L'any 1994, dos amics de l'institut,
Jim Atkins i Tom Linton, cantants i guitarristes, reclutant pels
bars musicals de Mesa, un suburbi de Phoenix, Arizona, la secció rítmica
formada per Zach Lind a la bateria i Mich Porter, posteriorment
substituït per Rick Burch, van crear un grup musical, el nom del qual es
va inspirar en una anècdota familiar.
I no
va ser, contra el que es podria pensar, relacionada amb l'esmentat Jim, sinó amb un els germans petits de Tom, Jim i Ed, el
primer dels quals, de constitució més corpulenta, feia constantment la guitza
a l'altre, fins un dia que, fart d’ell, li va fer un dibuix a l'habitació que va
titular "Jimmy menjant-se el mon", el que va fer tanta gràcia al
quartet que van decidir anomenar-se així.
Una
banda que, des d'aleshores, ha publicat una desena d’àlbums, inicialment, amb
Linton com a cantant i compositor principal, propers al punk-rock però,
amb l’entrada del productor Mark Trombino i l'intercanvi de papers entre
aquest i Atkins, van evolucionar cap a composicions més sentides, musicalment
més complexes i amb major instrumentació, per el que se'ls ha col·locat
l'etiqueta, mai acceptada per ells, d’emo-rock, assolint un gran
reconeixement de la crítica, malauradament, i com sol passar, més que no
comercial, amb el seu tercer LP, Clarity (1999).
Un
èxit que, tot i haver-se quedat poc abans sense discogràfica amb motiu de
l’abandonament de Capitol Records del president Gary Gersh, qui havia apostat
personalment per ells, els arribaria amb el següent, Bleed America
(2001), amb una clara orientació cap al power-pop, amb un dels seus hits
més coneguts, The Middle (vegeu aquí).
Una
oportunitat que els JIMMY EAT WORLD van aprofitar per a un seguit de
gires mundials que van endarrerir el nou llançament, Futures (2004), ara
sense Trombino, a qui no recuperarien fins al setè disc, Invented
(2010), amb el que, com tampoc amb els tres posteriors, s'aproparien el
nivell de les publicacions del 1999 i el 2001.
Com
a CdD he triat un tema de Clarity, un disc que amb el pas dels anys ha
rebut el reconeixement que no va tenir quan va ser publicat (us sona allò de "disc de culte"?) i que ha exercit una gran influència en generacions
posteriors.
Un
àlbum amb tretze tracks, excepte la darrera de
les quals -Goodbye Sky Harbour, amb els dotze minuts finals
dels més de setze de durada – podeu escoltar d’una tirada, però de les en
destacaria la inicial, Table For Glasses, Just Watch The Fireworks, Blister,
la única cantada per Linton, i la que podeu escoltar tot seguit, Lucky
Denver Mint, a l'èxit de la qual no va ser aliena la seva elecció per a la
banda sonora de la pel·lícula Never Been Kissed,
estrenada aquí com a “Nunca me han besado” (Raja Gosnell, 1999), interpretada per
Drew Barrymore, que me’n guardaré prou de recomanar- vos.
- JIMMY EAT WORLD. Lucy Denver Mint. Clarity (1999).