divendres, 24 de setembre del 2021

Yèrè Uolo (Rokia Traoré)

Africana 22:

Filla d'un diplomàtic de carrera, la maliana d'ètnia bambara ROKIA TRAORÉ va viure des de petita en diversos països d'Àfrica i Europa, en els que va adquirir un bagatge cultural i musical que, a l'adolescència, la va empènyer  al mon artístic, contravenint les convencions socials de les famílies benestants, tot i què, en el seu cas, amb molta menys coacció que la que va patir el griot, ben conegut pels seguidors de la secció "Africana" del blog, Salif Keïta.

Una iniciativa en la que la cantant i guitarrista va triomfar de seguida, en base a la seva veu i a un estil  innovador que actualitza el tradicional subsaharià basat en instruments que heu escoltat en altres post com el balafón, el ngoni i la kora, que acompanya amb altres d'occidentals com la guitarra i el baix, majoritàriament acústics.

Una carrera, tutelada en els inicis pel cèlebre Ali Farka Touré, en la que, des del 1998, ha publicat 6 àlbums en els que ha evolucionat del minimalisme del seminal Mouneissa (1998) al rock, en els dos darrers, Beautiful Africa (2013) i Né So (2016), en els que ha contat amb un altre mite de la CdD, el guitarrista i productor John Parish, ja ho sabeu, el col·laborador de la meva admirada PJ Harvey, passant per una insòlita col·laboració amb el grup de corda californià Kronos Quartet a Bowmboï (2003) o la substitució de la guitarra acústica habitual per la coneguda elèctrica Gretsch (la de George Harrison, per entendre'ns) a Tchamantché (2008).

Una obra en la que l'artista treballa per conscienciar la societat sobre el problema dels desplaçat forçosos pels conflictes sociopolítics, el que li ha valgut l’any 2016 el nomenament com a Ambaixadora Regional de Bona Voluntat de l'Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) i dels drets de les dones en una societat profundament patriarcal, tot i què, malauradament, el missatge arriba amb gran dificultat a la majoria de dones de l'Àfrica Occidental.

Una persona admirable la vida de la qual té algunes ombres, com el greu conflicte amb la seva exparella per la custòdia de la seva filla en comú, el que li va costar un breu empresonament a França el 2019, en el que va rebre el recolzament d'institucions del seu país i de multitud d'artistes com l'esmentat Salif Keïta i altres que us sonaran con Youssou N'Dour o DamonAlbarn.

Com a CdD he triat Yèrè Uolo, un tema del seu segon CD, Wanita (2000), el disc amb el que la vaig conèixer i que, seguint el costum d'una època en la que encara feia servir suport físic, de practicar el que ara en diem "comerç de proximitat", vaig comprar a Mopti, la populosa ciutat fluvial a la confluència dels rius Níger i Bani, camí del País Dogon.

Un disc dominat per una veu etèria, allunyada de la potència de les griots de la regió de Wassoulou com Oumou Sangaré, embolcallada amb subtil arranjaments, obra d'ella mateixa, amb un resultat profundament personal, a mig camí entre la tradició i la innovació, fins i tot amb algun matís de jazz, allunyat dels excessos d'alguns artistes d’afro-pop, la interpretació del qual, en directe, permet copsar la força escènica d'aquesta cantant i guitarrista a la que, obviant el provocador look amb el cap rapat dels darrers temps, hi ha qui hi vol veure una nova Joni Mitchell o, més encertadament, una Suzanne Vega o Tracy Chapman africana.

 - ROKIA TRAORÉ. Yèrè Uolo. Wanita (2000).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada