divendres, 16 de juliol del 2021

Doll Parts (Hole)

A la extensa llista de músics als que admiro tant en l'aspecte artístic com detesto en el personal, encapçalada per Van Morrison, Bob Dylan, Paul Simon, Pete Doherty (The Libertines, Babyshambles...) o els germans Liam i Noel Gallagher (Oasis...) hi ha un lloc destacat per a la protagonista del post d'avui.

Em refereixo a Courtney Love, la compositora, cantant i guitarrista que va col·liderar, amb el guitarrista Eric Erlandson, la banda de rock alternatiu HOLE, completada durant la seva breu però intensa carrera amb una secció rítmica amb diverses membres, de les que en cal destacar la baterista Patty Schemel, qui va aprofitar el moment de màxima popularitat per defensar el moviment LGTB, i les baixistes Kristen Pfaff, morta per sobredosi d'heroïna, i la seva substituta Melissa Auf der Maur.

Un grup, amb un nom, segons explica la frontwoman, extret d'una frase de la tragèdia grega Medea, d'Eurípides però amb un evident doble sentit, que diu "There's a hole that pierces my soul" (Hi ha un forat que em trenca l'ànima), que va debutar amb un àlbum, Pretty On The Inside (1991), produït per Kim Gordon, la baixista dels seus admirats Sonic Youth, molt ben rebut per la crítica en base als seus riffs de guitarra i els canvis de veu, del gemec al crit més estrident, amb lletres d'alt contingut emocional sobre temes com el maltractament infantil, la explotació sexual (la mateixa Love havia treballat d'stripper per sufragar-se les despeses), la imatge corporal o el sentiment d'inferioritat.

Un èxit que va superar qualsevol expectativa en els dos següents, Live Through This (1994), gravat ja embarassada de la seva relació amb Kurt Cobain, el malaurat líder de Nirvana, i publicat només quatre dies després del suïcidi d'aquest, i Celebrity Skin (1998), amb la participació destacada del seu amic Billy Corgan (de Smashing Pumpkins) en els que abandonaven progressivament el punk-rock i el grunge per adoptar un power pop més comercial.

Uns àlbum amb els que van aconseguir una popularitat que va arribar a eclipsar la banda, a la que va contribuir l'exposició mediàtica de la conflictiva relació de parella, el consum de drogues que va empitjorar el seu fràgil estat emocional, fruït del seu trastorn de la personalitat amb trets egomaníacs i manipuladors, el que, en els concerts es traduïa en actuacions caòtiques, amb trencament d'instruments i stage diving (allò de llençar-se a sobre del públic des de l'escenari), i imprevisibles, i amb un look, conegut com a kimderwhore, consistent en anar vestida de nina depravada i amb el maquillatge corregut que li donaria notorietat com per crear tendència.

Una situació que va portar al inexorable trencament i donar lloc a carreres paralel·les, així Erlandson va continuar com a músic de sessió i productor, la Auf der Maur se'n va anar amb els Smashing Pumpkins i la Love va iniciar una carrera en solitari amb el disc America's Sweetheart (2004) i, un temps després, amb aires folk-rock, Nobody's Daughter (2010), per a la publicació del qual va tenir la mala idea de recuperar el nom de Hole, el que va provocar un greu conflicte amb Erlandson. Unes gravacions en les que s'aprecia un progressiu canvi en el to de la veu, cada vegada més aspra, conseqüència inevitable de tant cridar en els concerts com del tabac, amb les que no va recuperar la fama (no direm si bona o mala) assolida als anys 90. 

Una fama de dona harpia, de vídua negra, una mena de Yoko Ono de la seva època, que no amaga la tremenda compositora que hi ha al darrera, com podeu comprovar a la CdD d'avui, un dels tracks més interessants. juntament amb Violet, Miss World o Softer, Softest, de l'esmentat Live Through This, amb un vídeo, dirigit per Samuel Bayer que va causar sensació en el seu moment, Doll Parts, en la que expressa els seus dubtes en els inicis de la seva relació amb Kurt Cobain.

 - HOLE. Doll Parts. Live Through This (1994). 


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada