Aquestes festes, viatjant
per passar-les en família amb el meu iPod Classic
de 160 GB, amb 14.515 cançons, en posició de "reproducció aleatòria",
ha sonat en tres ocasions un tema relacionat d'una manera o altra amb RY COODER. I això, que per a alguns pot
ser interpretat com obra de l'atzar, jo ho he vist com una "revelació", en el
sentit de que ja tocava una CdD d'aquest músic californià.
Però ha estat al posar-me
mans a l'obra que me'n he adonat de la dificultat d'abastar en un post l'obra d'aquest injustament poc
conegut artista, per el que aviso, des d'ara mateix, que aquesta entrada al blog tindrà continuïtat en els propers
mesos.
Per començar direm que des
de ben petit, sembla que amb només tres anys, va començar a tocar la guitarra,
de la que ha esdevingut un autèntic virtuós, sobretot de la modalitat slide (consistent a lliscar el dit pels
trastes amb un aparell que en els seus inicis era un coll d'ampolla, per el que
es coneix també com a "bottleneck"),
essent considerat un dels millors guitarristes de rock de tots els temps, tot hi haver de superar la pèrdua d'un ull
per un accident domèstic a la edat de quatre anys.
I, partint de la música
d'arrels americana (roots rock), el
seu interès s'ha expandit pel folk,
country, rock, blues, rhythm and blues, gospel, soul, doo.wop, jazz i, fins
i tot, música hawaiana, a més a més de productor i compositor de bandes sonores
per a pel·lícules, la més coneguda de les quals és París, Texas.
La seva eclèctica activitat
la podríem classificar, didàcticament, paral·lela a la seva biografia, iniciada
de ben jove com a músic d'acompanyament o d'estudi (modalitat en la que és una
autèntica icona) d'artistes com Taj
Mahal, Captain Beefheart i,
sobretot, de The Rolling Stones,
abans d'engegar una carrera en solitari centrada en el blues, amb discos com Into
The Purple Valley (1972) o Boomer's
Story (1972), per continuar amb una etapa més variada amb àlbums com Paradise And Lunch (1974) o Chicken Skin Music (1976), tornant al rhythm & blues amb Bop Till You Drop (1979), el primer disc
de rock gravat digitalment o Borderline (1980).
I a partir d'aquí, potser
decebut per l'escàs èxit comercial, va començar la seva aventura
cinematogràfica (ja es diu que "si naixes a Los Angeles acabaràs a Hollywood"),
amb més d'una dotzena de bandes sonores, de les que en destacaria The Long Riders (Walter Hill, 1980), The Border (Tony Richardson, 1982), per
sobre de totes, la esmentada París Texas
(Wim Wenders, 1984), Palma d’Or al Festival de Cannes o Primary Colors (Mike Nichols, 1998).
Assegurada la supervivència
econòmica, sobretot com a aclamat músic de sessió per a gent com Randy Newman, Van Dyke Parks, Little Feat,
Van Morrison, Neil Young, Judy Collins,
Nancy Sinatra, Gordon Lighfoot, The Doobie
Brothers i no sé quants més, la seva participació amb el
"supergrup" Little Village,
format amb els seus amics John Hiatt,
Jim Keltner i Nick Love, amb qui va publicar el disc homònim el 1992, no deixa de
ser una anècdota, perquè estava a punt d'iniciar una altra faceta per la que
molts el coneixereu.
Es tracta d'un seguit de
col·laboracions amb músics tradicionals de països i ètnies molt variats, del
que han sortit LP com A Meeting By The
River (1993), amb l'hindustaní Vishwa
Mohan Bhatt; Talking Timbuktu
(1994), amb el malià Ali Farka Touré;
Mambo Sinuendo (2003), amb el cubà Manuel Galbán; San Patricio (2010), amb els irlandesos The Chieftains, als que hem de sumar la trilogia “tex-mex” formada per Chavez Ravine (2005), My Name Is Buddy (2007) i I, Flathead (2008) i la seva obra més
popular, en aquest en qualitat de productor. Em refereixo a la recuperació de
vells artistes cubans en una obra que ha esdevingut mítica i que ha donat per
unes quantes seqüeles i una pel·lícula i a la que, més endavant, dedicarem un
altre post, Buena Vista Social Club (1999).
I, per a demostrar que
segueix en bona forma, no podrem oblidar la darrera publicació que en conec a
data d'avui, el segon disc, desprès de Show Time (1977), gravat en directe de la seva carrera, precisament
al mateix lloc, al The Great American
Music Hall, de San Francisco, amb la participació de dos dels mateixos
músics, el cantant Terry Evans i
l'acordionista Leonardo
"Flaco" Jiménez i, com a novetat, el seu fill Joachim a la bateria. Un disc atribuït
a Ry Cooder And Corridos Famosos i
titulat simplement Live (2013), en el
que repeteix quatre cançons de Show Time
i repassa la seva àmplia discografia, amb temes dels esmentats Into The Purple Valley, Boomer's Story,
Chicken Skin Music, Borderline i altres LP, com el també recent Pull Up Some Dust And Sit Down (2011),
del que prové la CdD d'avui.
En un àlbum, aquest últim esmentat, obertament
polititzat, inspirat en la crisi econòmica de finals dels anys 2000, així com
en cançons de protesta del passat, per la qual cosa ha estat comparat amb el
cantautor Woody Guthrie, utilitzant
tot l'arsenal d'"americana" que atresora (folk, country, blues, rock...i tex-mex), Cooder, autor i productor
del disc, critica la disparitat econòmica, la injustícia social, la política i
la guerra.
A continuació podeu
escoltar el mític pistoler Jesse James, des del cel, demanant-li a Déu la seva
arma, la "fidel 44", per baixar a arreglar contes amb els banquers,
el que fa a ritme de vals, amb l'acordió de "Flaco" Jiménez i una potent
secció de vents, La Banda Juvenil.
- RY COODER AND CORRIDOS
FAMOSOS. El Corrido De Jesse James.
Live (2013).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada