Africana 9:
El post d'avui de la secció "Africana"
de la CdD, monopolitzada fins ara per artistes de l'Àfrica Subsahariana i
Occidental, dona un gir cap a l'altra banda del continent, a la "banya
d'Àfrica", una regió permanentment fuetejada per guerres i catàstrofes naturals,
com les cícliques sequeres i les conseqüents fams, formada per països com
Somàlia, Eritrea i Etiòpia, amb diversitat d'ètnies i cultures molt poc
conegudes a la resta del mon.
Però musicalment, el leiv motiv del blog, no
ha estat sempre així i, durant els anys 60 i 70 del segle XX, durant el mandat
de l'Emperador Haile Selassie,
va haver un moviment, conegut genèricament com Ethio-Jazz, que va arribar a interessar a mites com Duke Ellington, amb qui van compartir
cartell, del que en destacaria tres figures, el gran xilofonista Mulatu Astake (que tanmateix tindrà la
seva CdD en algun moment), Tilahun
Gessesse i el protagonista de la setmana, MAHMOUD AHMED.
Un seguit d'artistes que, tutelats pel ferri
govern del "Negus", van desenvolupar unes interessants carreres
emparats en les bandes de l'exèrcit, la policia i la mateixa Guàrdia
Imperial, en un moment en el que el país gaudia d'una relativa
estabilitat, trencada pel cop d'estat de Megistu
Haile Mariam el 1987, seguit d'una terrible dictadura, coneguda com a
"Terror roig", que, amb la suspensió de la vida nocturna, els va
portar a un ostracisme del que els rescataria uns anys desprès el productor
francès Francis Falceto qui, de la
mà de la discogràfica Buda Musique,
editaria la sèrie Éthiopiques, amb la
intenció de recuperar aquest llegat artístic.
I va ser així que, Ahmed, originalment un humil
neteja-sabates de la minoritària ètnia Gouarague
que s'havia fet molt popular com a cantant de la esmentada Imperial Body Guard
Band, va sobreviure editant cassettes
(els disc de vinil es van arribar a censurar!) en solitari, acompanyant-se
d'instruments tradicionals com el krar
i, enderrocat Megistu el 1991, gaudir d'una popularitat internacional que,
acompanyat de la Ibex Band i altres,
el va portar a actuar arreu del mon, en llocs com París, on va gravar l'any
1994 el directe Live In Paris (1997),
disc pel que el vaig conèixer.
Un àlbum que recull amb molt bona qualitat la
combinació de la música tradicional amàrica amb el pop i el jazz, destacant
per sobre de tot les seves característiques vocals, amb les que crea el "eskeusta" (èxtasi), definit com
"aquella tremolor que, des de les espatlles, recorre la columna vertebral
fins arribar als peus". Un estil intens i repetitiu, que en algun moment,
potser també per la predominànça dels saxos i la percussió, ens evoca l’afrobeat de Fela Kuti, el protagonista de l'"Africana 8" (vegeu
aquí), del que és paradigmàtic el seu disc Erè
Mèla Mèla (1975), reeditat per Buda
Musique com Éthiopiques Volume 7
(2000), que ve a representar per a l’afro-pop
etíop el que l'algerià Khaled (vegeu
aquí) és per al raï.
Evidentment,la CdD havia de ser la seva composició més
emblemàtica, la homònima del seu millor disc i penúltim dels 10 tracks del "meu" Live In Paris.
- MAHMOUD AHMED. Erè Mèla Mèla. Erè Mèla Mèla (1975)/Live In Paris (1997)/Éthiopiques Volume 7
(2000).