L'aparició, al començament dels anys 80, dels
novaiorquesos SONIC YOUTH va
representar una autèntica revolució en el mon del rock. I és que ells, més que cap altres coetanis, com Big Black o The Swans, van capgirar la escena musical dels Estats Units
en aconseguir elevar el soroll (noise)
a la categoria d'art.
El grup el van formar els guitarristes Thurston Moore i Lee Ranaldo, tots dos deixebles del compositor avantguardista Glenn Branca; i la baixista Kim Gordon, parella del primer (el
divorci dels quals el 2011, desprès de 27 anys, juntament amb la quantitat de
projectes paral·lels de tots els membres, crea dubtes sobre el futur de la
banda), als que es va incorporar posteriorment el bateria Steve Shelley per completar la formació amb la que han passat a la
història com a creadors d'un estil, el noise-rock,
de gran influència en el panorama del rock
alternatiu americà, sobretot amb la versió més "amable" que va
suposar el noise-pop, amb els
tanmateix icònics Dinosaur Jr (i,
fruït de la seva escissió, Sebadoh)
i The Pixies (i, idènticament, The Breeders) i altres com Yo la tengo, Pavement o els britànics The
Jesus & Mary Chain, país on el fenomen va transmutar cap a una variació
en la que els músics tocaven literalment mirant-se les sabates, per la qual
cosa es coneix com a shoegazing (o shogaze), amb grups com My Bloody Valentine o Ride i des d'allí cap a la resta del
mon occidental i l'actualitat, amb exemples com els americans The Pains Of Being Pure At Heart, els
britànics The Horrors, els islandesos Sigur
Rós, els danesos establerts als USA The
Raveonettes o els espanyols Los
Planetas.
El seu estil, partint de la no-wave i seguint els passos assenyalats per The Velvet Underground en el disc White Light/White Heat (1968), es desmarca de qualsevol
classificació al defugir la estructura musical habitual en base al ritme i
l'harmonia per experimentar com mai no s'havia fet amb afinacions no
convencionals, la retroalimentació (feed-back),
la dissonància i la atonalitat, obtenint com a resultat un paisatge sonor d'una
atmosfera i una textura fins aleshores desconegudes.
Des del seu debut el 1982 amb l'homònim Sonic Youth, han publicat 16 discos,
però no va ser fins al quart, Evol
(1986), que se'ls va començar a tenir en conte, prestigi que es va mantenir en
el següent, Sister (1987), per
arribar al zenit amb el sisè, el doble LP Daydream
Nation (1988), fita de la seva carrera i, per a alguns, millor disc de la
dècada dels 80. El pas d'una discogràfica independent a una multinacional no va
comportar una baixada del llistó, tot i què els següents àlbums, Goo (1990), Dirty (1992), el seu particular apropament al grunge i Experimental, Jet
Set, Trash And No Star (1994), figuren entre el més “comercials”, si així
es pot dir, de la seva carrera, rumb que van redreçar a Washing Machine (1995) i en els sis posteriors, fins al probablement
definitiu The Eternal (2009).
Daydream Nation, com tota la seva obra, és un disc inicialment
difícil, que pot provocar fins i tot rebuig a les primeres escoltes però quan
has creuat la barrera arribes a adquirir gust per la dissonància i per les melodies
que amaguen.
Malauradament la discogràfica Enigma va fer fallida al poc de publicar
el disc, que va ser difícil d'aconseguir al mercat, fins que el 1993 va tornar
a ser distribuït en CD, moment en que el vaig poder adquirir jo, precisament en
un viatge a la seva New York natal. Amb aquesta icònica caràtula amb una obra
titulada Kerze (Espelma) del pintor
fotorealista alemany Gerhard Richter,
l'original de la qual, regal de l'artista, figura al seu estudi, l'àlbum conté
uns quants tracks que perfectament
haurien estat himnes de la banda, com Silver
Rocket o Eric's Trip, si no fos
per un tema que els eclipsa per brillar com cap altre de la seva discografia
fins esdevenir un veritable himne generacional.
Es tracta de Teenage
Riot, la cançó que obre magistralment el disc i que s'inicia amb uns
enigmàtics murmuris de Kim Gordon que semblen crear un paisatge dessolat i
oníric, fins que, cap al minut i vint segons, sembla un altre tema, quant
comença a sonar un riff sorprenent i
atemporal i la veu de Thurston Moore (Everybody's
talking 'bout the stormy weather...) amb un text irònic, mig broma mig
homenatge, al seu admirat J. Mascis,
el frontman de Dinosaur Jr., al que proposen com a president d'un nou mon.
A continuació us convido a gaudir del vídeo oficial,
una versió reduïda de la cançó original de quasi set minuts, que és la que va
triomfar a les emissores de radio americanes, sobretot les universitàries, de
la època, en el que podreu apreciar més imatges d'altres músics com Patti Smith, Mark E. Smith (The Fall),
Iggy Pop & The Stooges, Big Flag, Daniel Johnston, Neil Young
o The Beach Boys que d'ells
mateixos. Aquesta cançó i el disc sencer suposen el triomf definitiu de l’art-rock, especialment a la nació somnàmbula
a la que al·ludeix el títol de l'àlbum. Com va dir algú, “és només soroll”...però
emociona, no? Jutgeu vosaltres mateixos, esforçats seguidors de la CdD.
-
SONIC YOUTH. Teenage Riot. Daydream
Nation (1988).
Nota: Als interessats a "fer safareig" i als curiosos en general us recomano la lectura de La chica del grupo (Ed. Contra, 2015), autobiografia de Kim Gordon en la que repassa la vida i discografia de la banda, amb especial atenció a la seva relació amb Thurston Moore.
Nota: Als interessats a "fer safareig" i als curiosos en general us recomano la lectura de La chica del grupo (Ed. Contra, 2015), autobiografia de Kim Gordon en la que repassa la vida i discografia de la banda, amb especial atenció a la seva relació amb Thurston Moore.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada