Al darrer post abans de l'agost, mes en el que
tradicionalment no es publica la CdD, escoltarem una vegada més un tema del
disc del que he comentat en diverses ocasions (vegeu aquí) que el considero el
que més em va empènyer, a la meva adolescència, cap a una passió per la música
popular que encara perdura i que els seguidors habituals del blog recordareu, em refereixo al primer
volum del doble vinil titulat Llena tu cabeza
de rock (1970).
I en aquesta ocasió
serà una interpretació d'un artista nascut com a Henry St. Clair Fredericks en
el si d'una família benestant i melòmana de Nova York, traslladada a Boston,
Massachusetts, on, acabats els estudis d'agronomia i veterinària, va decidir
dedicar-se a la seva vocació musical amb el nom, sembla que fruit de la seva
admiració per Gandhi, de TAJ MAHAL.
I va ser que a
partir del blues tradicional, acústic
i elèctric, en l'estudi del qual va esdevenir erudit, vencent moltes
reticències dels puristes del gènere, va fusionar amb tota mena de ritmes com
el country, el rock, el jazz, el reggae, el calypso o el zydeco, amb
el que, instal·lat a Los Angeles, Califòrnia, i desprès d'una fallida banda
anomenada The Rising Sons, de la que formava part un vell conegut del blog, Ry Cooder, va assolir amb els seus primers tres discos, l'homònim Taj Mahal (1968), The Natch'l Blues (1968)
i Giant Step/The Old Folks At Home (1969), una fama que el va portar a
col·laborar amb grans artistes del moment com The Rolling Stones o The
Allman Brothers Band.
Malauradament, els
canvis en el clima musical en els anys 80 el van allunyar del focus d'interès,
el que va aprofitar per aprofundir en els seus estudis etnomusicals per tornar
amb energia renovada en els 90, i seguir gravant fins a l'actualitat, amb una
quarantena de LP, amb estils que van del blues-rock
més convencional, com Dancing The Blues
(1993) o Phantom Blues (1996), a les
confluències amb la música hindú, com Mumtaz Mahal (1995); hawaiana, com Sacred
Island aka Hula Blues (1998) o africana, com Kulanjan (1999), en el que col·labora el gran mestre de la kora malià, i de qui ben aviat en
sentireu a parlar en aquesta pàgines (repeteixo el que us vaig avançar al post de la Fatou fa 15 dies), Toumani
Diabaté, o Mkutano (2005), amb The Culture Musical Club of Zanzíbar.
Als desconeixedors
de l'obra del protagonista d'avui us recomano iniciar-vos amb l'esmentat Giant Step/The Old Folks At Home, editat
com a doble LP, amb dos vinils ben diferenciats, un primer amb format quartet
amb nou tracks que alternen
composicions pròpies (3) amb versions com la homònima Take A Giant Step, un hit
de The Monkees firmada per Carole King i Gerry Goffin; Bacon Fat,
de Robbie Robertson i Garth Hudson (de The Band) o la mateixa CdD, i un altre amb tretze temes,
interpretat en solitari acompanyant-se de guitarra, banjo i harmònica, sis dels
quals son propis i quatre versions de cançons tradicionals arranjades amb el
seu distintiu estil.
I quina millor
manera de començar que fer-ho per la pista número 6 del Giant Step? Una composició de Carl
Montgomery i Earl Green, dels mítics Muscle Shoals Studios de
Alabama, gravada inicialment per Paul
Davis el 1961 però famosa per la interpretació de Dave Dudley del 1963
(vegeu aquí), en la que es mitifica, des d'un punt de vista una mica masclista,
típic del country del moment, la vida
dels camioners que es passaven llargues jornades a la carretera, com s'esmenta
en el títol de la CdD, Six Days On The
Road, que podeu escoltar en la versió original...i amb una de sorpresa.
- TAJ MAHAL. Six Days On The Road. Giant Step/The Old Folks At Home (1969)-Llena tu cabeza de
Rock (1970).