A propòsit de Leonard Cohen-2:
Tot i la bona acceptació de Songs
Of Leonard Cohen (1967), el seu debut, per al següent el quebequès va
prescindir del productor John Simon i es va traslladar a Nashville,
Tennessee, on va contar amb Bob Johnston per aconseguir un so més
auster, gairebé espartà, de manera que fossin les paraules, per sobre dels
arranjaments musicals, les protagonistes del disc.
Un àlbum, Songs From A Room (1969), gravat sense bateria, acompanyant-se de guitarres elèctrica i acústica, baix, banjo, violí i amb el mateix Johnston als teclats, en el que transmet una intimitat tan honesta com poderosa en les seves deu tracks, una de les quals d'autoria aliena. Un tema, The Partizan (vegeu aquí), l'èxit del qual va dimensionar la versió original, La complainte du partisan, dels francesos Emmanuel d'Astier i Anna Marly, la traducció a l'anglès de ma mateixa, obra de Hy Zaret, va obviar les referències a la resistència francesa durant l'ocupació nazi a la II Guerra Mundial.
Un disc amb altes
composicions interessants com Story Of Isaac o You Know Who I Am,
la primera cançó que vaig escoltar de LEONARD COHEN, per formar part
d'un disc que he esmentat moltes vegades al blog (vegeu aquí), el
primer volum de Llena tu cabeza de rock (1970), però del que en destaca
el tema que l'enceta, una de les millors del seu autor i, esclar, CdD d'avui.
Una cançó inspirada, quan no estava passant per un bon moment anímic, en un ocell posat en un cable telefònic acabat d'instal·lar a l'illa grega de Hydra, on residia amb la seva parella Marianne (vegeu aquí), la lletra de la qual, en la que rumia sobre la impossibilitat de ser lliure en un món ple de lligams, ha anat perfeccionat al llarg dels anys, però que no afecta als captivadors versos inicials, dels que en va treure el nom la banda sueca Midnight Choir i que el mateix grandíssim cantautor Kris Kristofferson s'ha demanat per al seu epitafi, en els que diu: "Com un ocell al cable, com un borratxo en un vell cor de mitjanit, he intentat ser lliure a la meva manera..."
Like a bird on the wire
Like a drunk in some old midnight choir
I have tried in my way to be free...
Una obra mestra amb un cert aire country que ha estat versionada per multitud d'artistes, entre elles Judy Collins, qui, com va fer tanmateix amb Suzanne, la va publicar abans que el mateix autor, i altres, dels que m'he permès afegir una de les meves preferides, la que en va fer Willie Nelson, un dels màxims referents de l'esmentat estil.
- LEONARD COHEN. Bird On The Wire. Songs From A Room (1969).