A propòsit de Leonard Cohen-3:
Per al seu tercer treball, LEONARD
COHEN va seguir contant amb el productor Bob Johnston, qui, als
mateixos estudis de Nashville on van gravar l'anterior, va aplicar la mateixa
fórmula de deixar la guitarra com a instrument essencial -això sí,
amb puntuals i subtils arranjaments de corda de Paul Buckmaster i la
participació d'un cor infantil- expressament al marge d'unes lletres que
convenia ressaltar, en les que el cantautor mostra, com potser mai en la seva
carrera, el seu estat emocional, aleshores especialment fosc i malenconiós.
I, així, podríem dir que els
vuit temes que conformen Songs Of Love And Hate (1971) van, com
indica el títol, de l'amor a l'odi, sentiments sovint de límits imprecisos, tot
i què cadascun d'ells predomina a les cares B i A del disc, en el seu format
original en vinil.
Un àlbum que s'inicia amb una
cançó monumental, Avalanche (veure aquí), inspirada en un poema del seu
llibre Paràsits en el paradís (1966) en la que el canadenc critica sense
pietat a qui practica la falsa caritat -i que ha estat versionada per multitud
d'artistes, essent la de Nick Cave en el seu disc From Here To
Eternity (1984) una de les meves preferides (vegeu aquí)- i
s'acaba amb una altra de genial, Joan Of Arc -a la que
l'heroïna d'Orleans estableix una conversa amb la foguera a la que ha
estat condemnada- però del que les podríem destacar totes sense despreciar-ne
cap, com Dress Rehearsal Rag, Love Calls You By Your Name o la CdD, una
de les més icòniques de l'autor, a l'alçada de Bird On The Wire, la del post
número 2 d'aquesta sèrie.
Em refereixo a Famous Blue
Raincoat, una composició que ha estat interpretada per coneguts del blog
com Lloyd Cole, Damien Rice, Glen Hansard o la
"nostra" Christina Rosenvinge i altres estrelles com Judy
Collins (com no?), Joan Baez, Jennifer Warnes o The
Handsome Family, en la que, en format epistolar, relata un triangle amorós
que mai no s'ha confirmat que fos autobiogràfic, succeït al Clinton Street
(carrer de Brooklyn on Cohen va viure un temps) entre una dona anomenada Jane
(com la seva esposa), ell mateix i un amic vestit amb aquest "famós
impermeable blau" amb una estripada a l'esquena (peça que realment va
existir, i concretament de la marca Burberry, tot i què, al contrari, en
propietat de l'autor fins que li van robar de l'apartament de Nova York on
vivia na Marianne Ihlen, ja ho sabeu, la protagonista dels primer post) a qui anomena com "my brother, my killer" (el meu
germà, el meu assassí) i que finalitza amb un "Sincerely, L. Cohen",
tot i què com “Sincerely, a friend” en versions posteriors.
Una tràgica cançó de traïció, adulteri i solitud en la que el de Montreal defuig qualsevol actitud recriminatòria per dirigir-se, de manera conciliadora, gairebé fraternal, al seu rival, acceptant amb resignació la decadència del seu matrimoni amb aquest recitat, acompanyat d'unes cordes i uns cors amb prou feines audibles, que comença així:
It's
four in the morning, the end of December
I'm
writing you now just to see if you're better
New
York is cold
But I
like where I'm living
There's
music on Clinton Street
All
through the evening
I hear
that you're building your little house
Deep
in the desert
You're
living for nothing now
I hope
you're keeping some kind of record
Yes,
and Jane came by with a lock of your hair
She
said that you gave it to her
That
night that you planned to go clear
Did you ever go clear?
- LEONARD COHEN. Famous Blue Raincoat. Songs Of Love And Hate (1971).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada