Tal com us avançava a la passada CdD (vegeu aquí), la d'avui va d'una banda, FLEETWOOD
MAC, amb una història singular.
Liderada en el seus inicis per Peter Green, el fabulós guitarrista, i cantant, que va substituir Eric Clapton als Bluesbreakers de John
Mayall, va adoptar el nom de la fusió dels cognoms de la secció
rítmica formada pel bateria Mick Fleetwood i el baixista John
McVie i, amb la participació d'un altre guitarrista i cantant, Jeremy
Spencer, van assolir gran popularitat a la època daurada del blues-rock
britànic, a finals dels anys 60.
Malauradament, greus problemes mentals, derivats de l'addicció a drogues
al·lucinògenes, de Green van acabar en la seva marxa del grup, essent
substituït per la cantant i pianista que acabaria casada amb el baixista, Christine
McVie, i traslladant-se a Califòrnia, on coneixerien per casualitat una
parella de hippies, la cantant Stevie Nicks i el guitarrista Lindsey
Buckingham, la tècnica del qual va captivar Fleetwood, que els va
incorporar a la banda sense presagiar que això suposaria un canvi radical en el
seu estil.
Un estil que, controlat definitivament per Buckingham, Nicks i la McVie, va
virar cap al soft-rock, amb un èxit descomunal en els seus tres primers
àlbums, l'homònim Fleetwood Mac (1975), el de hits com Rhiannon
o Say You Love Me; el seu cim, Rumours (1977), i Tusk
(1979), un doble LP experimental que conté un altre dels seus temes icònics, Sara.
A l'hora de triar la CdD, qualsevol melòman amb un mínim de perspectiva
històrica comprendrà que havia de ser un track de l'esmentat Rumours,
un disc gravat en les pitjors condicions anímiques imaginables, el títol del
qual al·ludeix a tot un seguit de comentaris dels mitjans de comunicació sobre
les deteriorades relacions sentimentals que acabarien amb les dues parelles
trencades però que, tanmateix, hauria funcionat com una mena de teràpia de grup
amb un resultat comercial que en faria el disc més venut de la història
fins aquell moment. Una obra cimera a partir de la qual van iniciar sengles
carreres en solitari que van comportar successives ruptures i reagrupaments de
la banda fins al 2018, quinze anys després de publicar el darrer disc, que
Buckingham va ser definitivament (per ara) apartat i substituït per dos
coneguts del blog, Mike Campbell, els guitarrista dels Heartbreakers
de Tom Petty i Neil Finn...sí, sí, el cantant dels Crowded House.
I què dir de Rumours? Un àlbum llegendari, la gravació del qual va
comportar molts mesos (i un ingent consum de cocaïna) i un pressupost
il·limitat que es va justificar amb un resultat espectacular, una obra
exquisida i refinada on Buckingham, amb els productors Ken Caillat
i Richard Dashut, combina instruments acústics i elèctrics, amb la seva
guitarra i els teclats de Christine omnipresents, amb les harmonies vocals dels
tres cantants, que interpreten unes lletres demolidores en les que exposen unes
relacions personals fetes miques fins al punt de convertir l'oient en un mer voyeur.
Onze tracks de les que en destacaria Don't Stop, una indulgent
composició de Christine McVie; Go Your Own Way, en la que Buckingham,
acusa una ex-amant de ser una pendona mentre la Nicks, ja gairebé ex-parella, harmonitza
la tornada i la CdD, la cèlebre Dreams, una senzilla balada composada
per Stevie Nicks en uns minuts que el productor, cantant, guitarrista i
(encara) parella va convertir en el principal dels seus molts hits. Un
dibuix de la soledat després d'una pèrdua que l'autora, dotada d'un particular sex-appeal,
interpretava sovint acompanyant-se d'una pandereta i amb vestits amb serrells que
li conferien un cert aspecte de bruixa mentre es convertia en l'autèntica frontwoman
del grup.
I si en teniu algun dubte, esforçats seguidors del blog, només cal
que li doneu a la tecla play.
- FLEETWOOD MAC. Dreams. Rumours (1977).