Africana 11:
FATOUMATA DIAWARA, coneguda familiarment com a Fatou, és una polifacètica actriu de
teatre i cinema, compositora i cantant, nascuda a Abidjan, Costa d'Ivori, però
criada des dels 10 anys a Mali, país d'origen dels seus pares, d'on va fugir a
París per evitar un matrimoni de conveniència als 19.
Si a la seva filmografia
destaquen pel·lícules com La Genèse (Cheikh Oumar Sissoko, 1999) o Sia, le rêve du python (Dani Kouyaté, 2002) i documentals com Timbuktú (Abderrahmane Sissako, 2010) o Mali
Blues (Lutz Gregor, 2016), és la
carrera musical la que li ha reportat més gran reconeixement, concretament amb
el disc de debut Fatou (2011). Un
àlbum gravat gràcies a la medicació de Oumou Sangaré, amb qui havia actuat com a corista, per al que va comptar amb la
participació de més coneguts del blog
com el bateria Toni Allen i el
baixista de Led Zeppelin i productor
John Paul Jones i d'altres dels que
en sentireu a parlar com l'intèrpret de kora
Toumani Diabaté. Una obra cantada en
bambara, l'idioma oficial de Mali, en
el que la seva magnifica veu, amb influències del cant wassaulou, és recolzada per la guitarra i instruments tradicionals
com la kora i el ngoni, amb aires folk,
com si d'una Joan Baez, Joni Mitchell o Tracy Chapman africana es tractés, abordant temes de contingut
social com la emigració o l'empoderament de les dones en la lluita contra
l'ablació i la prohibició de matrimonis interètnics, el que la emparenta amb
altres lluitadores malianes com la esmentada Sangaré o Rokia Traoré (futura CdD de la secció "Africana" en els propers mesos, ja us ho avanço).
Un fantàstic LP la
continuació del qual s'ha fet esperar set anys, que la Fatou ha aprofitat, a
més a més de per ser mare, per col·laborar amb múltiples projectes musicals amb
artistes d'arreu del mon, com Damon
Albarn (de Blur, entre altres), Bobby Womack, Herbie Hancock o el pianista cubà Roberto Fonseca, de la gira amb el qual en va sortir un EP de sis
temes, en directe, que tanmateix us recomano, At Home (2015).
I així, amb les piles ben
carregades, fa uns mesos ha publicat el disc que, si hi ha justícia, l'ha de
consagrar, Fenfo (2018), una
expressió que ve a significar "alguna cosa a dir", gravat entre Mali,
Burkina Faso, Barcelona i París, co-produït amb Matthieu Chedid, conegut artísticament com M, amb un resultat encara més commovedor que el seu debut.
Un àlbum interpretat en bambara, tot i la pressió comercial a la
que ha cedit amb alguna expressió en anglès, que transcendeix l'exotisme de la world music amb incursions en estils
variats com el blues, com a Kokoro o Mama, tema aquest en el que, a l'igual que en el que el tanca, Don Do, escoltem el violoncel de Vincent Segal; el funk, com Negue Negue,
amb la guitarra de M. Chedid i el baix de Etienne
Mbappé en primer pla o l’afro-pop
més comercial, com Bony, amb la kora de Sidiki Diabaté, el fill de Toumani. Una obra, amb una caràtula on
llueix un vestit la forma del qual representa el mapa del nord de Mali, en la
que manté el seu compromís en la denúncia de fets socials, com la esmentada
prohibició de matrimonis entre persones de diferents ètnies, a Kanou Dan Yen i el drama d'uns amants
separats a causa de la emigració, a la CdD, Nterini,
la pista que obre el disc amb la veu i una suau percussió, a les que s'afegeixen la guitarra i el baix del que en
resulta un hipnòtic groove que ens
deixa el camí preparat per a gaudir de la resta.
- FATOUMATA DIAWARA. Nterini.
Fenfo (2018).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada