Africana 19:
Ibrahim Ag Alhabib era encara un nen quan, amb la independència de Mali al
començament dels anys 60, va esclatar la primera revolta tuareg a
conseqüència de la qual el seu pare, que n’era un dels líders, va ser
empresonat i executat i la família es va d’haver d’exiliar a Tamanrasset, al
sud d’Algèria.
I va ser a la capital, Alger, on uns anys després va formar amb altres
malians la banda TINARIWEN, mot que en la seva llengua, el tamasheq,
correspon al plural de Ténéré, i significa, simplement, “deserts” o “llocs
buits” en el que fusionaven música de guitarra tradicional amb influències
d’artistes de l’Àfrica Occidental com el gran Ali Farka Touré i altres
com Bubacar Traoré, Afel Bocoum o Habib Koite, i occidentals
con Carlos Santana o Jimi Hendrix, motiu pel que s’ha etiquetat
el seu estil, no sense controvèrsia, com a “blues del desert”.
Una música, coneguda com a tishoumaren (o “dels desocupats”) que va
ser utilitzada com a missatge de resistència i esperança durant la segona
revolució tuareg, en la que alguns membres del grup van arribar a
lluitar fins al Pacte Nacional del 1992, moment en el que, de tornada al seu
país natal, van iniciar una carrera professional amb la que no es donarien a
conèixer internacionalment fins a la seva participació en la primera edició de Le
Festival au Désert a l’oasi de Essakan, a mig camí entre Bamako i Tombuctú,
l’any 2003.
Una carrera en la que, fins a l’actualitat, han gravat 8 LP que han
presentat arreu del mon -com van fer amb Elwan (2017) en el Festivals Blues
i Ritmes, al Teatre Principal de Badalona- on sempre han defensat la
independència del seu poble, fins i tot amb motiu de la tercera revolta, la del
2012, tristament monopolitzada pels seguidors d’Al Qaeda del Magreb Islàmic,
qui, paradoxalment, els han acabat prohibint i perseguint.
Uns discos en els que, en base a unes guitarres hipnòtiques i unes veus
adolorides, sovint a la manera de crida-resposta, amb lletres en tamasheq,
i ocasionalment en francès, amb continguts polítics i socials al voltant de la
petició de sobirania per part del poble tuareg de Mali i Níger, la
repressió o l’exili, han obtingut prou popularitat com per aconseguir diversos
premis i contar amb la col·laboració de músics occidentals com TV On The
Radio i la Dirty Dozen Brass Band de New Orleans a Tassili
(2011) o amb Cass McCombs o un vell conegut del blog, Warren
Ellis -el col·lega de Nick Cave a The Bad Seeds i Grinderman-
en el recent Amadjar (2019) i, amb el carismàtic Abraybone (com
també se’l coneix) al capdavant, han estat predecessors d’altres artistes com Tamikrest, Kel Assouf (oriünds del Níger però formats a Brusel·les), Mdou Moctar, Bombino, a qui, per cert, vam dedicar una CdD amb motiu de la seva
actuació a Barcelona per la Mercè del 2015 o Songhoy Blues.
Un disc amb 11 tracks en les que trobarem rastres de rock (Oulahila
Ar Tesninam), rap en francès (Arawan, en la veu de la única
dona del grup, Mina Walet Oumar), reggae (Aldhechen Manin),
que acaba amb l’instrumental Assoul, en la que una tradicional flauta de
pastor ens apropa al més semblant a una nit al desert a la vora del foc i que
comença amb la CdD, Amassakoul ‘N’ Ténéré.
Una de les set aportacions d’Ibrahim Ag Alhabib en la que relata les
dificultats, no exemptes de nostàlgia, del “Viatger del desert”, títol que, si
heu llegit el post atentament, ja haureu deduït, de la que podeu gaudir en el vídeo de la seva actuació a la inauguració del Campionat Mundial de Fútbol de Sudàfrica 2010.
- TINARIWEN. Amanssakoul ‘N’ Ténéré. Amanssakoul (2004).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada