La CdD d'avui és d'un grup al que podem considerar
sense cap mena de dubte com un dels millors i més influents -així com
controvertits- de la dècada que va de la meitat dels 60 a la dels 70, per a mi
la més important de la història del rock.
THE DOORS va estar
format per quatre estudiants de cinema de la Universitat de UCLA, Jim Morrison (cantant), Ray Manzarek (teclista), Robby Krieger (guitarrista) i John Densmore (bateria), formació de la
crida l'atenció la manca de baixista, tasca que era assumida en els concerts
(que no per a la gravació dels discos, per al que van contar amb diversos
músics contractats) per Manzarek, que seguia la línia de baix amb la esquerra
del seu instrument, habitualment un Fender
Rhodes, mentre amb la dreta tocava pròpiament les melodies
d'orgue.
El seu estil anava més enllà de la psicodèlia inherent
al context cultural de la Califòrnia de la època (en el que triomfaven bandes
com Jerfferson Airplane i Grateful Dead) , amb la incorporació de
trets de pop, rock, blues, jazz i,
fins i tot, flamenc, per esdevenir realment inclassificable i el seu so, tot i
ser fàcilment identificable per l'orgue de Manzarek, un grandíssim
instrumentista, a la saga del qual no es quedaven curts els altres, va quedar
supeditat a les magnífiques aptituds vocals i, sobretot, escèniques de Morrison
(qui no recorda la seva magnètica presència, enfundat en uns pantalons de cuir
que convertien la estrella del rock
en un "sex symbol"?) ,
tanmateix autor d'unes lletres estranyes i ombrívoles, fruit de la seva
admiració pels poetes francesos (amb Arthur
Rimbaud al capdavant) i els escriptors de la beat generation (com Jack
Kerouac).Tan és així que el grup va prendre el nom d'un vers de William Blake que diu: "If the doors of perception were cleansed,
everything would appear to man as it is: infinite" (Si les portes de
la percepció s'obriren per complert, tot apareixeria per a l'home tal com és:
infinit), vers que també va inspirar el llibre de Aldous Huxley The Doors of
Perception (1954).
La carrera dels Doors va començar meteòricament amb el
disc homònim de debut, The Doors (1967),
obra que va causar sensació entre la crítica i el públic, el nivell de ventes
del qual van superar en el següent, Strange
Days (1967), per baixar lleugerament en el tercer, Waiting For The Sun (1968), en part fruit dels excessos cada cop
més evidents de Morrison amb les drogues i l'alcohol, el que va incrementar la
seva actitud ja de per se provocadora i exibicionista, per decaure amb The Soft Parade (1969), disc en el que
es van allunyar dels seus fans amb un estil extremadament pop, amb arranjaments de metalls inclosos. Quan la davallada semblava inevitable van remuntar el vol amb l'extraordinari Morrison Hotel (1970), àlbum molt
consistent, tot i no contenir cap hit,
i van continuar amb L.A. Woman
(1971), aquest sí, amb el memorable Riders
On The Storm.
I a partir d'aquí la tragèdia: Morrison, imbuït pels
afanys literaris, se'n va anar a viure a París amb la seva xicota (Pamela Corson, víctima el 1974 d'una
sobredosi d'heroïna), ciutat en la que un mes desprès, el dia 3 de juliol, va
morir en circumstàncies mai ben aclarides, a la mítica edat de 27 anys, a la
mateixa que ho van fer els seus contemporanis Brian Jones (de The RollingStones), Janis Joplin i Jimi Hendrix, "tradició" que
en dècades posteriors van perpetuar Kurt
Cobain (de Nirvana) i Amy Winehouse. La seva tomba al
cementeri Père-Lachaise, de París,
s'ha convertit en un lloc de pelegrinatge pels fans d'aquest mite, la història del qual ha estat tanmateix portada
al cinema amb la pel·lícula The Doors
(Oliver Stone, 1991), protagonitzada
per Val Kilmer.
A la mort del frontman
la resta de la banda van decidir continuar i van gravar tres discos més, abans
de dissoldres per seguir com a solistes o lligats al món de la música, amb
ocasionals reagrupaments, sense Densmore, per el que van haver de renunciar al
nom original, el que va acabar amb la mort de Manzarek el 2013, a la edat de 74
anys.
The Doors (1967), el seu debut, és un àlbum extraordinari en el que, amb un aire
teatral, influència de les actuacions del cantant, tracten els temes de l'amor
i les drogues més explícitament que en cap altre i del que cal destacar com a
mínim tres temes, Light My Fire,
probablement la seva cançó més coneguda i que en bona lògica hauria de ser la
CdD d'avui si no fos perquè la tinc reservada per a una futura secció COVERS
que us sorprendrà, The End, un epíleg
d'onze minuts tractant el tema d'Edip i la que ara escoltarem, la inicial Break On Through (To The Other Side),
traduït Obre't camí (cap a l'altre costat).
Musicalment és una composició curiosa, al basar-se en
una estructura percussiva de bossa-nova,
un riff de guitarra que recorda la
interpretació que Paul Butterfield
va fer del tema Shake Your Moneymaker,
original del bluesman Elmore James i un solo d'orgue similar
a la introducció del What I'd Say de Ray Charles. I literàriament és
pura morbositat, fixeu-vos: la discogràfica, Electra Records, va censurar part de la cançó amb l'argument que
l'ús, força repetit per cert, de la paraula "high" té connotacions en el món de les drogues i en algunes
edicions del tema, que no en les versions en directe, la frase "She gets high" (Ella es col·loca)
només s'escolta "She gets",
seguit d'un lleu brunzit. Jo, particularment, com molts altres dels seus
seguidors, vaig una mica més lluny i penso que més aviat el tema és un
convit a obrir la ment, trencar amb la rutina per travessar la porta i fugir a
una altra realitat a la que no ens hem atrevit a entrar...una proposta que faig
extensiva als seguidors del blog per
aquest cap de setmana que comença avui divendres.
- THE DOORS. Break On Through (To The Other Side).
The Doors (1967).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada