La
casualitat de que quatre músics de Queens, Nova York, (el cantant i
guitarrista Jay Beach, el guitarra solista Andrew Bailey,
el baixista Alex Crawford i el bateria Adam Sachs) coincidissin en
el temps (en el que cada un dels seus projectes
estiguessin eventualment en pausa) i el lloc (uns estudis de gravació
lliures de cap compromís durant uns dies), va donar com a fruit un grup, WIVES,
que va debutar, ara fa un any, amb un disc genial.
Una
banda amb un estil musical poc definit, que ve a ser un compendi de múltiples
influències de la seva ciutat, des de The Velvet Underground a The Strokes,
passant pels Ramones o Sonic Youth, així com,
i sobretot, de The Pixies, de la no tan llunyana Boston, Massachusetts,
com veieu, totes en la estela del punk i el garage-rock
alternatius.
Un estil
del que, amb aquest So Removed (2019), els podem considerar la
darrera i més actual versió. Un àlbum gravat de manera artesanal, el que
allí en diuen DIY (Do It Yourself), en el que les
guitarres distorsionades i dissonants envonten elaborades
melodies que, en la veu del líder, amb tendència al recitat,
expressen l'ansietat i la por existencial pròpies dels temps que
corren i que entronquen amb el llinatge del rock intel·ligent i mordaç
d'alguns dels grups esmentats.
Un disc
amb 11 tracks dels que m’agraden especialment The 20 Teens, Servants,
WhyIsLife, Workin’ i la CdD, li inicial Waving Past
Nirvana, la millor carta de presentació d’un primer treball amb el que
aquests (o hauríem de dir aquestes?) “Vídues” han deixat el llistó tan alt que
convida a pensar que el projecte tindrà continuïtat i a seguir-lo amb
expectativa.
L'estranya parella (La bella i la bèstia) -2: El segon
dels quatres previstos és el que, veritablement, dona nom a aquesta sèrie de post
sobre la insòlita col·laboració de ISOBEL CAMPBELL i MARK LANEGAN,
una (estranya) parella tan allunyada musicalment -ell, “la bèstia”, amb uns
orígens en el lloc més salvatge del rock, com podeu recordar del capítol
anterior (vegeu aquí) i ella en l’indiepop malenconiós- com
personalment, amb una biografia conflictiva que inclou des d'empresonaments a
greus addicions en el cas del rude i turmentant americà contra una educació
musical de conservatori i una estricta instrucció de tradició europea en la
sensible i intel·ligent escocesa, “la bella”, amb l'improbable resultat d'un pop
enverinat que rememora duets tan seductors com els formats per Serge
Gainsbourg i Jane Birkin (vegeu aquí) o Lee Hazlewood i Nancy
Sinatra, això sí, amb els papers canviats.
Amb això
vull dir que en aquest cas és la qui a Belle & Sebastian (vegeu
aquí) assumia tasques d'acompanyament al violoncel, i rarament al piano i
vocal, després d'uns inicis amb The Gentle Waves, amb qui va publicar
dos àlbums i en solitari, amb un parell més, Amorino (2003) i Milkwhite
Sheets (2006), refusa el paper de musa per prendre el comandament del
projecte, composant la majoria de les peces, que arranja i produeix a l'estudi,
el veritable espai de confort de Campbell, per afegir després, i a distància,
al seu xiuxiueig angelical la polsegosa veu de baríton de Lanegan, del que en
resulta un maridatge agredolç que va donar lloc a tres LP que suposen un
recorregut per diversos gèneres de música americana com el folk, el country,
el gospel o el blues.
Tres
discos, Ballad Of The Broken Seas (2006), Sunday At Devil Dirt
(2008) i Hawk (2010), en els que es perceben dues personalitats tan
distants que, com diu el tòpic, s'atreuen, potser perquè, en el fons, son dos
romàntics incurables, la presentació del primer, i probablement millor, dels
quals va començar tan malament, concretament un any després de la seva
publicació, quan ell estava completant un dels molts períodes de rehabilitació
a que ha estat sotmès, com va acabar, el 2013, per esgotament emocional de la
de Glasgow.
Un
període en el que Lanegan no ha parat de editar material divers, com comentava
al primer post, mentre Campbell s'ho prenia amb més calma, fins fa uns
mesos que tots dos, ella amb There Is No Other (2020) i ell amb Straight
Songs Of Sorrow (2020), motius dels dos següents post de la sèrie,
han assolit, si més no per a mi, el sostre artístic de les seves respectives
carreres.
Com a
CdD he triat un tema de l'esmentat ...Broken Seas, una obra de la que, a
més a més de la CdD, Honey Child What Can I Do?, potser la més pop
del disc, en destacaria tracks com l'inicial Deu Ibi Est,
amb una increïble tornada en llatí, The False Husband, l'homònima Ballad
Of The Broken Seas, Revolver (la única composada per Lanegan), Ramblin'
Man, una versió de Hank Williams i The Circus Is Leaving Town,
el tema final fet a la seva mida, en el que, de la confessió d'un pletòric
Lanegan, quan repeteix com un possés "M'hauries pogut fer creure que el
sol es pon per l'est..." podem extreure la "moraleja" de que les
aparences enganyen i que, per sobre de l'animal d'imponent presència, qui
veritablement perillava en aquesta història no era, precisament, la fràgil i
delicada flor.
- ISOBEL
CAMPBELL & MARK LANEGAN. Honey Child What Can I Do? Ballad Of The
Broken Seas (2006).
Si hagués de definir amb un sol adjectiu als protagonistes de la CdD d'avui
no ho dubtaria gens, i seria el de "supervivents", qualificatiu que
comprendreu els seguidors del blog que dediqueu uns minuts a llegir el post.
Em refereixo a THE CHARLATANS, un quintet format el 1989 a
Birmingham, United Kingdom (UK) -que va haver de canviar de nom, afegint-li el
patronímic UK, per diferenciar-se d'un grup californià dels anys 60 amb
el mateix nom- liderat pel baixista Martin Blunt, el teclista Rob
Collins i el bateria Jon Brookes, als que, després d'alguns canvis,
s'incorporaria el guitarrista Mark Collins (sense cap parentiu amb el
teclista) i el cantant, i fet i fet frontman del grup, Tim Burgess, qui, per cert, fa poques setmanes ha publicat un nou disc en solitari, I Love The New Sky (2020).
Tot i què en els seus inicis, coincidint amb la època de furor de The Stone Roses i TheHappy Mondays, se'ls va associar al so
"Madchester", el seu estil bevia del rock psicodèlic,
especialment definit per l'orgue Hammond de Rob Collins i la secció
rítmica Blunt-Brookes, fussionat amb el rhythm & blues, el soul
i el garage-rock, tot i què, ens els tretze àlbums que han publicat des
del 1990 al 2017, han incorporat alguns tocs de country, de reggae
i, seguint l'estela del pop britànic, el dance i el techno
underground.
Una carrera de fons que ha posat a cada un al seu lloc en la que la banda
va haver de superar problemes derivats d'una depressió de Blunt, una condemna
d'uns mesos de presó de Rob Collins per la seva participació, sembla que
involuntària, en un atracament i, el pitjor, la mort d'aquest en un accident de
circulació mentre estaven gravant el seu cinquè disc, Tellin' Stories
(1996). Un àlbum que van acabar amb la col·laboració de MartinDuffy,
teclista de Primal Scream, definitivament substituït per Tony Rogers,
i que ha estat, juntament amb el seminal Some Friendly (1990) i
l'homònim The Charlatans (1995), dels més reeixits d'una discografia que
es perllonga fins a l'actualitat, des del 2013 en format quartet, degut a la
mort, amb 44 anys, de Brookes, el bateria, víctima d'un tumor cerebral que se
li havia detectat el 2010. Arribat a aquest punt suposo que estareu d'acord amb
mi que no és agosarat qualificar a The Charlatans UK com uns autèntics
supervivents d'una escena en la que, des d'una posició discreta i superant tota
mena d'adversitats, s'han mantingut dignament durant trenta anys.
Com a CdD he triat un tema de Tellin' Stories, el gravat en les
pitjors condicions emocionals però amb millor resultat comercial de la seva
carrera. Un àlbum farcit de hits com With No Shoes, North Country Boy,
la mateixa Tellin' Stories, How High o l'escollida, l'aclaparadora One
To Another, un dels singles més coneguts de la seva discografia i
que, a dia d'avui, no desentonaria en cap pista de ball com cal.
- THE CHARLATANS UK. One To Another. Tellin' Stories (1996).
Aquesta nit estava prevista l’actuació de SirELTONJOHN al Palau Sant Jordi de Barcelona,
en el marc de la gira mundial de comiat de la seva carrera que, amb motiu de la
Covid-19, ha estat ajornada per al mes d’Octubre del 2021.
Confiem que aleshores la pandèmia hagi estat controlada i el concert pugui
tenir lloc i, així, els afortunats (en el doble sentit de la paraula, donat el
preu de les entrades) espectadors gaudeixin dels greatest-hits d’una discografia incommensurable, de la que en
destacaria tres àlbums, els meus preferits.
Els seguidors fidels del blog
recordareu els dos post anteriors per
les respectives CdD, la homònima MadmanAcross The Water (1971) i Rocket Man
(Honky Château, 1972), així que avui
tancarem la trilogia amb el que, per a molts, és el seu millor disc.
Una obra creada en un període especialment prolífic –recordem que portava
publicats sis discos en cinc anys- que va donar per a un doble LP amb 18 tracks, els texts de les quals, escrits per Bernie Taupin en tres setmanes, va musicar John en només 72 hores i
van ser gravades tanmateix en el breu període de 15 dies al Castell
d’Hérouville, el mateix on va enregistrar l’esmentat Honky Château i el següent Don’t
Shoot Me, I’m Only The Piano Player (1974).
Un disc que s’inspira en la nostàlgia de Taupin pel cinema de la seva
infantesa, titulat Goodbye Yellow Brick
Road (1974), en al·lusió al “camí de maons grocs” que condueixen a la
Ciutat Maragda, a la pel·lícula El Mag
d’Oz (Ian Fleming, 1939),
protagonitzada per Judy Garland, la
primera que recordava haver vist, amb lletres senzilles que descriuen el desig
de tornar a un estil de vida més simple i que, en la veu del cantant, t’arriben
directament al cor.
Un doble àlbum en l’edició original en vinil, iniciat amb dos temes
concatenats, Funeral For A Friend/Love
Lies Bleeding, que conformen un melodramàtic exercici de rock progessiu de 11 minuts, del que en
el seu moment se’n van editar singles com
Bennie And The Jets, l’homònima GYBR
i Saturday Night’s Alright For Fighting
que van representar l’apoteosi comercial dels seus autors però del que a mi me
n’agradava especialment un altre que, amb el temps, com es veurà, va adquirir
un significat especial, Candle In The
Wind, la CdD d’avui.
Una cançó aparentment dedicada a la malaurada actriu Marilyn Monroe, a la que Taupin al·ludeix pel seu nom de pila a la
primera frase, “Goodbye Norma Jean...”
però que l’escriptor fa extensiva a qualsevol jove famós l’existència del qual
es veu truncada a la flor de la vida de tal forma que la mort prematura el fa
immortal, per la qual cosa es podria aplicar a artistes con James Dean o Montgomery Clift o cantants con Jim Morrison, de The Doors,
el títol de la qual s’inspira en una expressió que va escoltar en un homenatge
a un altre mite, Janis Joplin.
Una composició editada el 1973 que va cobrar una segona vida el dia 6 de
setembre de 1997 en el que, a proposta de la família reial britànica, amb Brad Branson, el propietari de Virgin, com a mitjancer, va interpretar
a l’enterrament de la seva amiga Diana
Spencer, Princesa de Gal·les, la
popular Lady Di, a la que va conèixer
l’any 1981 al Castell de Windsor, poc abans de casar-se amb el Príncep
Carles, a la festa del vintè aniversari del seu futur
cunyat, i recentment implicat en l’escàndol Jeffrey Epstein, el Príncep
Andreu, Duc de York.
Una cançó que, adaptada i rebatejada com a Goodbye England’s Rose i tornada a gravar amb el productor George Martin, va batre tots els
records de vendes fins a convertir-se en el segon single més venut de la història, després de l’inabastable White Chritsmas de Bing Crosby.
Un tema que -això sí, en la versió original, ja que la dedicada a la seva
estimada “Rosa d’Anglaterra” no l’ha tornat a interpretar mai més des d’aquell
dia a l’Abadia de Westminster (i que recordarem al segon vídeo d’avui)- confiem
pugui sonar d’aquí un any al Sant Jordi, a la interrompuda gira de comiat
anomenada com aquest imprescindible disc, substituint el mot Goodbye pel més definitiu de Farewell Yellow Brick Road.
-ELTON
JOHN. Candle In The Wind. Goodbye
Yellow Brick Road (1973).
La cantautora de New Jersey SHARON VAN ETTEN, de tornada de la Middle
Tennessee State University on va ampliar els seus estudis, es va
traslladar a Brooklyn, NY, on Kyp Malone, de TV On The Radio,
la va empènyer a una carrera musical en la que ha publicat mitja dotzena
d'àlbums.
Una discografia iniciada amb el semiacúsitic Because I Was In Love
(2009), al que va seguir, ja en format banda, Epic (2010) i un tercer, Tramp
(2012), en el que, amb la participació de coneguts del blog com els
germans Aaron -productor del disc- i BryceDessner, de The National i Zach Condon, de Beirut, i altres com Matt
Barrick, de The Walkmen, i Jenn Wasner, de Wye Oak, va
obtenir un reconeixement que es va mantenir en el següent, Are We There
(2014).
Malauradament, els seus seguidors hem hagut d'esperar cinc anys, amb la
excepció de l'EP I Don't Want To Let You Down (2015), per veure editat
nou material. Un temps que la protagonista d'avui va dedicar a fer d'actriu a
sèries de TV com The OA o Twin Peaks, a composar bandes sonores,
a estudiar psicologia...ah! i, després de trencar amb la seva parella durant
deu anys i formar-ne una altra amb el seu bateria, i actual mànager, ZekeHutchins, ser mare.
Cinc anys de silenci discogràfic que han valgut la pena donat el resultat, Remind
Me Tomorrow (2019), l'àlbum més madur que hagi gravat, fruit de les
experiències acumulades durant aquest període, amb una bona part, per què no
dir-ho?, de caos, com bé transmet la fotografia de la portada. Un disc en el
que han tingut un pes essencial John Congleton, el famós productor de
dones que els seguidors de la CdD coneixeu prou bé, com Angel Olseno
"Annie" Clark (akaSt. Vincent), i el
multiinstrumentista JamieStewart, de Xiu Xiu, que
han incorporat sintetitzadors i loops de bateria a una obra dominada
fins aleshores per les guitarres.
Un disc de 10 tracks de les que m'agraden especialment la inicial I
Told You Everything, No One's Easy To Love, Jupiter 4, per sobre
d'altres com Malibu o Stay (una declaració d'amor al seu fill Denver),
amb clares influències d'una altra amiga nostra, Lana Del Rey, i del
que, a l'hora de triar-ne una com a CdD d'avui, no hi ha cap dubte, donat que
la seqüenciada en el número sis és, probablement, el tema més pop que
hagi composat mai.
Em refereixo a Seventeen (disset), una evocació nostàlgica de la
seva adolescència en la que reflexiona sobre com anem creixent i canviant fins
a trobar el nostre lloc al món en forma de crescendo a l'estil...ejem! de The E. Street Band, que us deixarà sense alè i del que en podeu gaudir en el
videoclip, una oda a Nova York, dirigit per Maureen Towery i en un
directe al Festival de Glastonbury de l'any passat. - SHARON VAN ETTEN. Seventeen. Remind Me Tomorrow (2019).
La confluència de dos artistes d’estils tan allunyats semblava tan
improbable que he decidit anomenar la sèrie d’aquest quatrimestre com
la famosa obra, The Odd Couple (Neil Simon,
1965), portada al cinema (Gene Saks, 1968) amb Jack Lemmon i Walter Matthau com
a protagonistes i a teatres d’arreu del mon,
i concretament a casa nostra, amb el títol de “L’estranya parella”,
amb els entranyables Joan Pera i Paco Morán.
Una atípica parella -formada pel bregat cantautor americà MARK LANEGAN i
la escocesa ISOBELCAMPBELL, cantant
i violoncel·lista que va formar part inicialment i sempre a
l’ombra de l’indiscutible Stuart Murdoch, dels meus
estimats Belle & Sebastian- que entre el 2006 i
el 2010 va donar com a fruit tres interessants àlbums que repassarem en el
següent post sobre aquests a qui molts del seus fans es refereixen com “la
bella i la bèstia”.
Una col·laboració a l’acabar la qual vaig perdre la pista de la
de Glasgow fins fa uns mesos en que va publicar probablement el
seu millor treball, There Is No Other (2020), poques
setmanes abans de que ho fes Lanegan amb Straight Songs Of Sorrow (2020),
el darrer d’una dilatada discografia que intentaré resumir tot seguit.
Una carrera iniciada al seu estat natal de Washington, superant alguns
problemes amb la llei per culpa d’unes addicions que el perseguiran tota la
vida, liderant el grup de grunge amb tocs psicodèlics Screaming Trees,
amb els que, jugant en una categoria inferior a bandes que dominaven la escena
a Seattle comNirvana, Pearl Jam, Soundgarden o Alice In Chains,
va publicar set LP’s, dels que en destacaria el sisè, Sweet Oblivion (1992),
al temps que iniciava una carrera en solitari que ha compaginat amb
múltiples projectes, a més a més del que ens ocupa amb la Campbell, com
l’efímera “superbanda” Mad Season, Queens Of The Stone Age
(QOTSA), The Twilight Singers i The Gutter Twins (tots
dos amb un altre vell conegut del blog, Greg Dulli,
de The Afghan Wigs) o Soulsavers i col·laboracions diverses
amb artistes com UNKLE, Slash (de Guns N’
Roses), Warpaint, Massive Attack, Moby, Neko Case
(de The New Pornographers), Duke Garwood o Josh Homme (el
líder dels QOTSA).
Tornant a la seva carrera com a solista, que ja va per als 30 anys, ha
publicat una dotzena d’àlbums, dels que, per sobre del seu debut, The Winding Sheet (1990),
en el que el van acompanyar ni més ni menys que Kurt Cobain i Krist Novoselic (de
Nirvana), en destacaria el segon, Whiskey For The Holy Ghost (1994), Scraps At Midnight (1998),
I’ll Take Care Of You (1999), un disc de
versions de temes d’artistes diversos com Tim Hardin, Eddie Floyd i Booker T. Jones o
del seu admirat Jeffrey Lee Pierce (el líder
de The Gun Club); Field Songs (2001), Bubblegum (2004),
en el que, entre altres, hi van participar el seu
amic Josh Homme i Nick Oliveri
(també QOTSA), Greg Dulli, PJ Harvey, Izzy Stradlin i Duff McKagan (de Guns N’
Roses) i Wendy Rae Fowler, la seva ex, acreditats
com The Mark Lanegan Band; Blues Funeral
(2012) i el darrer, l’esmentat Straight Songs Of Sorrow,
al que dedicarem el quart post.
Una prolífica carrera marcada pel blues dels seus amors, al que ha
incorporat elements del folk, el rock alternatiu i la
electrònica, amb la seva envejable veu de tenor en primer pla i de la que he de
triar dues CdD, per als post números 1 i 4, previstos per a les properes
setmanes. I començarem per un disc que, tot i poder-se considerar inferior a
d'altres abans esmentats, té un significat especial per a mi, pel fet de ser
aquell amb el que el vaig conèixer. Em refereixo al també esmentat Scraps At
Midnight, el tercer de la seva discografia en solitari, gravat al Rancho de
la Luna, en ple desert californià de Joshua Tree i co-produït amb el seu
col·laborador habitual, Mike Johnson, conegut també per ser el baixista
que va substituir a Lou Barlow als Dinosaur Jr. el líder dels
quals, J.Mascis, contribueix per cert en un tema interpretant el
piano.
Un àlbum terapèutic en el que Lanegan, a l'alta d'un centre de
rehabilitació del que en va sortir reforçat, (si em permeteu el tòpic) exorcisa
els seus dimonis, que no son pocs, amb texts al voltant de la pèrdua, el pecat
i la redempció, en dotze tracks que interpreta amb una passió que, per
moments, evoca mites com John Cale, Tom Waits o Nick Cave,
dels que en destacaria l'inicial, Hospital Roll Call, Hotel, Whells, la
coda final de més de vuit minuts, Because Of This, i la CdD, Stay,
una commovedora balada en la que un amant abandonat suplica poder romandre al
costat del seu objecte de desig, i no és tan el que diu sinó la entrega amb la
que ho fa, com podeu comprovar a la tornada:
A l'hora de triar la Cançó del Divendres (CdD) d'avui, data en la
que aquest blog compleix 10 anys, no ho he dubtat gens, l'elecció ha
estat fàcil, es tracta del primer disc que em vaig comprar...o, més ben
dit, em van regalar els pares, pel Nadal del 1968, juntament amb un
"tocadiscos", monoaural, com era habitual a l'època, fetitxe a la
meva adolescència i que m'acompanyaria fins que, ara sí, em vaig poder
permetre un equip hi-fi amb el meu segon sou de MIR.
Un single, el primer editat pel flamant segell Apple Records, gravat
durant les sessions de The Beatles (1968), conegut popularment com The
White Album, tot i què sense cap previsió d'incloure'l en el doble LP, amb Revolution,
un tema de John Lennon a la cara B i un de Paul McCartney a la A,
la CdD, Hey Jude.
Una composició anomenada inicialment Hey Jules, nom que Macca,
per la seva millor sonoritat, va decidir canviar per Jude, amb la
intenció de consolar a Julian, el nen de cinc anys fill de John Lennon i
Cynthia Powell que acabaven de divorciar-se amb motiu de la nova relació
del primer amb Yoko Ono. Una intencionalitat que no va quedar clara en
el seu moment, fins al punt que el narcisista beatle es pensava que
anava dedicada a ell mentre el destinatari trigaria un quart de segle a
descobrir l'estima que llavors l'encara amic del seu pare sentia per
ell.
Una cançó inusualment llarga per a la època, amb la dificultat que això
representava per a la seva difusió a les emissores de radio, que es va
convertir en el single més reeixit dels fab four i un dels més
venuts de la història. Un tema de 07'11", gravat als TridentStudios,
que ja disposaven d'un equip de vuit pistes, contra les quatre habituals dels
d'EMI (posteriorment coneguts com Abbey Road), dividit en dues
parts ben diferenciades, una primera, de tres minuts, en la que la versàtil veu
de McCartney, recolzada inicialment en el piano, al que es van afegint els
altres instruments, amb una estructura convencional vers-tornada, al final de
cada qual repeteix un breu "Na-na-na-na", fins a la quarta, en
que canvia a una coda en la que la resta de la banda, acompanyada d'una
orquestra de 36 membres, dirigida pel productor George Martin, repeteix
a mode de mantra l'èpic "Na-na-na-na...Hey Jude" durant
quatre minuts fins acabar en un efecte fade out (fos final).
Com els seguidors del blog haureu pogut comprovar per les CdD que
l’han precedit en aquests deu anys, no la considero ni molt menys entre les
millors de la discografia de The Beatles però les circumstàncies la van fer,
per a mi, quelcom especial, ja es diu que “la primera vegada (en aquest cas el
primer disc) mai no s’oblida”.
Som-hi doncs amb vídeo de Michael Lindsay-Hogg, amb un protagonistes
als que es veu ben poc motivats...
Hey Jude, don't make it bad Take a sad song and make it
better Remember to let her into your
heart Then you can start to make it
better...
...fins al moment de la coda, quan som convidats a sumar-nos als cors i tot
cobra vida: