Amb Your Funeral...My Trial (1986), comprat fa 20 anys a New York City
(USA)- ciutat a la que, precisament, he tornat aquest estiu- el quart i per a
molts el millor àlbum de la seva primera època, vaig començar a col·leccionar
la meva discografia particular de NICK
CAVE, la qual consta actualment d'una dotzena de discos però que no tinc
previst completar “so pena” d'haver d'ampliar, física i virtualment, l'espai de
la meva discoteca.
I és que la obra de l'australià és
incommensurable, com podreu apreciar tot seguit: Va començar a Melbourne als
anys 70 amb el grup The Boys Next Door,
el nom del qual van canviar el 1980 pel de The
Birthday Party amb motiu del seu trasllat a London (UK) en busca
d'oportunitats -van aconseguir publicar dos discos- i el 1984, definitivament a
The Bad Seeds, amb el que han passat
a la història de la música popular. El seu estil es caracteritza per un
deliberat eclecticisme que va del rock
al blues i al gospel, amb tocs arty i post-punk, interpretat dramàticament (i,
a vegades, de forma una mica "macarra") amb una profunda i
característica veu de baríton i amb foscos arranjaments musicals.
Amb grandíssims músics com els
guitarristes Rowland S. Howard, Mick Harvey (l'únic que continua a la
formació actual) o l'alemà Blixa Bargeld
(de la banda Einstürzende Neubauten),
la cantautora Anita Lane, el
baixista i pianista anglès Barry Adamson
o, en els darrers temps, de Warren Ellis
(multiinstrumentista de la banda australiana Dirty Three), ha publicat LP's amb el nom de Nick Cave & The Bad Seeds, amb el seu propi com a solista, dos
amb el grup Grinderman (amb membres
de The Bad Seeds i altres), ha col·laborat amb Shane McGowan (de The Pogues),
amb la banda Current 93, amb
l'esmentat Barry Adamson, Johnny Cash,
Pulp, Marianne Faithfull o Kylie
Minogue, ha compost la banda sonora de pel·lícules de Wim Wenders i Martin
Scorsese, juntament amb W. Ellis la de The
Road/La carretera (John Hillcoat,
2009) i temes per a diverses pel·lícules, entre elles Scream, Batman Forever, Shek 2 i una de Harry Potter,
ha participat com a guionista i actor en diversos films i, per si no en hi
hagués prou, ha publicat mitja dotzena de llibres, un dels quals, And the Ass Saw the Angel (1989), va ser
Book Of The Year del Time Out Magazine.
Els seus treballs més interessants
podrien ser el seu debut, From Her To
Eternity (1984), l'esmentat Your
Funeral...My Trial (1986), The Good
Son (1990), Henry's Dream (1992), Let Love In (1994), The Boatman's Call (1997), al que ens
referirem desprès, No More Shall We Part
(2001), el doble Abattoir Blues/The Lyre
Of Orpheus (2004), els dos amb Grinderman o Dig, Lazarus, Dig!!! (2008), de nou amb The Bad Seeds però molt
influenciat per aquests dos darrers.
Amb aquesta producció em resultava
difícil escollir una CdD d'aquest cràpula de vida dissipada, amb múltiples
addiccions i relacions sentimentals, de les que es coneixen, si més no, amb
artistes com les esmentades Anita Lane i Kylie Minogue, le breu però intensa i
esbombada amb una favorita del blog, P.J. Harvey, o de fora del mon de
l'espectacle, com la brasilera Viviane Carneiro, Beau Lazenby o, la seva
parella actual, la model Susie Brick...però la recent publicació d'un disc en
directe, Live From KCRW (2013), m'ha
donat la solució.
És aquest un àlbum gravat en un
programa de radio americà amb la formació actual de The Bad Seeds, els quals
demostren que poden contenir la seva força potencial per oferir una actuació
continguda, diria que solemnement reverencial, i que en cap moment fa honor al
desplegament instrumental de la portada del disc, sinó tot al contrari,
una interpretació esquelèticament simple, despullada, i a baix volum, però
impecable.
El disc, de 12 temes, alguns de la
seva darrera publicació, Push The Sky
Away (2013), el quinzè amb els trenta anys que porta amb The Bad Seeds, i
altres de tota la seva carrera, està molt allunyat del que podríem considerar
un “greatest hits”, la selecció no és gens òbvia, però hi ha un tema que
m'agrada especialment. És una cançó del seu desè disc, The Boatman's Call (1997), àlbum que va significar un radical canvi
en el seu estil, dominat fins aleshores per les guitarres, passant a ser
composat i interpretat en base al piano, sense abandonar el seu característic
to de desolació, fosc i sinistre, amb lletres amb continguts violents i eròtics
cuidades fins a l'extrem i que per a molts dels seu seguidors pot ser la obra
culminant de la seva carrera.
Va ser una època especialment
convulsa de la seva vida, desprès de quatre anys sense publicar res, dedicats a
superar les seves addicions a l'alcohol i les drogues i les ruptures
successives amb la seva esposa Viviane i la Polly (P.J. Harvey), de la que va
ressorgir amb inspiració renovada, com ho proven la cançó que obre el disc, Into My Arms, una de les més cèlebres de
la seva discografia, interpretada també al directe al KCRW, així com dos temes
més d'aquest The Boatman's Call, People Ain't No Good, i la CdD d'avui.
El tema en qüestió és Far From Me, un impressionant rèquiem
sobre una relació amorosa arruïnada, en el que la veu de Cave es veu
acompanyada pel seu piano i el violí de Warren Ellis, el seu principal
col·laborador en els darrers anys, i que podeu apreciar en la versió “live”
actual del 2013, per a mi encara millor que la original del 1997, que teniu
també a continuació.
-
NICK CAVE & THE BAD SEEDS. Far From Me.
Live From KCRW (2013)/The Boatman's Call (1997).
Nota: Comunico als interessats que avui, 3 d'octubre, està previst que surtin a la venda les entrades pel concert que faran a l'Auditori del Fòrum de BCN el dia 21 de maig de 2015.
Nota: Comunico als interessats que avui, 3 d'octubre, està previst que surtin a la venda les entrades pel concert que faran a l'Auditori del Fòrum de BCN el dia 21 de maig de 2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada