divendres, 30 de juliol del 2021
I'm Going Home (Ten Years After)
divendres, 23 de juliol del 2021
Scratchcard Lanyard (Dry Cleaning)
La trobada casual per actuar en
un karaoke de tres amics londinencs, el guitarrista Tom
Dowse, el baixista Lewis Maynard i el bateria Nick Buxton, va
donar lloc a un inesperat projecte per al que van reclutar Florence Shaw,
professora universitària, i artista visual, amiga del primer, a la que van convèncer assegurant-li
que la seva tasca vocal es limitaria als recitats.
I,
efectivament, l’spoken-word amb el que Flo s’expressa amb particular
desgana, és una característica dels DRY CLEANING, així com el captivador
so noise-rock amb uns riff de guitarra i una línia de baix molt
marcada, amb els que es combina, del que en resulta l’enèsima revitalització
del post-punk.
Un
quartet que, després de causar sensació amb dos interessants EP, Sweet
Princess -en referència a la aleshores futura Duquessa de Sussex, a qui
caricaturitza en el single de debut Magic Of Meghan- i Boundary
Road Snacks And Drinks (2019), han debutat en format llarg, de la mà de la
discogràfica 4AD, amb un dels àlbums que més m’agrada del que portem d’any, New
Long Leg (2021).
Un
disc produït per John Parish, a qui els seguidors del blog
coneixeu pels seus treballs amb P.J. Harvey i altres, amb 10 tracks
de ritmes prou variats en les que la frontgirl expressa amb lletres
satíriques i surrealistes, majoritàriament incomprensibles per a l’oient, fins
i tot natiu de parla anglesa, la seva pròpia visió de la música i del
mon.
Una
obra tan fosca i inquietant com addictiva a partir dels tres temes inicials, Scratchcard
Lanyard, Unsmart Lady i Strong Feelings, el primer dels qual he
triat com a carta de presentació per a la CdD d’avui.
- DRY CLEANING. Scratchcard Lanyard. New Long Leg (2021).
divendres, 16 de juliol del 2021
Doll Parts (Hole)
Em refereixo a Courtney
Love, la compositora, cantant i guitarrista que va col·liderar, amb el
guitarrista Eric Erlandson, la banda de rock alternatiu HOLE,
completada durant la seva breu però intensa carrera amb una secció rítmica amb
diverses membres, de les que en cal destacar la baterista Patty Schemel,
qui va aprofitar el moment de màxima popularitat per defensar el moviment LGTB,
i les baixistes Kristen Pfaff, morta per sobredosi d'heroïna, i la seva
substituta Melissa Auf der Maur.
Un grup, amb un nom, segons
explica la frontwoman, extret d'una frase de la tragèdia grega Medea,
d'Eurípides però amb un evident doble sentit, que diu "There's a
hole that pierces my soul" (Hi ha un forat que em trenca l'ànima), que
va debutar amb un àlbum, Pretty On The Inside (1991), produït per Kim
Gordon, la baixista dels seus admirats Sonic Youth, molt ben rebut
per la crítica en base als seus riffs de guitarra i els canvis de veu,
del gemec al crit més estrident, amb lletres d'alt contingut emocional sobre
temes com el maltractament infantil, la explotació sexual (la mateixa Love
havia treballat d'stripper per sufragar-se les despeses), la imatge
corporal o el sentiment d'inferioritat.
Un èxit que va superar
qualsevol expectativa en els dos següents, Live Through This (1994),
gravat ja embarassada de la seva relació amb Kurt Cobain, el malaurat
líder de Nirvana, i publicat només quatre dies després del suïcidi
d'aquest, i Celebrity Skin (1998), amb la participació destacada del seu
amic Billy Corgan (de Smashing Pumpkins) en els que abandonaven
progressivament el punk-rock i el grunge per adoptar un power
pop més comercial.
Uns àlbum amb els que van
aconseguir una popularitat que va arribar a eclipsar la banda, a la que va
contribuir l'exposició mediàtica de la conflictiva relació de parella, el
consum de drogues que va empitjorar el seu fràgil estat emocional, fruït del
seu trastorn de la personalitat amb trets egomaníacs i manipuladors, el que, en
els concerts es traduïa en actuacions caòtiques, amb trencament d'instruments i
stage diving (allò de llençar-se a sobre del públic des de l'escenari),
i imprevisibles, i amb un look, conegut com a kimderwhore,
consistent en anar vestida de nina depravada i amb el maquillatge corregut que
li donaria notorietat com per crear tendència.
Una situació que va portar al
inexorable trencament i donar lloc a carreres paralel·les, així Erlandson va
continuar com a músic de sessió i productor, la Auf der Maur se'n va anar amb
els Smashing Pumpkins i la Love va iniciar una carrera en solitari amb el
disc America's Sweetheart (2004) i, un temps després, amb aires folk-rock,
Nobody's Daughter (2010), per a la publicació del qual va tenir la mala
idea de recuperar el nom de Hole, el que va provocar un greu conflicte amb
Erlandson. Unes gravacions en les que s'aprecia un progressiu canvi en el to de
la veu, cada vegada més aspra, conseqüència inevitable de tant cridar en els
concerts com del tabac, amb les que no va recuperar la fama (no direm si bona o
mala) assolida als anys 90.
Una fama de dona harpia, de
vídua negra, una mena de Yoko Ono de la seva època, que no amaga la
tremenda compositora que hi ha al darrera, com podeu comprovar a la CdD d'avui,
un dels tracks més interessants. juntament amb Violet, Miss
World o Softer, Softest, de l'esmentat Live Through This, amb
un vídeo, dirigit per Samuel Bayer que va causar sensació en el seu
moment, Doll Parts, en la que expressa els seus dubtes en els inicis de
la seva relació amb Kurt Cobain.
- HOLE. Doll Parts. Live Through This (1994).
divendres, 9 de juliol del 2021
Ballad Of Big Nothing/Waltz #2 (Elliott Smith)
Fill d'un estudiant de medicina i una
professora de música d'Omaha, Nebraska, amb la separació dels quals es van
desplaçar a Texas amb un padrastre que, tot i comprar-li la primera
guitarra, el va maltractar fins al punt que, als 14 anys, Steven Paul Smith
va tornar amb el seu pare biològic, aleshores ja metge psiquiatre, a Portland,
Oregon, on van començar els problemes amb l'alcohol i les drogues que
l'acompanyarien la resta de la seva, diguem-ho ja, curta existència.
Unes addiccions que,
paradoxalment, no van impedir que es gradués de manera brillant en
filosofia i ciències polítiques pel Hampshire College de Massachusetts,
on va formar la banda Heatmiser amb la que va arribar a publicar tres
LP. Una carrera que va compaginar com a solista, amb el nom artístic de ELLIOTT
SMITH, amb unes gravacions en les que doblava la seva característica veu
per formar harmonies vocals, acompanyant-se principalment de la guitarra
acústica, en els àlbums Roman Candle (1994) i l'homònim Elliott Smith
(1995), per incorporar en el tercer, Either/Or (1997), instruments com
la guitarra elèctrica, el baix, la bateria i els teclats, tots interpretats per
ell mateix, amb el que obtindria el més gran reconeixement de la seva
trajectòria.
Un disc malenconiós, ben
diferent al rock alternatiu que dominava l'escena en aquell moment, en
el que tracta els seus temes habituals, l'alcoholisme, la drogoaddicció i la
depressió, des del punt de vista de la psicologia existencial, com es pot
deduir del títol, en català "L'un o l'altre, qualsevol", inspirat en
el llibre del mateix nom del filòsof danès Soren Kierkegaard, del que
m'agrada especialment la track número tres, Ballad Of Big Nothing,
que he escollit com a CdD.
Una obra que va cridar
l'atenció del cineasta Gus Van Sant, que en va triar, a més amés de No
Name #3 (de l’esmentat Roman Candle), els temes Angeles i Say
Yes, més una versió orquestral del Betwenn The Bars, per a la banda
sonora de Good Will Hunting (1997), interpretada per Robin Williams,
Matt Damon i Ben Affleck, més un addicional, Miss Misery
(vegeu aquí), nominada a l'Oscar a la millor cançó. Un guardó que, finalment,
aniria a parar a Celine Dion per My Heart Will Go On, de la
pel·lícula Titanic (no patiu, que no he posat el link!), però que
va proporcionar prou popularitat al cantautor com per fitxar per una nova
discogràfica que va posar a la seva disposició els mitjans per a que els dos
següents LP, XO (1998) i Figure 8 (2000), entressin en el terreny
del power pop gairebé comercial, com queda palès en el tema Waltz #2,
una melodia tan alegre com demolidora la seva lletra, que, saltant-me la norma
un cop més, he afegit com a segona CdD d'avui.
Una carrera que podria haver agafat un altre rumb si no fos per la patologia de base (depressió, TDHA, les esmentades addiccions...) que van portar al productor Jon Brion a abandonar abans d'hora la gravació de From A Basement On The Hill (2004), publicat pòstumament, ja que el dia 21 d'octubre de 2003, amb 34 anys, Elliott Smith va morir a conseqüència d'una punyalada al tòrax que l'autòpsia no va poder aclarir si va ser auto-infligida o provocada per Jennifer Chiba, la seva parella.
- ELLIOT SMITH. Ballad Of Big Nothing. Either/Or (1997) - Waltz #2. XO (1998).
divendres, 2 de juliol del 2021
Say It Ain't So/All My Favorite Songs (Weezer)
La publicació del seu
penúltim disc, OK Human (2021), m'ha fet recuperar l'interès per una
banda que feia anys tenia oblidada, WEEZER, el quartet liderat pel
compositor, guitarrista i cantant de Connecticut Rivers Cuomo. Un
personatge singular, seguidor incondicional de grups de hard-rock com Kiss
que, al traslladar-se a viure a Los Angeles, California, l'any 1992, va
assimilar el so indie-rock de coneguts del blog com Pixies,
Big Star o Sonic Youth per convertir-se
en referents d'un subgènere conegut com a "geek rock" o "nerd
rock", caracteritzat per una indumentària tan peculiar com les seves
lletres introspectives sobre la soledat, l'aïllament o el desamor, no exemptes
de cinisme i d'un particular sentit de l'humor.
I ho van fer amb un dels
debuts més espectaculars de la història de la música pop amb un àlbum titulat Weezer que, en base al color de la caràtula, dissenyada per Todd
Sullivan, de seguida va ser conegut com Blue Album (1994), precedent
d'uns quants altres d'homònims al llarg de la seva carrera com Green Album
(2001), Red Album (2008), White Album (2016) o Black Album
(2019).
Un LP
magníficament produït per Ric Ocasek (de The Cars) amb un
gran èxit de crítica i vendes, en gran part gràcies als enginyosos vídeos,
dirigits per Spike Jonze, de temes com My Name Is Jonas, Buddy
Holly (vegeu aquí), Undone (The Sweater Song) o la CdD, Say It
Ain’t So. Un suport que l'excèntric Cuomo, el segon de la foto per
l'esquerra, va rebutjar en el següent disc, l'autoproduït Pinkerton
(1996), el que, afegit a un so més cru i distorsionat que va entusiasmar la
crítica, va suposar un autèntic fracàs comercial que, tant el líder com la
resta del grup, entre els que es van succeir alguns canvis, van pal·liar amb
sengles projectes en solitari.
Malgrat tot, des d'aleshores
han publicat una dotzena d'obres més, sense que cap d'elles, ni tan sols amb la
participació de Oasek, com a l'esmentat Green Album o a Everything
Will Be Allright In The End (2014) o un altre productor-estrella, Rick
Rubin, a Make Believe (2005) o el Red Album, es pugui
equiparar a les dues seminals.
Per això, obviant el darrer
LP, Van Weezer (2021), inspirat per les guitarres del recentment
traspassat Eddie Van Halen i publicat amb retràs a conseqüència de la
pandèmia Covid-19, m'ha sorprès positivament l'anterior, amb aquesta
picada d'ull al mític OK Computer (1997) de Radiohead, amb qui
comparteix la crítica a l'alineació que la tecnologia comporta, amb referència
especial a la plataforma Zoom que ha acabat amb el contacte físic.
Un disc composat en base al
piano en lloc de les habituals guitarres, produït per Jake Sinclair i
gravat en part als estudis Abbey Road de Londres, acompanyats d'una
orquestra de 38 músics, amb profusió de teclats i cordes, arranjats per Rob
Mathes, amb clares influències de clàssics com Randy Newman, Harry
Nilsson, The Beatles i The Beach Boys amb un resultat que, en
determinats moments, m'evoca grups contemporanis coneguts del blog com The Verve, Keane o The Shins i altres com Travis o Coldplay,
que m'ha retornat la fe en Cuomo i els seus companys, Brian Bell a la
guitarra, Patrick Wilson a la percussió i Scott Shriner al baix.
Als incrèduls només us puc
recomanar que us feu amb l’OK Human i pareu l'oïda a temes com Grapes
Of Wrath, Screens, Bird With A Broken Wing o la segona CdD d'avui, All
My Favorite Songs de la que comparteixo l'opinió de l'autor de que
"totes les mes meves cançons favorites son lentes i tristes".
- WEEZER. Say It Ain’t So. Blue Album (1994) / All My Favorite Songs. OK Human (2021).