Els anys que van envoltar el canvi de mil·lenni
vaig gaudir d'un seguit de discos que tenien en comú el recuperar, actualitzat,
l’space-rock, una corrent del rock psicodèlic i la música progressiva,
sorgida al Regne Unit als anys 60 de la mà dels primers Pink Floyd, liderats pel malaurat Syd Barrett, i de The Soft
Machine, amb Robert Wyatt i
l'ibicenc d'adopció Kevin Ayers. En
voldria destacar quatre que penso que pràcticament suposen un subgènere i que,
per ordre cronològic, anirem comentant en successives CdD en els propers mesos,
que son:
- Deserter's
Songs (1998), de Mercury Rev
- The Soft
Butlletin (1999), de The Flaming
Lips
- The Great
Eastern (2000), de The Delgados
i
- The
Sophtware Slump (2000), de Grandaddy.
Els tres primers, d'orígen geogràfics divers,
americans, els dos primers i escocès l'altre, tenien com a nexe el productor Dave Friedman, inicialment baixista de
la formació inicial dels Mercury Rev, als que va abandonar per concentrar-se en
aquesta faceta fins a convertir-se en un dels més influents de les
darrers dècades, i a qui podríem considerar com el Phil Spector (vegeu aquí) del rock
alternatiu.
Son els MERCURY
REV un grup de Buffalo (New York, USA) que es van iniciar en el camp del rock psicodèlic en la vessant més fosca
i experimental i, per tant, menys accessible i comercial, amb discos com Yerself It Steam (1991) o el fantàstic Boces (1993), moment en que, tip de
conflictes de personalitat, va plegar el aleshores cantant David Baker, deixant el comandament en mans de Jonathan Donahue, guitarrista que va deure d'assumir la labor,
aportant la seva característica veu de falset, de Sean Mackowiak, més conegut com a "Grasshopper", a la guitarra, i de l'esmentat Dave Friedman al
baix.
Però no va ser fins al quart disc, l'aclamat Deserter's Song (1998), que van
merèixer el reconeixement universal, una obra molt més melòdica, per a la
gravació de la qual van contar com a col·laboradors els mítics Garth Hudson i Levon Helm, de The Band.
És un disc de so profundament evocador, deutor de genis precursors de la música
americana més fantasiosa com Van Dyke
Parks i el col·lectiu Tin Pan Alley (els dels musicals de Broadway), amb arranjaments que inclouen cordes i vens, amb
especial menció per a la flauta de Suzanne
Thorpe, amb producció per a orquestra de música lleugera, amb aquest so tan
polit, ampli i distintiu, marca Friedman. Una escolta no especialment atenta de
seguida ens portarà passatges de The Beatles i de The Beach Boys, com
no, de The Band però també, inevitable amb aquest productor, dels seus
col·legues amb qui Donahue ha col·laborat ocasionalment com a guitarrista, els
esmentats The Flaming Lips.
Amb aquest disc monumental, paradigma de la
neo-psicodèlia, van perdre definitivament la condició de banda underground però, es clar, desprès amb
aquesta transcendència, ja rés no tornaria a ser igual i, com era d'esperar,
Deserter's Songs ha estat una fita impossible de superar en els quatre àlbums
posteriors, el darrer del 2008.
Escollir la CdD d'avui no ha estat fàcil, el disc
comença amb tres pistes precioses...sense bateria ni guitarres elèctriques!,
que s'incoporaran posteriorment tot i què, malgrat la seva saturació, es
veuran sovint eclipsades per oboès, flautes, ocasionals saxòfons, arpes,
xilòfons, campanetes etc, màgicament combinats amb el resultat d'una obra
clàssica moderna. Finalment m'he decidit per la número vuit, Goddess On A Hiway, una balada que ens
recorda el Neil Young més
pastoral...tot i contenir un clavecí barroc. Un tema representatiu d'un disc
per a mi èpic, sense arribar a ser pompós.
Escolteu-lo i ho comprovareu.
- MERCURY REV. Goddess
On A Hiway. Deserter's Songs (1998).