divendres, 17 de juliol del 2015

Burn To Shine (Ben Harper & The Innocent Criminals)

El passat cap de  setmana ha actuat al Festival de Cap Roig, a Calella de Palafrugell (El Baix Empordà), BEN HARPER, i ho ha fet acompanyat de la seva mítica banda THE INNOCENT CRIMINALS, formada actualment pel percussionista Leon Mobley, el baixista Juan Nelson, el bateria Oliver Charles, el teclista Jason Yates i el guitarrista Michael Ward, amb qui, després de 15 anys separats, han decidit tornar plegats als escenaris en una gira que va començar fa uns mesos a l'emblemàtic San Francisco's Fillmore Auditorium.
Es tracta un compositor, cantant i guitarrista californià, d'origen familiar multiètnic (afro-americà, indi cherokee i lituà), l'estil musical del qual no és fàcil de classificar, ja que hi conviuen el rock, el folk, el country, el blues, el soul, el reggae, el hip-hop i el jazz, amb lletres sovint reivindicatives sobre temes com la pau, la religió o el medi ambient.
La col·laboració amb The Innocent Criminals, amb una formació restringida a l'esmentat Nelson al baix, amb Dean Butterworth a la bateria i David Leach a la percussió, va començar en el seu tercer disc, The Will To Live (1998) i van assolir el major èxit comercial en el següent, Burn To Shine (1999), moment en el que l'inquiet ex-marit de Laura Dern  decideix continuar carrera en solitari o alternant amb altres projectes com The Blind Boys Of Alabama, Relentless 7 o, recentment, amb l'harmonicista de blues Charlie Musselwhite.
Burn To Shine és un àlbum d'un eclecticisme musical impressionant en el que les guitarres elèctriques i acústiques conviuen sovint en una mateixa cançó, de les en destacaria unes quantes com Steal My Kisses, Please Bleed, Suzie Blue, Show Me Little Shame, Forgiven o la que dona nom a l'LP, seqüenciada al track número 8 i CdD d'avui.
Burn To Shine és un tema country-rock amb predomini de la guitarra elèctrica, una de les composicions més addictives del disc i ideal, al meu parer, per iniciar-vos en aquest artista aquells que no el coneixeu (i que no haureu estat a Cap Roig el dissabte passat, és clar!). 
Vinga, que la tornada és fàcil:

         Won't you let me treat you kind
         We're gonna burn to shine 

- BEN HARPER & THE INNOCENT CRIMINALS. Burn To Shine. Burn To Shine (1999).


divendres, 10 de juliol del 2015

Lágrimas negras (Bebo & Cigala)

Aquesta nit anirem al concert d'un artista l'estil del qual està bastant allunyat de l'habitual de la CdD però no per això és menys interessant. Es tracta de DIEGO EL CIGALA, nascut a Madrid -tot i què actualment resident i nacionalitzat a la República Dominicana- com a Diego Ramón Jiménez Salazar, a qui el “duende” li ve incorporat a l'ADN, no en va és nebot del “cantaor” flamenc Rafael Farina.
Desprès d'un parell de discos, Undebel (1998) i Entre vareta y canasta (2000), en els que va contar amb la participació dels guitarristes Juan José Heredia (“Niño Josele”) i Vicente Amigo i el suport publicitari d'artistes com El Gran Wyoming, Santiago Segura, Pablo Carbonell o Javier Krahe, va ser amb el tercer, Corren tiempos de alegría (2001), el videoclip del qual va realitzar Fernando Trueba, produït per Javier Limón i amb convidats excepcionals com Jerry González i BEBO VALDÉS, que va aconseguir un cert reconeixement.
Però el veritable èxit internacional (millor disc llatí de l'any segons The New York Times) va venir amb el següent, Lágrimas Negras (2003), produït per Javier Limón i el mateix Trueba, a duo amb l'esmentat pianista, director d'orquestra, compositor i arranjador cubà Bebo Valdés i amb la participació de músics con el “Niño Josele”, el baixista Javier Colina o el percussionista Israel Porriña (“Piraña”), al “cajón”, entre altres, una fusió de ritmes cubans i cant flamenc inèdita fins aleshores.
En aquest disc, editat per Calle 54 Records, el veterà pianista (84 anys), -ex-director del cèlebre Tropicana, de La Habana, exiliat de Cuba el 1960 i resident a Estocolm (Suècia) des de 1963, ciutat a la que va tornar, per morir, el 2013, desprès d'uns anys vivint a Málaga- i el “cantaor” 50 anys més jove, interpreten amb absoluta compenetració 9 cançons clàssiques, de les que, a més a més de la CdD d'avui, que dóna nom a l'àlbum, voldria destacar els boleros Inolvidable, Se me olvidó que te olvidé o Corazón loco (popularitzat en el seu moment per Antonio Machín), la copla La bien pagá i un tema de Antonio Carlos Jobim i Vinicius de Moraes, Eu sei que vou te amar, al qual presta la veu Caetano Veloso, que recita Coraçao Vagabundo, una de les seves primeres composicions.
La cançó Lágrimas Negras, un bolero original del cubà Miguel Matamoros (del Trío Matamoros), ha estat interpretada per multitud d'artistes llatins com Compay Segundo, Omara Portuondo, Celia Cruz, Olga Guillot, Rubén Blades, José Feliciano, Cesária Évora o María Dolores Pradera o anglosaxons, com Alicia Keys, versions la majoria de les quals desconec, tot i què penso que ho tenen difícil per superar a la de la CdD.
La interpretació que en fan BEBO & CIGALA, escassa en instrumentació, fonamentada en el piano, el baix i el “cajón”, i especialment enriquida amb el saxo de Paquito D'Rivera, ha esdevingut paradigma d'un mestissatge absolutament original, en paraules del poeta Ángel González “una extraordinaria amalgama en la que la canción antillana suena a cante, y al revés”.
Si ho pensem bé tampoc no és tan estrany, el mateix Dieguito ho deia en una entrevista a El País, quant es referia a dues músiques que van de la ma, “músicas nocturnas, pendencieras, arrabaleras...con letras que hablan de amor, de desamor, de alegría, de pena y desengaño”.
Aquesta nit al Teatre Grec no ho podrem gaudir en tot l'esplendor del disc, ja que el “cantaor” vindrà acompanyat únicament del seu pianista habitual en els darrers temps, desprès de fer-ho amb Chucho Valdés, el fill de Bebo, i de Caramelo de Cuba, el gitano barcelonès Jaime Calabuch (“Yumitus”), proposta, més propera i personal, que promet mantenir tota la emoció que un piano i un “quejío”, més que una veu, poden transmetre.

- BEBO & CIGALA. Lágrimas Negras. Lágrimas Negras (2003).


divendres, 3 de juliol del 2015

Love Me Do (The Beatles)

Avui, 3 de juliol, es compleixen 50 anys de la actuació de THE BEATLES a Barcelona, com a punt final d'una gira europea que van iniciar el 17 de juny a Varsòvia (Polònia) i, després de passar per diverses ciutats, va acabar a la Plaça de braus Monumental, al dia següent d'haver-ho fet a la de Las Ventas, de Madrid. Per aconseguir-ho van tenir bastant mèrit les gestions de l'empresari i promotor Francisco Bermúdez, representant d'artistes com Raphael, que va fer veure a les autoritats de la època, no cal dir que molt poc inclinades a aquests esdeveniments, que no convenia un conflicte diplomàtic amb la Gran Bretanya, quant feia poc que la reina els acabava de condecorar com a "Caballers de l'Ordre de l'Imperi Britànic".
Com a curiositat us diré que el concert va contar amb l'actuació de Los Sírex com a teloners (a Madrid ho van ser Los Pekenikes) i el preu de les entrades oscil·lava entre les 75 i 450 pessetes. Tot i què els fab four ja estaven acostumats a la fama, van intentar guanyar-se el públic local des del primer moment, per la qual cosa no van parar de recórrer als tòpics, des de la baixada de l'avió a Madrid, abillats amb una "montera" de torero, fins al barret cordovès que va lluir John Lennon, que no se'l va treure en tota l'actuació, el que suposo  l'equivalent a sortir avui en dia amb les samarretes dels corresponents equips de futbol.
En aquell moment The Beatles ja havien publicat tres LP, el primer dels quals, Please Please Me (1963), gravat a correcuita, en poc més de 10 hores, als estudis Abbey Road a les ordres del seu productor habitual, George Martin, consta de 14 temes, vuit de composició pròpia i sis versions (el que era habitual a la època). Prèviament ja havien publicat dos singles, el primer amb Love Me Do a la cara A, que no va passar del número 17 a les llistes d'èxits i el segon, amb Please Please Me, que ja va ser número 1 i donaria nom al posterior LP. Totes les cançons estan cantades per John Lennon i Paul McCartney, en solitari o a duo, excepte una per George Harrison i una altra (el que seria tradició a tots els 11 LP posteriors) per Ringo Starr. Com a anècdota us diré que és l'únic dels seus discos que les composicions figuren acreditades a McCartney-Lennon i no a la inversa. La portada es obra del fotògraf Angus McBean i està presa a les escales de les oficines de la discogràfica EMI a Londres, lloc al que tornarien anys després per repetir la fotografia, que il·lustraria el segon doble LP recopilatori, conegut com a "Disc blau" (1967-1970), mentre que utilitzarien la mateixa foto del Please Please Me per al primer, el "Disc vermell" (1962-1966).
Com a CdD he escollit la esmentada Love Me Do, el track número 8 d'aquest àlbum genial que finalitza amb un dels seus grans èxits als concerts, el Twist And Shout, acreditada a Medley-Russell, del grup Top Notes i popularitzada per la versió que en van fer The Isley Brothers. Un disc frenètic, fresc i alegre que sembla no aportar massa a l'estil musical del moment però que seria el començament d'alguna cosa que ho va canviar tot, que va situar-se ràpidament com a número 1 de vendes, lloc del que no seria desbancat fins a 30 setmanes després, precisament per With The Beatles (1963). El mite, si voleu la “beatlemanía”, ja havia començat!
Love Me Do és principalment una composició de Paul McCartney de quant tenia 15 o 16 anys, a la que John Lennon hi va fer alguna petita contribució. Hi havia dubtes sobre que dels dos cantaria el solo però el fet de que Lennon, a instància del productor, toqués l'harmònica va decidir que fos el primer. El que si que va portar de corcoll a Martin va ser que no quedava content amb la bateria, per la qual cosa la versió del single, amb Ringo a les baquetes, és diferent a la del LP, a la que, descartada també la versió de Peter Best (el convidat dels organitzadors del Barcelona Beatles Weekend-Les Corts 2015, celebrat el passat cap de setmana), reservada per al recopilatori Anthology 1 (1995) , escoltem un músic "professional" dels estudis de gravació, Andy White, amb Ringo relegat a la pandereta (que no s'escolta a la versió del single, motiu pel que les podeu diferenciar), amb el consegüent empipament del beatle que, tot i les disculpes del productor, sembla que va durar molts anys.
La composició és tan simple que es toca amb un parell d'acords però resulta irresistiblement atractiva i cal destacar les harmonies vocals a l'estil Everly Brothers i la inconfusible harmònica de Lennon, que havia aprés a tocar del seu oncle George, el difunt espòs de la tieta Mimi que el va criar (vegeu aquí), tot i què l'instrument que utilitza aquí sembla que el va sostreure d'una botiga de Arheim (Paisos Baixos), el molt...deixem-ho!
A continuació podeu venir un petit resum de com va tractar la TV l'esdeveniment del que avui es compleixen 50 anys i, desprès la CdD.
Vinga, que ja sona:

          Love, love me do
          You know I love you...

- THE BEATLES. Love Me Do. Please Please Me (1963).




divendres, 26 de juny del 2015

New Life (Red)

La CdD d’avui està protagonitzada per un personatge de ben segur desconegut per a la majoria de seguidors del blog. Es tracta d’Olivier Lambin, conegut artísticament, i degut al color dels seus cabells, com a RED.
Natural de Lille (França), tot i què canta en anglès, ja havia publicat uns quants LP, com Felk (2000); Songs Froma A Room (2001), un disc en el que reinterpreta fil per randa l’àlbum original del 1969 de Leonard Cohen; 33 (2002), en referència a la edat a la que el va gravar i Nothing To Celebrate (2005), quant el vaig descobrir amb Social Hide And Seek (2007), moment en el que li vaig perdre la pista fins a la seva recent reaparició, amb el nom de Bodybeat, trio d’electro-funk format per ell a la veu, guitarra i sintetitzador i (no sé si es casualitat o els ha buscat expressament) dos pèl-rojos més, Jéremy Butruille al baix i Nicolas Bertin a la bateria.
Si en els quatre primers treballs de RED la formació va ser en format de trio, per a Social Hide And Seek, gravat entre Brest i Lille en condicions de directe,  Lambin va incorporar teclats i va contar amb la col·laboració de grans professionals amics seus, com el guitarrista Noël Atchoté i Neman Herman Düne, del que va resultar un disc de blues-rock urbà molt interessant.
En l’aspecte musical hi trobarem influències de The Velvet Underground, de The Stooges i de les bandes de Nick Cave, The Birthday Party i The Bad Seeds; la manera de cantar (amb aquesta veu maltractada pel tabac i l’alcohol) ens pot evocar Tom WaitsJohn Lee Hooker i en les lletres, crues, fins i tot grolleres, però que semblen traspuar autenticitat, el mateix autor reconeix la inspiració en la Biblia, en William S. Burroughs i en els seus ídols, Bob Dylan i, és clar, Leonard Cohen.
Com a CdD he escollit el track 10, New Life, un tema intens, enèrgic, una mica inquietant i tot, i amb un sublim riff de guitarra. Escolteu-lo.

- RED. New Life. Social Hide And Seek (2007).


divendres, 19 de juny del 2015

Accused Of Stealing (The Delgados)

El tercer dels quatre capítols previstos sobre l’space-rock està dedicat a un disc, com els dos anteriors, de Mercury Rev i de The Flaming Lips, produït per Dave Friedman, però ben allunyat geogràficament d'ells, tots dos americans. Es tracta de THE DELGADOS, un quartet de Glasgow (Escòcia), format per tres amics, Alun Woodward (guitarra i veu), Steward Henderson (baix) i Paul Savage (bateria), als que s'afegiria posteriorment Emma Pollock (guitarra i veu), parella de Savage.
El seu pintoresc nom prové del segovià Pedro "Perico" Delgado, l'inefable campió de ciclisme, esport del que Woodward n'és un gran afeccionat i que ha condicionat tanmateix el nom dels dos primers LP del grup, Domestiques (1996) i Peloton (1998), discos de marcada simplicitat lo-fi, autoproduïts i editats per la seva pròpia discogràfica, Chemikal Underground, a partir dels quals van anant evolucionant cap a un estil amb unes melodies i un tractament de les veus més treballat i, sobretot, uns arranjaments orquestrals amb profusió de vents i cordes, i que van suposar els seus millors treballs, The Great Eastern (2000) i Hate (2002), tots dos amb Mr. Friedman al comandament. El posterior Universal Audio (2004), amb canvi de productor, va comportar una tornada als arrels i, acceptada la disparitat entre la gran acceptació per part de la crítica, amb John Peel i la publicació NME al capdavant, i el fracàs comercial, quantificat per l'escàs volum de vendes, la dissolució de la banda.
The Great Eastern, abandonada la terminologia ciclista, pren el nom d'una antiga fàbrica tèxtil de Glasgow, habilitada com a centre d'acollida per a homeless, alcohòlics i drogoaddictes, i penso que és una bona metàfora del que representa l'àlbum, un refugi on protegir-nos del fred espiritual i esplaiar les nostres ànimes, com queda palès a les elaborades lletres de Woodward i Pollock (que s'alternen interpretant la veu principal i el cor), plenes d'angoixa i desesperació, tot i què amb una porta oberta a l'esperança.
És un disc èpic i fastuós, del que destacaria temes com American Trilogy, No Danger o la CdD, Accused Of Stealing, iniciada amb una progressió de guitarra, a la que se suma la veu de la Pollock, un loop de bateria i el piano, desembocant en un vals lleuger i melancòlic, una cançó agradable i relaxant amb sobtades transicions i moments genials, com el petit interludi amb el vibràfon i l'acordió, que estic segur que us agradarà.

- THE DELGADOS. Accused Of Stealing. The Great Eastern (2000).




divendres, 12 de juny del 2015

Queen (Perfume Genius)

Desprès de viure una temporada a New York City, on va sortir una mica perjudicat pel consum de drogues i l'abús d'alcohol, Mike Hadreas, nascut a Seattle (Washington) va tornar a viure a casa de sa mare a Everett (Washington) per dedicar-se professionalment a la música i, amb 32 anys, amb el nom artístic de PERFUME GENIUS, ja porta publicats tres LP.
En els dos primers, Learning (2010) i Put Your Back N 2 It (2012) es va mostrar com un autor minimalista que basava la seva proposta amb una veu característicament tremolosa i els arranjaments de guitarra i piano per el que havia estat comparat amb artistes com l’Antony Hegarty (Antony & The Johnsons) menys operístic o el primer i més íntim Sufjan Stevens, i amb lletres d'una franquesa poc habitual al voltant de la lluita contra les addiccions, les malalties (ell mateix pateix la malaltia de Crohn) i, sobretot, del món de la homosexualitat, el que va quedar palès en el videoclip del tema Hood que va gravar amb actituds ben explícites amb l'actor de porno gay Arpad Miklos.  En el tercer, Too Bright (2014), en canvi, sense deixar d'exhibir la seva sensibilitat per al pop dramàtic i emocional, marca més diferenciadament el seu camí experimentant amb atmosferes més denses i robustos passatges electrònics per a la qual cosa va contar amb la participació de John Parish, l'habitual col·laborador de la seva admirada P.J. Harvey, a la bateria, de Adrian Utley (de Portishead) com a productor, a més a més de tocar el baix i els sintetitzadors i, és clar, del seu xicot i enginyer habitual Alan Wyffels.
Too Bright, títol que fa més referència a la indumentària que l'autor llueix a la portada que no al contingut del disc, Hadreas es mostra depressiu, fins i tot  turmentat en alguns moments, i conté alguns tracks que ben bé encaixarien en els discos precedents, com l'inicial I Decline o l'homònim Too Bright, amb altres en que predominen els sintetitzadors, com My Body o Grid i, els meus preferits, les precioses balades Fool, No Good o la CdD d'avui, Queen
És un himne psicodèlic, com si diguéssim glam-rock futurista, marcat pel ritme pesant de la bateria i els sintetitzadors, amb un omnipresent brugit de fons, brut i amenaçant, que emmarquen la veu cap a un cant coral final que dota a la composició d'una èpica inesperada, amb una lletra bastant clara si esteu familiaritzats amb aquest argot: "No saps que la teva reina (Don't you know your queen) ...fuetada...esquerdada...plena de malalties...no em coneixes?" i que arriba a  inquietar descaradament a la línia que, just abans d'una explosió de tambors, diu: "Cap família està segura quant em remeno a prop" (No family is safe when I sashay). Senzillament...fascinant!

- PERFUME GENIUS. Queen. Too Bright (2014).


divendres, 5 de juny del 2015

Wurlitzer Jukebox (Young Marble Giants)

Us sorprendria, seguidors del blog, que un grup que fa 35 anys va gravar un disc amb el que van obtenir prou ressò com per emprendre una gira internacional, a la que se'n van adonar que  actuar en públic no era el seu i ho van deixar i encara ara el disc s'escolta i és considerat per molts com una obra de culte? I que la banda actua de tant en tant, com per exemple en el Festival Primavera Sound del 2008, per seguir presentant el mateix disc?
Doncs això és una realitat. Es tracta dels YOUNG MARBLE GIANTS,  trio de Cardiff (País de Gal·les) -el nom dels quals s'inspira en els koúros, antigues estàtues de marbre gregues que representen a la joventut-, format per Stuart Moxham (compositor principal, guitarra i teclats), el seu germà Phil (baix i caixa de ritmes) i la cantant Alison Statton, la veu de la qual, juntament amb la minimalista instrumentació dels primers, és el segell que els caracteritza.
El seu estil es pot reconèixer amb uns pocs segons d'escolta, no tant pel ritme de la guitarra Rickenbacker com per les línies d'òrgan elèctric (un Galanti amb menys prestacions que qualsevol Casio de joguina), pel baix prominent i per la veu freda i poc modulada de la solista, el que va donar lloc a un estil ben diferent de l'imperant a la època, podent ser considerats pioners del que posteriorment es coneixeria com a post-punk o new wave.
Desprès de la separació van començar sengles carreres, Stuart va gravar diversos discos, amb el grup The Gist, en solitari o en col·laboració, com en el duo amb Louis Phillippe; Alison va formar el grup Weekend amb en Phil, qui tanmateix va tocar el baix amb The Communards i amb Everthing But The Girl, però van mantenir la relació i es van reunir ocasionalment per actuar en alguns programes de ràdio (BBC Radio Wales, Peel Sessions...) i festivals, com el de Hay-on-Wye, All Tomorrow's Parties o l'esmenta Primavera Sound de Barcelona. 
El disc en qüestió és Colossal Youth (1980), gravat en cinc dies i constituït inicialment per quinze cançons curtes que en total no superen els 38 minuts, a les que en successives reedicions se li han anat afegint més, fins a un total de 41, això si, totes resultants de les mateixes sessions de gravació. La feina que va fer aquest trio en cinc dies va ser incommensurable, això si que és aprofitar el pressupost que Rough Trade Records va invertir en el lloguer dels Foel Studios, de Cardiff. L'àlbum està considerat una obra mestra a la que, en terminologia culinària actual, podríem qualificar de "deconstruccionista" i la seva influència ha estat reconeguda per artistes com Yo La Tengo, Beat Happening, els esmentats Everithing But The Girl, Peter Buck, de R.E.M.. o, els mateixos Kurt Cobain, de Nirvana, i la seva dona Courtney Love, qui, amb el seu grup Hole, va fer una magnífica versió del tema Credit In The Straight World en el disc Live Through This (1994). 
Si hi parem atenció, al llarg del disc hi trobarem ressò de música de cabaret, cinematogràfica a l'estil Morricone, de samba, tango, rhythm and blues, funk, boogie, folk, pop i hard-rock i, fins i tot, cant gregorià (i no exagero!). Si he de destacar algun tema dels 15 del disc original ho faria per la inicial Searching For Mr. Right, N.I.T.A., Brand-New-Life i la CdD, Wurlitzer Jukebox, una cançó amb una línia de baix que, amb una precisió mecànica, ens dibuixa l'esquelet del funk. Una música aparentment freda però commovedora que ha superat el pas del temps sense envellir ni una mica.

- YOUNG MARBLE GIANTS. Wurlitzer Jukebox. Colossal Youth (1980).