Els TEENAGE FANCLUB son un altre paradigma de "grup de
culte", concepte amb el que coneixem aquells que reben el reconeixement dels
companys de professió, dels mitjans de comunicació especialitzats i d'un reduït
grup d'incondicionals fans, sense
arribar a assolir-lo del públic general ni, per tant, tampoc un gran volum de
vendes.
Es tracta d'una banda d’indie-rock alternatiu integrada per tres
compositors, Norman Blake i Raymond McGinley (guitarristes) i Gerard Love (baixista), cada un dels
quals interpreta els seus temes, i un bateria que ha anat canviant en diverses
ocasions des de la seva formació el 1989.
Malgrat el seu origen, a prop de
la freda i plujosa Glasgow (Escòcia), el seu estil ens recorda la solejada
Califòrnia dels anys 60 i 70, amb reminiscències de vells coneguts de la CdD,
tan famosos com The Beach Boys i The Byrds o ignorats com els seus
reconegudament admirats Big Star i
es basa en unes brillants melodies i harmonies vocals sobre una base de
guitarres, alternant suaus balades amb temes més nerviosos i enèrgics, amb
lletres sovint ombrívoles sobre les dones, l'amor o la religió.
De la dotzena d'àlbums que han
publicat fins l'any 2010 en destacaria el tercer, Bandwagonesque (1991), el sisè, Grand
Prix (1995) i el setè, Songs from
Northern Britain (1997), tot i què, als seguidors del blog més desinformats, us recomanaria iniciar-vos amb Four Thousand Seven Hundred And Sixty-Six
Seconds-A Shortcut to Teenage Fanclub (2003), una mena de greatests-hits amb alguna composició
addicional.
Bandwagonesque està considerat la seva obra mestra, venerat per
la prestigiosa publicació Spin, que
el va qualificar de "Disc de l'any", per davant del Out Of Time, de REM i del Nevermind, de Nirvana, segon i tercer, i altres com Loveless, de My Bloody Valentine o Screamadelica,
de Primal Scream. És un àlbum ple de
joies de power-pop com What You Do To Me, Star Sign, Metal Baby o
la CdD, The Concept, una composició
de Blake que, amb el seu so distorsionat de guitarres i una melodia farcida de
"oh yeah", inaugura
magistralment -i crea l'ambient per a la resta- un LP que persisteix al pas
del temps.
She wears denim wherever she goes
says she's gonna get some records by the status quo
oh yeah...oh yeah...
She wears denim wherever she goes
says she's gonna get some records by the status quo
oh yeah...oh yeah...
Com a curiositat us diré que Gene Simmons, baixista i cantant del
grup Kiss, va demandar-los
judicialment, al·legant que havia enregistrat el logotip de la famosa portada
del disc, obra de Sharon Fitzgerald,
que representa amb uns colors brillants una bossa amb el símbol del dòlar, el
que la discogràfica Geffen va
solucionar amb un taló per una elevada quantitat dels mateixos.
- TEENAGE FANCLUB. The Concept. Bandwagonesque (1991).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada