L'americà d'Arkansas Levon Helm (bateria) i els quatre
canadencs de Toronto, Richard Manuel
(piano), Rick Danko (baix), Robbie Robertson (guitarra) i Garth Hudson (orgue i diversos
instruments) es van donar a conèixer a començament dels anys 60 com a banda
d'acompanyament del cantant de rockabilly
Ronnie Hawkins, al costat del qual
van adquirir un aprenentatge que els va impulsar a iniciar carrera pròpia,
substituint el seu nom de The Hawks
per altres com el de Levon Helm Sextet (amb el saxofonista Jerry Penfound),
desprès per Levon And The Hawks i The Canadian Squires, en busca d'una
popularitat que se'ls mostrava esquiva fora del seu Ontario natal.
Potser per això no van
desaprofitar la oportunitat d'acompanyar a Bob
Dylan a la polèmica gira mundial de 1965 i 1966 en la que el de Duluth va
abandonar el folk i
"electrificar-se", en una decisió que ha estat transcendental a la
història del rock. I va ser en aquell
temps que, com molts aficionats sabreu, Dylan va patir un greu accident de
motocicleta que el va obligar a guardar repòs, una part del qual el van passar
plegats en una casa als afores de Woodstock (New York), anomenada, pel
seu color, “Big Pink”, en la que van composar i gravar, en un estudi
rudimentari que Hudson havia instal·lat al soterrani, multitud de temes que
anys desprès, i desprès d'haver-se filtrat com a "pirates", van ser
publicades amb el nom de The Basement
Tapes (1975).
I va ser que els nostres
protagonistes, amb el nom definitiu de THE
BAND, que és com tothom anomenava els acompanyants del mestre, van tenir la
oportunitat de entrar a un estudi professional de gravació per editar un dels
debuts més importants de la història, amb un títol que honorava l'esmentat
casalot, Music From Big Pink (1968),
un disc que reflexa un ambient rural i tranquil, molt ben elaborat però de
regust tradicional, absolutament antagònic a l'estil que, des de la West-Coast, a l'altre extrem dels USA,
amb una gran càrrega contracultural, imperava en aquells moments, el rock
psicodèlic.
En aquest àlbum i el següent,
l'homònim The Band (1969), trobem una
àmplia varietat d'estils propers al rock,
com el country, el folk, el rhythm'n'blues i el soul
, en el que Robertson abandona l'estil sorollós de tocar la guitarra, optant
per un de més suau i amb escassos riff,
per donar més protagonisme als altres instruments, sobretot a l'orgue de
Hudson, el membre amb millor formació musical del grup, i a les veus, de les
que tots, sense líder definit, n'eren protagonistes, sigui com a solistes o com
a acompanyants. Uns discos que van influir en bandes del gènere country-rock contemporànies com The Byrds o The Flying Burrito Brothers, o posteriors com The Eagles, i que van provocar l'admiració d'estrelles com Eric Clapton o George Harrison, per sobre dels resultats comercials, sempre
moderats.
Durant un temps van compaginar la
seva activitat amb col·laboracions amb Dylan, amb qui van gravar el disc Planet Waves (1974) i van tocar
ocasionalment en un moment en el que el superaven artísticament, com podeu
comprovar a l'imprescindible doble LP Before
The Flood (1994), acreditat a Bob
Dylan And The Band.
I a partir d'aquí la eterna
història, greus problemes de drogues van deteriora la salut de Manuel, que
s'acabaria suïcidant el 1986, i de Danko, el que va provocar el domini de la
direcció musical per part de Robertson, convertit en compositor principal i cap
visible del grup i el conseqüent enfrontament amb els altres, amb uns quants
discos sense pena ni glòria que van acabar amb la seva dissolució. Això sí, ho
van fer "a lo grande", amb un concert de comiat a San Francisco, el
dia 25 de novembre, el Thanksgiving day (dia de "Acció de gràcies"), amb el que van contar
amb multitud de convidats com Ronnie Hawkins, Alain Toussaint com a arranjador, Paul Butterfield, Dr. John,
Joni Mitchell, Eric Clapton, Ringo Starr,
Neil Diamond, Van Morrison, Neil Young,
Ronnie Wood i, és clar, Bob Dylan,
que va ser gravat i publicat en triple LP i com a pel·lícula (complementat amb
entrevistes als protagonistes), magistralment realitzada per Martin Scorsese amb el nom de The Last Waltz (1978), la millor que jo
hagi vist mai sobre un concert, i que els seguidors de la CdD coneixereu pel post número tres d'aquest blog, a finals del ja llunyà 2010
(vegeu aquí).
El 1983, els quatre membres del
grup, encara amb Manuel però sense Robertson, es van tornar a reunir per actuar
i fins i tot publicar nous àlbums, tanmateix intranscendents, fins que la mort
de Danko el 1999 va acabar definitivament amb el projecte The Band, però no
l'activitat musical dels supervivents, sigui en solitari o amb col·laboració
amb multitud d'artistes, així com a productors i compositors de bandes sonores
sobre el que m'estendré.
A l'intemporal Music From Big Pink, amb aquesta portada
amb un dibuix del mateix Dylan, i d'estil similar a la del seu Self-Portrait (1970), hi trobem onze tracks, deu dels quals, a excepció de la
versió de Long Black Veil, estan
composats per diversos membres del grup, en solitari o per Bob Dylan, que
ho fa col·laborant en dues peces i en una en solitari, la coneguda I Shall Be Released. Com a CdD he
triat la més popular, no només de l'àlbum sinó de la seva carrera, The Weight, composada per Robertson i
cantada, alternant-se, per Helm i Danko, que podeu escoltar en la versió
original del disc i en la de The Last
Waltz, acompanyats aquí per The
Staples Singers, amb la majestuosa veu de la actualment diva Mavis Staples.
- THE BAND. The Weight. Music From Big Pink (1968).