La CdD nº 100
havia de ser especial. Tan especial que una vegada la vaig escollir "la
cançó de la meva vida". Va ser fa uns deu anys, en una reunió
extraordinària de dos clubs dels que formo part, el Fire Street Disc-Club i la
Fundació Club Gastronòmic del Divendres 1998 (FCGD) en la que vàrem
organitzar una Jornada Gastronòmica a la que havíem de portar una cançó cada
un, per tal de confeccionar un CD que es va anomenar "La cançó de la meva
vida". No cal que dir que el disc va resultar d'un eclecticisme infumable
i no l'he escoltat mai més, però he recuperat el tema que vaig proposar jo, Hey Joe, en versió de JIMI HENDRIX, per celebrar la entrada
nº 100 al blog la Cançó
del Divendres (CdD).
I es que, per a
mi, aquest guitarrista esquerrà, mestís, fill de pare negre i mare índia cherokee, nascut a Seattle (Whasington,
USA) i mort prematurament a Londres a la tràgica edat de 27 anys (com BrianJones, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain i, darrerament, Amy Winehouse),
es quelcom més que, amb permís d'Eric Clapton i Jimmy Page, el millor
guitarrista de tots els temps, es la icona més gran (frec a frec amb JohnLennon) de la història del rock.
Sense formació
acadèmica musical però amb una intuïció extraordinària, amb referències en el blues-rock (Chuch Berry, Eric Clapton,
BB King), la escena blues de Chicago
(Muddy Waters, Albert King) o el blues
del Delta més genuí (Robert Johnson), va aconseguir, de forma totalment
autodidacta, una musicalitat hipnòtica, ornada amb un seguit de recursos
innovadors, com el feed-back o el wah-wah, en l'ús del qual el va
instruir el mateix Frank Zappa.
La biografia de
James Marshall (Jimi) Hendrix es prou coneguda pels seus fans: desprès d'un periple sense pena ni glòria per diversos estats
de la Unió, en que va acompanyar ocasionalment a cantants de la talla de Ike
& Tina Turner, Sam Cooke, Curtis Knight o Little Richard (que no suportava
que la teatralitat escènica del guitarrista li robés protagonisme), va ser
Linda Keith, aleshores novia de Keith Richards, de The Rolling Stones, qui el
va presentar a Chas Chandler, el baixista de The Animals, a qui va deixar tan
impressionat que es va convertir en el seu mànager.
Desprès d'un
primer EP amb la CdD d'avui, li va proporcionar la estructura de power-trio amb Noel Redding, guitarrista
reconvertit en baixista i Mitch Mitchell a la bateria, per formar The Jimi Hendrix Experience i gravar
els LP Are You Experienced? (1967) i Axis: Bold as Love (1967) amb que va
triomfar a Anglaterra abans que als seus USA natals. Desprès d'un seguit de
desavinences, conseqüència tant dels excessos amb substàncies de Hendrix com del seu desmesurat
perfeccionisme, Chandler va plegar abans de gravar el definitiu doble LP Electric Ladyland (1968), en el que van
participar, en canvi, músics de l’alçada de Al Kooper, Buddy Miles, Jack Casady
(de Jefferson Airplane) o Steve Winwood (de Traffic). Abandonat posteriorment
pel "frustat" guitarrista Noel Redding, encara va gravar en directe,
amb el seu amic de joventut Billy Cox al baix i l'esmentat Buddy Miles a la
bateria, el disc homònim amb el grup Band
of Gypsys (1970), uns mesos abans de que un fatal cocktail de somnífers i alcohol li provoqués l'asfixia per
aspiració del vòmit.
Fruit de la compulsió de l'artista a gravar-ho tot
infinitat de vegades hi ha quantitat de bootlegs
i discos pòstums de tota mena i qualitat, així com innumerable gravacions dels
seus (literalment) incendiaris concerts en els que extreia infinitat de
recursos de la seva Fender Stratocaster,
que tocava pel darrera de l'esquena, amb les dents, contra el suport del micro,
acoblant-la a l'amplificador i, fins i tot, calant-li foc (ja he dit que eren
concerts incendiaris!) abans de destruir-la a cops, en un èxtasi de feed-backs al·lucinants.
La majoria de
seguidors del blog coneixereu la seva
discografia, però, tant a vosaltres com als no iniciats, us proposo un altre
disc que no he esmentat. Es el de la caràtula que il·lustra la CdD d'avui, Soundtrack Recordings from the Film Jimi
Hendrix (1973), la banda sonora de la pel·lícula en format documental,
editada l'any 1973 per Joe Boyd, John Head i Gary Weis, en la que s’intercalen
entrevistes a artistes de la època amb escenes de concerts des de 1967 a 1970,
com els de Monterey, la Isla de Wight o Woodstock.
El disc, en format doble LP i del que no em consta l'edició en CD, conté 12
cançons, entre les que destaquen temes propis com Machine Gun, Purple Haze o Red
House, alternant-se amb afamades versions com Wild Thing (de The Troggs), Johnny
B. Goode (Chuck Berry), Like A
Rolling Stone (Bob Dylan) o la irreverent interpretació de The Star Spangled Banner, l'himne
nacional americà, en el que, només amb la guitarra, simula bombardejos i
metrallaments de barris de cases al Vietnam, sirenes aèries i altres sorolls de
guerra.
I, entre elles, com
no?, la CdD d'avui, una de les cançons de la meva vida, Hey Joe, el seu primer EP amb la particular versió d'un tema de Billy
Roberts que tracta una situació de vigent actualitat, la violència de gènere.
Per a mi aquesta versió en directe al Monterey International Pop Festival de
1967 es molt millor que la original, al prescindir de l'acompanyament coral
que, com comprovareu, no li feia cap falta.
- JIMI HENDRIX. Hey Joe. Are You Experienced? (1967).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada