La cassette
amb l'àlbum que conté la CdD d'avui, la número 325, me la va regalar la nostra
amiga Gemma, una coneguda del blog
pel motiu de que també em va obsequiar, aleshores ja en format CD, el disc del
seminal post número 4 (vegeu aquí).
Es tracta d'una banda de San Francisco,
Califòrnia (USA), formada el 1967, "l'estiu de l'amor", per David LaFlamme, violinista amb formació
clàssica, amb la seva esposa Linda
al teclats, la cantant Pattie Santos
i un seguit de músics més que van anant canviant en el temps, que van tenir la
poca traça d'escollir com a representant un personatge impresentable.
Un tal Matthew
Katz, al·legant que no estaven preparats per competir amb els Jefferson Airplane i els Grateful Dead, els va allunyar de la
escena de la badia per endur-se'ls a Seattle, Washington, allotjant-los en un
àtic de mala mort de la seva propietat i fer-los actuar en el seu club,
l'Encore Ballroom, rebatejat amb el nom de San Francisco Sound. I allí, en pèssimes condicions d'habitatge, i sota l'inclement meteorologia de la ciutat,
va ser on va florir la inspiració compositiva d'un grup que no tenia
denominació, fins que, un matí, en obrir Linda la finestra desprès d'uns
quants dies sense veure el sol, va exclamar "fa un dia preciós",
expressió que acabaria sent el seu nom artístic.
IT'S A BEAUTIFUL DAY van fusionar el folk, el rock, el jazz i, per influència del seu líder, la
música clàssica i, esquivant el manipulador mànager, van tornar a
"Frisco" i, tot i què els va passar el tren per actuar al mític
Festival de Woodstock al triar la organització en el seu lloc als Santana, van poder gravar,
produït pel mateix LaFlamme, el disc homònim de debut, It's A Beautiful Day (1969), seguit de dos més d'estudi i un en
directe, abans de la seva dissolució set anys desprès.
Superada la mort per accident de trànsit de la Santos
i la separació dels LaFlamme, la banda s'ha reunit ocasionalment i, amb la nova
parella, Linda Baker LaFlamme, han
seguit actuant, això si, amb el nom de David
Lalamme Band, ja que l'original és propietat de l'infame Katz.
Abans de passar a escoltar la CdD paga la pega fer una
ullada a la caràtula del disc, dissenyada per George Hunter i pintada per Kent
Hollister, inspirant-se en una revista de temàtica domèstica de principis
del segle XX, concretament en les il·lustracions d'un tal Maxfield Parrish, i amb el nom del grup en una tipografia
utilitzada en moltes portades de discos de la època psicodèlica.
El tema escollit no m'ha representat cap problema, ja
que és el més emblemàtic dels IBD. Una llarga composició psicodèlica, virtuosament interpretada, amb una lletra irònica sobre la època en la que van
viure a les golfes de Seattle, engabiats com aquest ocell blanc que li dona
títol.
White bird in a golden cage
Ocell blanc en
una gàbia daurada
On a winter's day, in the rain
Un dia d'hivern, sota la pluja
White bird in a golden cage
Ocell blanc en una gàbia daurada
Alone
Solitari
Oi que la Gemma, entre moltes altres virtuts, com la d'escriptora, té un
magnífic gust musical?
- IT'S A BEAUTIFUL DAY. White Bird. It's A Beautiful Day (1969).