Covers 11:
A mitjans dels anys 70 ningú no hauríem donat
una duro per la carrera artística de MARIANNE
FAITHFULL, la londinenca que amb 18 anys va tocar el cel amb la
interpretació de As Tears Go By, la
CdD d'avui, composada per Mick Jagger
i Keith Richards, qui, com a The Rolling Stones, la gravarien un any
després. I és que durant la segona meitat de la dècada anterior, en la que va
mantenir un sonat idil·li amb el "morritos" i es va convertir en la
seva musa a la època del "swinging
London", es van anar succeint els singles
d'èxit, recopilats en l'LP de debut, Marianne
Faithfull (1965), en el que els temes originals conviuen, el que seria una
constant al llarg de la seva carrera, amb versions, més o menys afortunades de The Beatles, Herman's Hermits, Bacharach-David
i altres.
Una trajectòria sobtadament tallada arran de la
ruptura sentimental amb Jagger, que va portar a "la noia més bonica de
Londres" als braços successiva o simultàniament d'altres Stones (Richards,
Brian Jones) i nombroses estrelles
del rock com David Bowie, Jimi Hendrix
o Allan Clarke (de The Hollies) i, malauradament, a
l'addició a la heroïna i l'alcohol. Una etapa fosca de la que va ressorgir
sorprenentment amb el que, per a molts, és el millor àlbum de la seva
discografia, Broken English (1979),
una obra sustentada en la confiança d'un conegut de la CdD, Chris Blackwell, el propietari de Island Records, i la enorme tasca del
productor, Mark Miller Mundy, que
van posar a la seva disposició uns músics d'estudi sensacionals, liderats per
un dels mites d'aquest blog, Steve Winwood. Un disc del que en
destacaria un dels singles més
reeixits de la seva carrera, The Ballad
Of Lucy Jordan (composat per Shel
Silverstein) i una versió del Working
Class Hero de John Lennon (del John Lennon/Plastic Ono Band, 1971), amb
el que ens va sorprendre amb un canvi de tonalitat de veu, ara molt més fosca i
greu, fruit d'una laringitis crònica que se li atribueix als seus excessos, i
que persisteix fins a l'actualitat. Una obra a la que en reedicions "de luxe" posteriors, com la del
2013, se li han afegit temes com la coneguda Sister Morphine, editada originalment al Sticky Fingers (1971) de "ses satàniques majestats", qui,
desprès d'un litigi, van haver d'acreditar-la com a coautora.
I així va ser que el reconeixement a aquesta obra li
va permetre reiniciar la seva carrera, tant la interpretativa amb la que havia
triomfat a la seva joventut i amb la que acumula dos dotzenes de pel·lícules i
múltiples obres de teatre, com amb la musical, amb gairebé una vintena d'LP, en
els que, com us deia abans, ha estat una constant la gravació de temes propis o en coautoria amb
personatges com Beck, Billy Corgan (Smashing Pumpkins), Damon
Albarn (Blur), Jarvis Cocker (Pulp), PJ Harvey...amb
versions, ja sigui de clàssics com The
Beatles, Bob Dylan o Donovan, o d'actuals ben coneguts pels
seguidors de la CdD com The Decemberists,
Black Rebel Motorcycle Club o Morrissey (The Smiths).
Una carrera ben viva a hores d'ara, com ho prova la
publicació fa només sis mesos, amb 71 anys d'edat, del darrer àlbum, Negative Capability (2018), per al que
ha comptat, a més a més de com a músics, com a productors amb Rob Ellis, conegut pels seus treballs
per a PJ Harcey, i Warren Ellis,
dels Bad Seeds de Nick Cave, en el que interpreta temes
originals composats en col·laboració amb Ed
Harcourt, com Misunderstanding, In My Own Particular Way , Born To Live
o No Moon In Paris (en referència a
la seva ciutat d'adopció), amb MarkLanegan, a They Come At Night (en
el que rememora els atemptats a la Sala
Bataclan, d'aquesta ciutat), o amb el mateix Cave, a The Gypsy Faerie Queen, i tres versions, It's All Over Now, Baby Blue, de Bob Dylan (del Bringing It
All Back Home, 1965), la seva Witches
Song, de l'esmentat Broken English
i, és clar, la CdD.
Aquesta balada amb la que Andrew Loog Oldham, aleshores mànager dels Stones, i que figura com
a coautor, va d'alguna manera obligar a Jagger i Richards a estrenar-se com a
compositors, en un estil allunyat del blues
que tocaven en aquell moment, per el que van decidir regalar-la a la seva
amiga, l'èxit de la qual els va fer reconsiderar-ho i gravar la seva versió,
publicada uns mesos després a l'LP December's
Children (And Everybody's) (1965). Això, sí, per imposició d'Oldham, el
títol proposat, As Time Goes By, el
mateix del tema que interpreta Dooley
Wilson, en el paper de l’entranyable "Sam" a la pel·lícula Casablanca (Michael Curtiz, 1942), va adoptar el definitiu, per el que tothom
la coneixem i que podeu escoltar tot seguit en aquestes tres versions (de les que, posats a escollir, em quedaria amb la segona), de As Tears Go By.
- MARIANNE FAITHFULL. As Tears Go By.
Marianne Faithfull (1964)-Negative Capability (2018)/THE ROLLING STONES. December's Children (And
Everybody's) (1965).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada