divendres, 30 de setembre del 2022

First We Take Manhattan (Leonard Cohen)

 

A propòsit de Leonard Cohen-9:

En el seu vuitè LP, I'm Your Man (1988), el cantautor LEONARD COHEN aprofundeix en el canvi iniciat en l'anterior, Various Positions (1984), (vegeu aquí) amb la incorporació de sintetitzadors, que combina magistralment amb instruments tradicionals de l'Europa de l'est com el bouzouki i l'oud, a més a més del violí.

Un disc gravat entre París, Mont-real i Los Angeles, oficialment autoproduït però en el que contar amb la col·laboració de tres productors més, Jean-Michel Reusser, Michel Ribidoux i Roscoe Beck, i un elenc de músics, entre els que destaca l'arranjador Jeff Fisher, i de les habituals veus femenines, a destacar les de la fidel Jennifer Warnes i de la seva futura parella sentimental Anjani Thomas, amb el que va assolir un gran èxit comercial, més a Europa que als Estats Units, tot sigui dit, i, posats a triar, el meu preferit de la seva discografia.

Un àlbum amb vuit temes, sis dels quals figuren entre els seus greatest hits així com en el setlist dels seus concerts com son Ain't No Cure For Love; Everybody Knows, coescrit amb Sharon Robinson; l'homònim I'm Your Man; Take This Waltz, formant duo amb la Warnes i amb un imponent treball de violí de Raffi Hakopian, en el que tradueix i posa música al poema Pequeño vals vienés, del seu admirat -fins al punt de batejar amb el segon cognom la seva filla (vegeu aquí)- Federico García Lorca; Tower Of Song, a la que, amb un irònic sentit de l'humor, relata l'heroic esforç del compositor, amb l'oud de John Bilezikjan evocant les pretèrites estades a les illes gregues (vegeu de nou aquí i aquí) i la CdD d’avui.

Em refereixo a First We Take Manhattan, una composició que havia estat prèviament enregistrada per Jennifer Warnes, precisament durant la visita a una de les sessions de gravació del videoclip de la qual, la publicista Sharon Weisz va prendre la fotografia del canadenc, amb ulleres de sol i elegantment vestit menjant-se un plàtan, que acabaria com a portada de l'àlbum.

Un tema, que inicialment s'havia de titular In Old Berlin, amb una lletra, per la qual l'autor va haver de manifestar el seu rebuig de la violència, en la que s'entreveu una certa admiració per aquells que,  com el grup terrorista alemany "Fracció de l'exèrcit roig" (popularment coneguda com a banda Baader-Meinhof), son capaços d'anteposar als seus interessos personals l'adopció de solucions radicals en la defensa de llurs conviccions.

Una composició de la que en podeu gaudir en la versió del de Mont-real, amb la participació destacada dels esmentats Anjani Thomas i Jeff Fisher, en el vídeo rodat en blanc i negre per Dominique Isserman, aleshores la seva companyia, al que he afegit el que vaig publicar en el seu dia (vegeu aquí), en la impressionat interpretació a càrrec d’Enrique Morente i Lagartija Nick, en el mític Omega (1996), disc del que escoltarem un altre tema en el següent post de la secció "a propòsit de Leonard Cohen".

 - LEONARD COHEN. First We Take Manhattan. I'm Your Man (1988)/ENRIQUE MORENT & LAGARTIJA NICK. Manhattan. Omega (1996).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada