El seguidors de la CdD més perspicaços haureu observat que, en un blog dominat de forma aclaparadora per
música anglosaxona, de tant en tant s'ha "colat" algun artista
provinent de l'Àfrica, un continent que estimo i admiro especialment per la
seva varietat paisatgística, ètnica i cultural, entesa aquesta en el sentit més
ampli, com les arts plàstiques, la gastronomia o el folklore, amb la música al
capdavant . Lamentablement, això només ha succeït en sis dels 383 post publicats, un miserable 1,56%,
injustícia que m'he proposat esmenar, a partir d'avui, assignant-li una
secció periòdica.
I els músics que aniran apareixent, com no pot ser
d'una altra manera, representaran estils diversos com el raï, mbalax, wassoulou, blues tuareg, afro-beat, reggae, rumba
congolesa, ethio-jazz o isicathamiya, tenint com a nexe d'unió
l'haver gravat les seves obres amb tecnologia avançada, sigui als seus països
d'origen o a les metròpolis que els van colonitzar, aportant instruments
elèctrics i fusionant-se amb estils, i sovint amb artistes, occidentals com Peter Gabriel, Neneh Cherry, Noa, Paul Simon, Ry Cooder..., el que ha donat lloc a un gènere anomenat "world music" (música del món),
terme molt controvertit, a l'atribuir-se-li connotacions merament comercials.
I és precisament amb la intenció de no foragitar els
seguidors més susceptibles que he evitat titular la secció amb aquest mot
i, emulant el que fan als USA amb la seva música d'arrels actualitzada,
etiquetar-la amb el topònim "Africana", i, per donar continuïtat als
precedents Khaled (Algèria), Youssou N'Dour (Senegal), Salif Keïta (Mali), Bombino (Niger), Alí Farka Touré (Mali) i Touré Kunda (Senegal), assignar-li d'entrada el numero 7, ocasió per a la que he
triat una artista excepcional.
OUMOU
SANGARÉ va començar
a actuar sent una nena, acompanyant a sa mare, cantant professional per a
casaments i batejos (sogoninkun, en
la seva terminologia), a qui l'espòs havia abandonat embarassada d'un altre
fill, als 16 ja era de gira per Europa amb el grup Djoliba Percussions i als 21, de la mà de l'esmentat Ali Farka
Touré, va gravar amb la discogràfica britànica World Circuit Records el seu disc de debut, Moussoulou (1990).
Un àlbum inspirat en el wassoulou, la música tradicional de la seva regió d'orígen, d'ètnia
peul, al sud del Níger, escrit i
composat per ella mateixa, la majoria de les cançons del qual, com el mateix
títol, "Dones", suggereix, fan referència a l'amor i el matrimoni,
temàtica que es repeteix en els següents, Ko
Sira (1993), en al·lusió als matrimonis arreglats i Worotan (1996), en el que critica la venda de dones. Uns treballs
amb els que s'ha significat com una gran activista social a favor dels drets de
les dones del seu Mali natal i de tota Àfrica, contra el matrimoni infantil i
la poligàmia, obtenint reconeixement al ser nomenada Comandant de l'Ordre i de
les Lletres de França (1998), Premi UNESCO 2001 i Ambaixadora de la FAO el
2003.
A partir del resó internacional de Worotan la seva activitat artística es
va alentir i, la que també es coneix com el "rossinyol del wassoulou", va rendibilitzar els
guanys invertint en diverses activitats empresarials com l'agricultura, la
industria hotelera, amb la construcció de l'Hotel Wassoulou de Bamako, i
l'automobilística, amb la creació d'una marca pròpia, Gonow Oum Sang, de fabricació xinesa, oferint-nos publicacions
esporàdiques com el doble CD recopilatori Oumou
(2003) i, com a novetats, Seya (2009)
i el recent Mogoya (2017), en el que
participa el llegendari bateria Tony
Allen, de qui parlarem en el proper post
de la secció "Africana".
La cançó que escoltareu, el track número cinc, es titula Denw
(Nens) i, com es pot apreciar a la lletra, impresa traduïda a l'anglès al llibret del CD, tracta de l'estigma associat a la dona que no pot tenir fills,
circumstància de la qual sempre se la considera culpable.
- OUMOU SANGARÉ. Denw.
Worotan (1996).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada