El post d'avui
és el que m'ha costat menys temps a escriure dels 522 que n'he publicat en els
més d'onze anys de vida del blog. I és que m'he limitat a copiar una
part del que vaig explicar a la CdD del dia 27 de febrer del 2015 (vegeu
aquí), que deia això:
Vist amb la perspectiva
actual és evident que del "supergrup" format per Crosby, Stills, Nash & Young, qui ha estat més transcendent és Neil Young però en el seu moment
d'esplendor el meu preferit era STEPHEN
STILLS. Ja sabeu pels posts corresponents
que, tan a Buffalo Springfield com a
CSN&Y, cada membre cantava les
seves pròpies composicions, que la resta complementava amb les magnífiques
harmonies vocals que els han situat a la història de la música popular com a exemples
paradigmàtics del West Coast Sound.
I, com deia, Stills era qui
més agradava, per la seva característica veu trencada, per la tècnica com a
guitarrista, de llarg el millor dels quatre i, també, és clar, per les seves
composicions, com For What It's Worth,
de la època Buffalo Springfield i CdD en el seu dia (vegeu aquí), Suite: Judy Blue Eyes (dedicada a la folksinger Judy Collins), Carry On o
la CdD d'avui (Love The One You’re With [Stephen Stills, 1970] vegeu
aquí).
Nascut a Dallas (Texas, USA),
fill de pare militar, a la seva joventut va haver de viure en diversos països
d'Amèrica Central, el que li va donar un bagatge musical pel coneixement de
sons llatins que més tard incorporaria en alguna de les seves composicions.
Consumada la previsible
dissolució del grup (tant de ego era inviable!), o potser va ser una
mica abans, va començar una carrera en solitari que, amb intermitències, dura
fins a la actualitat, i de la que vull destacar dos discos.
Un és el del seu memorable
debut, l'homònim Stephen Stills
(1970), en el que fa gala dels seus coneixements en tots els gèneres de la
música tradicional americana contemporània, el que es fa palès amb temes de rock, country, blues, soul, gospel....
...l'altre disc, fruït de la
bona acollida de l'anterior, va ser el seu intent de formar la seva pròpia
"superbanda" per explorar i recrear magistralment en disc i en
directe un ampli territori sònic que comprèn el rock, el folk, el country i el latin-jazz, per arribar a la exquisidesa amb el blues, el blues-rock i el bluegrass.
Amb la participació d'un altre gran del country-rock,
Chris Hillman (ex The Byrds, com David Crosby), i uns
quants més, com el bateria recentment traspassat Dallas Taylor, va constituir una formació que, no sé si per
influència del passat militar del pare, va anomenar MANASSAS, localitat de Virginia on es van desenvolupar durant la
guerra civil les dues batalles de Bull
Run (1861 i 1862), a la estació de ferrocarril de la qual es van
fotografiar per a la mítica portada del primer, l'homònim doble LP Manassas (1972), a cada cara del qual experimentaven amb un estil
diferent però sempre lligat al rock
com els ritmes llatins a la primera, el country
a la segona, de la que destacaria la CdD d’avui, l’antològica So Begins The Task, el folk a la tercera i el blues a la quarta.
Desprès d'un segon disc lleugerament inferior la formació es va desfer però Stills ha seguit gravant i girant periòdicament, ja sigui en solitari com en successives reagrupacions en forma de trio o quartet, sempre lluny de l'èxit dels discos inicials amb els que tant vaig gaudir a la meva joventut, i cada vegada que els torno a escoltar.
- STEPEHN STILLS. So Begins The Task. Manassas (1972).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada