divendres, 7 de juliol de 2017

Dancing In The Street (Martha & The Vandellas/David Bowie-Mick Jagger)

Covers 6:
Casualment, i sense intencionalitat per part meva, per segona vegada consecutiva la secció Covers de la CdD està protagonitzada per un “grup de noies” d’aquells que van fer furor als anys 60, editats per la discogràfica Tamla Records de Detroit,  Michigan (USA), una metròpolis avui en decadència però que en el seu moment àlgid en base a la industria automobilística es coneixia com la “ciutat del motor”, en anglès motortown, abreviat motown, motiu pel que també s’anomena la companyia Tamla-Motown.
I si en el post anterior eren Diana Ross & The Supremes, avui son les seves predecessores, MARTHA & THE VANDELLAS, qui, juntament amb les seminals The Marvelettes, van definir la branca femenina del so Motown, competint amb artistes i grups com Marvin GayeThe Four TopsThe Jackson Five (la estrella dels quals era un nen de vuit anys anomenat Michael), Stevie Wonder, Smokey Robinson & The Miracles, The Temptations, Gladys Knight & The Pips etc...
Liderades per Martha Reeves, la única membre constant del grup, es diferenciaven de les esmentades per un so rythm’n’blues molt més dur, amb elements del pop, el rock, el blues i el soul i van ser les primeres i més beneficiades del talent d’uns coneguts del blog, el trio Dozier-Holland-Dozier (vegeu aquí). Però desprès de dues dotzenes de hits entre el 1962-1968, la marxa dels compositors, el trasllat de la discogràfica a Los Angeles, Califòrnia i el progressiu fixament del director, Berry Gordy Jr, per Diana Ross van minvar el potencial comercial del grup que, amb diversos canvis de membres, es va passar a dir Martha Reeves & The Vandellas fins a la seva dissolució l’any 1972, continuant la nostra heroïna una carrera en solitari molt allunyada de l’èxit pretèrit i alternant el mon de l’espectacle amb un treball al Consell de la Ciutat de Detroit fins el 2009.
Els seus temes més coneguts son, entre molts altres, Come And Get These Memories, (Love Is Like A) Heat Wave, Quicksand, Nowhere To Run, I’m Ready For Love però el més reeixit és la CdD d’avui. Una composició de Marvin Gaye amb la col·laboració del productor i descobridor de Martha Reeves, William “Mickey” Stevenson (la esposa del qual, Kim Weston, va rebutjar interpretar-la i encara deu estar estirant-se els cabells) i del percussionista Ivy Jo Hunter, qui la va millorar a l’estudi, donant-li un estil tan ballable, que va precedir el moviment “disco” amb deu anys d’antelació.
Una cançó amb una lletra innòcua i un ritme que convidava a ballar que, no obstant, va prendre un significat diferent quan molts joves negres defensors dels drets civils la van utilitzar per mostrar la seva indignació i desesperació en els disturbis als carrers, el que mai no havia estat la intenció dels autors.
Un tema versionat per multitud d’artistes tan dispars com The Mamas & The Papas, The Kinks, The Everly Brothers, Grateful Dead o Van Halen, sent el cover més famós el gravat el 1985 per David Bowie i Mick Jagger (de The Rolling Stones), els beneficis del qual van anar destinats a la ONG Live Aid, capitanejada per un altre vell conegut del blog, en Bob Geldof (vegeu aquí).
Som-hi, doncs, que això ve a dir: “Una crida a tothom, esteu a punt per a un nou ritme? Ja som a l’estiu i és el moment de ballar al carrer...”
          
               Calling out around the world
               Are you ready for a brand new beat?
               Summer’s here and the time is right
               For dancing in the Street...

-  MARTHA & THE VANDELLAS/DAVID BOWIE-MICK JAGGER. Dancing In The Street (1964)/(1985).


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada