La CdD d'avui està dedicada
a un dels grups més emblemàtics de l’indi-rock
americà, una autèntica icona que gaudeix del reconeixement unànime de la
crítica i que, en els seus més de 30 anys d'existència, no ha parat d'acumular
seguidors. Em refereixo als YO LA TENGO,
a partir d'ara YLT, una banda amb un nom ben curiós, l'orígen del qual
explicaré al final, formada el 1984 a Hoboken (New Jersey, USA) pel compositor
principal, cantant, guitarrista i pianista Ira
Kaplan i la seva esposa, Georgia
Hubley, bateria, pianista i també cantant i un seguit de baixistes
canviants, fins a la seva estabilització amb la entrada de James McNew el 1992.
I va ser precisament amb la
incorporació d'aquest i l'inici de la fructífera col·laboració amb el productor
Roger Moutenot, que es va establir
un abans i un desprès en la seva trajectòria. Amb la publicació del seu vuitè
LP, Painful (1993), va començar la etapa
més brillant del grup, amb els següents Electr-O-Pura
(1995) i I Can Hear The Heart Beating As
One (1997), probablement el seu àlbum més emblemàtic, trilogia a la que
encara hi hauríem d'afegir el And Then
Nothing Turned Itself Inside-Out (2000).
Partint en els seus inicis
del folk-rock, han anat evolucionant
fins a resultar un compendi versàtil de tots els estils musicals que han
influït en aquests autèntics erudits -com demostren amb el seu ampli repertori
de versions, una altra de les seves facetes, i que es pot comprovar a discos
com Fakebook (1990), Yo La Tengo Is Murdering The Classics
(2006) o Fuckbook (2009), aquest
publicat amb els pseudònim de Condo
Fucks- sense rebaixar en cap moment l'ambició per experimentar tan
aventuradament com només la seva desafiant independència ho podia permetre.
...Beating As One (Puc escoltar els batecs del cor a l'uníson) és un àlbum llarg, de 16
èpics tracks d'un eclecticisme
estilístic inesperat (twee-pop,
psych-folk, shoegaze, bossa nova, jazz, electrònica, trip-hop...), en els que la, per moments, dissonant guitarra de
Kaplan troba en contrapunt en fràgils i hipnòtics ritmes electrònics per
mostrar-nos estats d'ànim canviants en temes com l'amor o la manca de
comunicació...que ha envellit de tal manera que segueix sent una referència per
a multitud de bandes actuals que, a l'igual que els seus seguidors, els
considerem un "grup de culte".
El temes més coneguts del disc
son Sugarcube, Stockholm Syndrome (la
primera de la seva discografia cantada per McNew), Little Honda (un dels dos covers
de l'àlbum, en aquest cas d'un tema de The Beach Boys) i, és clar, la CdD d'avui, Autumn
Sweater, en la que la veu de Kaplan planeja sobre una base de percussió i
uns atmosfèrics efectes de teclat electrònic que segur que us encisaràn.
I, per acabar, els que heu llegit
fins aquí us mereixeu conèixer l'orígen del singular nom dels YLT, basat en una
anècdota de beisbol, esport del qual n'és afeccionat el líder, que buscava un
terme sense cap connotació anglosaxona. Doncs resulta que a l'equip del que és seguidor, els New York Mets, al 1962 hi havia un jugador veneçolà que no sabia res
d'anglès i no entenia la expressió "I
got it! I got it!" que utilitzava un company per evitar xocar en
anar tots dos alhora a atrapar la pilota, pel que aquest va decidir
aprendre i cridar-li la traducció literal a l'espanyol, aquest "Yo la tengo" famós...tot i què els
xocs es van continuar succeint, ara amb altres companys que no sabien a què
venia això de ("tango groc, tango groc") "Yellow tango, yellow tango"!!!
- YO LA TENGO. Autumn
Sweater. I Can Hear The Heart Beating As One (1997).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada