La setmana passada es van deixar caure per aquí, tot i
què només amb una única actuació a la "Villa y Corte", amb motiu de
la presentació del seu sisè disc, Trouble
Will Fid Me (2013), THE NATIONAL,
la banda d’indie-rock de Cincinnati
(Ohio, USA), actualment resident a Brooklyn (New York), formada pel cantant i
lletrista Matt Berninger i dos
parelles de germans. Aaron i Bryce Dessner i Scott i Bryan Devendorf.
Donats a conèixer al públic majoritari amb el seu
tercer disc, Alligator (2005), han
mantingut el nivell i, fins i tot, s'han superat, amb els següents, Boxer (2007) i l'aclamat High Violet (2010), amb un estil marcat
per unes notables composicions, excel·lentment interpretades i en el que
destaca la veu de baríton de Berninger, perfectament encaixada amb la brillant,
tot i què subtil, instrumentació, en la línia de Stuart Staples, dels Tindersticks
o de Mark Eitzel, de American Music Club, sense amagar
altres influències com Leonard Cohen,
Nick Cave o el recentment traspassat Lou Reed.
A l'hora de triar la CdD m'he decantat pel disc en el
que els vaig descobrir, Alligator, el
primer amb la discogràfica Beggars
Banquet i del que durant molt temps vaig pensar que era el seu debut. Un
àlbum sobri i elegant que guanya a cada escolta per la seva atmosfera evocadora
i emotiva, al que contribueix tant la veu sovint estranyament inexpressiva, com
a cansada, del cantant com l'eficient cronometratge rítmic aportat pel
baterista Bryan Devendorf, columna vertebral de la banda, sense menysprear les
ocasionals aportacions amb instruments de corda, teclats i arranjaments del seu
amic Padma Newsome, de la banda amiga Clogs.
La temàtica de les seves composicions sol tractar
sobre personatges quotidians en situacions tristes, melodramàtiques i, sovint,
autodestructives, sense arribar a ser embafadores, de les que en és un bon
exemple la CdD, Karen, escrita des de
la perspectiva d'un home alcohòlic amb reiterats actes de violència física
contra els altres als que, fruit del seu volàtil estat d'ànim, atribueix la
seva problemàtica.
Per si algun seguidor del blog s'hi vol afegir, la tornada fa així:
Well, whatever you do, listen, you better wait for me
No, I wouldn't go out alone into America
Whatever you do, listen, you better wait for me
No, I wouldn't go out alone
Com a anècdota, Alligator
finalitza amb el tema Mr. November,
en al·lusió al mes de les eleccions, amb el que van donar suport a la
candidatura de Barack Obama a la
presidència dels Estats Units, tot i què havia estat en part escrit quatre anys
abans per a la candidatura de John Kerry.
- THE NATIONAL. Karen.
Alligator (2005).