Com a CdD d'avui n'he triat una d'un disc
contemporani del de la setmana passada però, com podeu comprovar, d'un estil
radicalment diferent, el grunge. Un moviment derivat del rock
alternatiu sorgit a Seattle, Washington, que fusiona el punk-rock amb el
heavy metal i que, durant la seva efímera existència, va comptar amb
bandes tan reeixides com Nirvana, Pearl Jam, Alice In Chains
o els protagonistes d'aquest post, SOUNDGARDEN.
Un grup creat pel compositor principal, cantant i
guitarra rítmica (inicialment bateria) Chris Cornell i el baixista Hiro
Yamamoto, als que s'hi afegirien un guitarra solista, Kim
Thavil, que aportaria un so distintiu al grup, i, amb la intenció
d'alliberar el vocalista, el bateria Matt Cameron, un lloc ocupat enmig,
en un curt període, per Scott Sundquist.
Després d'un parell d'EP
que recopilarien amb el títol de Screaming Life/Fopp
(1990), aconseguiren una popularitat creixent amb els seus àlbums, Ultramega
OK (1988), Louder Than Love (1989), a partir del qual
Yamamoto deixaria el seu lloc breument a Jason Everman i,
definitivament, a Ben Shepherd, i Badmotorfinger (1991),
l'èxit del qual es va veure minvat per l'eclosió dels Nirvana però
que, a la fi beneficiaria tot el moviment i prepararia el camí per a Superknown
(1994), el cim de la seva carrera.
I va ser perquè, en l'enregistrament del següent,
Down On The Upside (1996), quan el fenomen grunge començava a
decaure, les diferències entre Thavil i Cornell, potser aquest una mica gelós
dels característics solos de guitarra del primer, van acabar amb la
dissolució del quartet i donant lloc a un seguit de projectes amb més o
menys fortuna. Així, Cornell va alternar discos en solitari amb una nova banda,
Audioslave (amb tres exmembres de Rage Againts The Machine com el guitarrista Tom Morello), Cameron es va incorporar a Pearl Jam, Thavil va
col·laborar amb "coneguts" del blog com Krist Novoselic
(de Nirvana) o Dave Grohl (de Nirvana i, posteriorment de Foo
Fighters) mentre Shepherd ho feia amb Mark Lanegan.
Curiosament, després
d'haver-ho negat en diverses ocasions, més d'una dècada després, el
2010, es va produir una reagrupació de la que en va sortir un altre
LP, King Animal (2012) i diverses actuacions que van finalitzar
l'any 2017 amb el suïcidi de Cornell, penjant-se al bany de l'habitació de
l'hotel on s'allotjava.
Superunknown, l'obra que els consagraria, és un disc llarg, que sobrepassa els 70
minuts, amb 16 tracks de temàtica ombrívola i opressiva al voltant de
les drogues, la depressió i el suïcidi però que, als clàssics riffs de
guitarra, hi incorpora elements psicodèlics i arranjaments més detallats que
amplien la paleta sonora i els apropen al pop més comercial.
Al seguidors del blog que no disposeu de
prou temps per escoltar tot l'àlbum, us en recomano un tast de quatre temes, escrits pel prodigiós cantant, com son Fell On Black Days, The Day I Tried To Live
o Black Hole Sun, el més conegut de la seva discografia (vegeu aquí),
però no el meu preferit, mèrit que recau en Spoonman, composat
inicialment per a la banda sonora de la pel·lícula Singles (Cameron
Crowe, 1992) i inspirat en un músic de carrer anomenat Artis The
Spoonman que interpretava amb un repertori de culleres (spoons).
-SOUNDGARDEN. Spoonman. Superunknown (1994).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada