El disc que conté la CdD
d'avui va arribar a les meves mans de manera inversemblant! Un col·lega i amic,
gran aficionat a la música pop-rock,
especialment de la dels anys 70, passant per una botiga va veure aquest àlbum i
va pensar: "Ostres, un disc de Jeff
Beck que no tinc!" i, sense pensar-s'ho, se'l va comprar. I, en
arribar a casa i posar-se'l i veure que no es tractava d'una obra per a ell
desconeguda del llegendari guitarrista de The
Yardbirds -grup en el que va substituir a Eric Clapton i precedir a Jimmy
Page (posteriorment de Led Zeppelin)
quant els va deixar per iniciar carrera en solitari- me'l va regalar, sense
donar-se la oportunitat d'escoltar-lo.
I és que el disc en
qüestió, Mellow Gold (1994), era el
primer, desprès de diverses maquetes lo-fi,
editat en una discogràfica major, Geffen
Records, de Bek (sense
"k") David Campbell, un californià que va adoptar el cognom matern de Hansen quant els seus pares es van separar i conegut artísticament
com a BECK, gràcies a l'èxit previ
del single, Loser, que inaugura
tanmateix l'LP i que es va convertit en un autèntic himne generacional.
L'estil d'aquest jove de família
d'artistes i músics i seguidor de la Església de la Cienciologia és un autèntic
poti-poti musical que parteix del folk
alternatiu i abasta el country,
el rock psicodèlic, el punk, el soul, el funk i el hip-hop, que ha barrejat en diverses
proporcions en la dotzena de discos que porta publicats, en els que, amb
arranjaments variats que incorporen samples,
caixes de ritme i múltiples efectes, i amb unes lletres iròniques i
compromeses, ha mantingut la creativitat, al que ha ajudat el canvi de
col·laboradors i productors, dels que en destacaria a Karl Stephenson, Nigel
Godrich, The Dust Brothers
i a un vell conegut del blog, en Danger Mouse (vegeu aquí).
Mellow Gold és un treball de bricolatge amb sons aparentment impossibles de conciliar,
amb els que Beck Hansen i Stephenson juguen com si no existissin divisions
entre gèneres musicals, que va rebre l'aprovació de crítica i del públic,
esdevenint un autèntic fenomen de masses. I tot gràcies a Loser, la CdD, amb aquest títol tan
paradoxal ("perdedor" és el que significa en català) que va
venir a representar la continuació de Creep,
de Radiohead, com a himne de la
Generació X.
Però, per a sorpresa dels que
pensaven que Mellow Gold resultaria
un one-hit wonder, va ser el següent
àlbum, Odelay (1996), amb la
inestimable ajuda d'uns inspiradíssims Dust Bros, el que va suposar la
consolidació de l'autor com a un dels pilars del rock alternatiu dels 90's. Un disc -amb aquesta estranya portada
amb un gos de la raça Komondor,
originària de Hungria (tot i que sembla una “mopa”), saltant una tanca- amb una
estructura de collage similar a
l'anterior però en el que, gràcies a una, ara sí, meticulosa producció,
conviuen el beat (Devil's Haircut, Where It's At), el country (Lord Only Knows, Sissyneck), el soul
(Hotwax), el rap (High 5 [Rock The Catskills]) etc, sense
problema.
I, a partir d'aquí, tot un seguit
de canvis de direcció en els següents discos, Mutations (1998), un dels més accessibles, produït per Godrich, Midnite Vultures (1999), Sea Chance (2002), Guero (2005), amb la participació de Jack White, de The WhiteStripes, The Information (2006), Modern Guilt (2008), produït per
l'esmentat Danger Mouse i, desprès de 6 anys de sequera personal però en els
que va col·laborar i produir a diversos artistes, Morning Phase (2014), en un moment en el que molts dels seus
desconcertats seguidors ja li havíem perdut la pista.
Som-hi, doncs, amb la CdD,
acreditada a Beck Hansen i Karl Stephenson, amb una lletra poc elaborada del
primer però amb aquesta tornada que inclou la expressió en llengua castellana
que ve a dir "Soc un perdedor, nena, perquè no em mates?" que per a
alguns és una paròdia de la Generació X però que, segons Beck, únicament
reflecteix la seva poca traça per cantar rap.
Però no ho fa tan malament, oi?:
Soy un perdedor
I'm a loser, baby, so why don't you kill me?
- BECK. Loser. Mellow Gold (1994).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada