A l'hora de triar la CdD del post
que commemora el setè aniversari del blog
i que, tradicionalment, és un tema de THE
BEATLES, no he tingut cap dubte. I és que el passat mes de juny s'han
complert 50 anys de la publicació del Sgt.
Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967), per a molts el millor o, si més
no, més influent disc de la història.
Una obra que, pel seu caràcter innovador, ha
transcendit en molts aspectes, com la composició, la gravació, producció,
distribució, comercialització i, fins i tot, en el disseny gràfic, de tal
manera que podem afirmar rotundament que va marcar un punt d'inflexió, que hi
va haver un abans i un desprès. Si us sembla, anem a pams.
Desprès d'una decebedora gira pels USA, els Fab Four havien decidit no tornar a
actuar en públic, per la qual cosa, amb un pressupost il·limitat, no hi havia
cap impediment per experimentar de tal manera que, per primera vegada, l'estudi
de gravació es va convertir en una peça més del procés, per al que va ser
fonamental la col·laboració del productor George
Martin, al que molts considerem un beatle
més, i de l'enginyer de so Geoff Emerick,
amb tècniques innovadores con l’automatic
double tracking (ADT), la gravació per injecció directa des de la taula de
mescles, sense necessitat d'usar l'amplificador (amb el resultat d'unes
revolucionaries textures de baix que van marcar escola) o en el tractament de
les veus, sobretot la de John Lennon
(que no s'agradava) i que, a rel d'una broma per part de Martin (que li va
comentar que l'havia tractat amb una double
vibrocated sploshing flange), es coneix com a efecte flanging.
Musicalment l'àlbum és un compendi de gèneres i
estils, a més a més del rock psicodèlic,
el music-hall, la música de circ, la
d'avantguarda, i les músiques clàssiques occidental i índia i va ser, en part,
la seva resposta al Pet Sounds (1966)
de The Beach Boys, que ho havia
estat, a la seva vegada, al Rubber Soul
(1965) de The Beatles. Com veieu, un bucle creatiu que va canviar la història
des del punt de vista musical però també cultural i estètic i que ha marcat
indefectiblement la seva (i meva) generació i les futures.
Estèticament el que més crida l'atenció son els
colorits uniformes militars de la època “eduardiana” amb els que, per
iniciativa de Paul McCartney i del tour manager Mal Evans, es representen els personatges de “La banda dels cors
solitaris del sergent Pebre”, un alter
ego que els donava més llibertat creativa encara. I, és clar, la mítica
caràtula, la primera en la que figura la lletra de totes les cançons impresa
a la contraportada (amb el que podíem seguir-les sense haver de recórrer
al "guachi-guachi") i,
sobretot, la portada amb un collage, suggerit per Macca i dissenyat per la parella d'artistes Peter Blake i Jann Haworth,
de 57 fotografies que pretenien erosionar les barreres culturals, amb artistes
com Marlon Brando, Tony Curtis, Marlene Dietrich, Marilyn
Monroe, Mae West, Johmmy Weissmuller o Stan Laurel i Oliver Hardy, escriptors com Oscar
Wilde, H.G. Wells, Lewis Carroll o Dylan Thomas, pensadors com Sigmund
Freud o Karl Marx o músics con Bob Dylan (però no Elvis Presley,
a qui consideraven massa important) i de la que van ser desestimats Adolf
Hitler, Gandhi i Jesucrist.
Un disc que es va comercialitzar simultàniament
i amb el mateix track-list arreu del
món, del que, per primera vegada no es va extreure cap single (incomprensiblement Strawberry
Fields Forever -la primera CdD del blog!
[vegeu aquí]- i Penny Lane, gravades
a les mateixes sessions, es van publicar en format senzill i no van ser
incloses a l'LP), que, mitjançant el que es coneix com a cross-fading, no estava bandejat, és a dir, que no contenia els
típics solcs demarcant les cançons, de manera que s'havia d'escoltar tota la
cara d'una tirada i que, superant en vendes a qualsevol disc senzill, van
canviar el paradigma i inaugurar l'era del format long play.
Un àlbum de 13 tracks, composats i interpretats, excepte un, Within You Without You, de George
Harrison, en el que, a més a més de cantar, toca el sitar, per Lennon i
McCartney, deixant per a Ringo Starr
el mític With A Little Help From My
Friends, una de les composicions més elaborades, juntament amb Lucy In The Sky With Diamonds o, ja us
ho avanço, la CdD d'avui, A Day In The
Life.
Unes cançons de temàtica recurrent sobre el món de les
drogues, com la LSD ( a Lucy In The Sky
With Diamonds o a Fixing A Hole),
el cannabis (a Lovely Rita o a When I'm
Sixty-Four) o a la heroïna (A Being
For The Benefit Of Mr. Kite!), per el que algunes van ser vetades pels
mitjans de comunicació, però no van impedir que el disc fos el més venut de la
història durant una pila d'anys. També podem considerar una oda al somni de la marihuana i al desencant amb els límits
de la percepció humana la CdD, el tema que tanca magistralment l'LP, per a
l'enregistrament del qual van utilitzar una orquestra de 41 membres
seleccionats de l'Orquestra Filharmònica de Londres, el que va deure de ser una
autèntica epopeia per a George Martin i els seus col·laboradors, amb un equip
de gravació de tan sols quatre pistes. Una fantàstica composició, resultat de
la unió, explícitament marcada pel so d'un despertador, de dues cançons diferents,
en la que se succeeixen diversos crescendos per acabar en un
eixordador acord interpretat simultàniament per tres pianos i a deu mans
(Lennon, McCartney, Starr, Martin i l'esmenta Evans, el roadie), seguit d'un to d'alta freqüència (15kHz), afegit per un
suggeriment de Lennon amb la intenció de "molestar els gossos", que
la majoria d'humans no podem escoltar.
Ja qui pensa que el disc ha estat sobrevalorat i que no en hi havia per
tant, per a mi és una autèntica icona cultural i no sé si és el millor o el més
influent de tots els temps, però el que si que us puc assegurar és que, de tots
els candidats a aquest guardó, el Sgt.
Pepper's és el més famós.
- THE BEATLES. A Day In The Life. Sgt. Pepper's Lonely
Hearts Club Band (1967).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada