El seu pintoresc nom prové del segovià Pedro "Perico" Delgado,
l'inefable campió de ciclisme, esport del que Woodward n'és un gran afeccionat
i que ha condicionat tanmateix el nom dels dos primers LP del grup, Domestiques (1996) i Peloton (1998), discos de marcada
simplicitat lo-fi, autoproduïts i
editats per la seva pròpia discogràfica, Chemikal
Underground, a partir dels quals van anant evolucionant cap a un estil amb
unes melodies i un tractament de les veus més treballat i, sobretot, uns
arranjaments orquestrals amb profusió de vents i cordes, i que van suposar els seus millors treballs, The Great Eastern
(2000) i Hate (2002), tots dos amb
Mr. Friedman al comandament. El posterior Universal
Audio (2004), amb canvi de productor, va comportar una tornada als arrels i,
acceptada la disparitat entre la gran acceptació per part de la crítica, amb John Peel i la publicació NME al capdavant, i el fracàs
comercial, quantificat per l'escàs volum de vendes, la dissolució de la banda.
The Great
Eastern, abandonada
la terminologia ciclista, pren el nom d'una antiga fàbrica tèxtil de Glasgow,
habilitada com a centre d'acollida per a homeless,
alcohòlics i drogoaddictes, i penso que és una bona metàfora del que representa
l'àlbum, un refugi on protegir-nos del fred espiritual i esplaiar les nostres
ànimes, com queda palès a les elaborades lletres de Woodward i Pollock (que
s'alternen interpretant la veu principal i el cor), plenes d'angoixa i
desesperació, tot i què amb una porta oberta a l'esperança.
És un disc èpic i fastuós, del que destacaria temes
com American Trilogy, No Danger o la CdD, Accused Of Stealing, iniciada amb una progressió de guitarra, a la
que se suma la veu de la Pollock, un loop
de bateria i el piano, desembocant en un vals lleuger i melancòlic, una cançó
agradable i relaxant amb sobtades transicions i moments genials, com el petit
interludi amb el vibràfon i l'acordió, que estic segur que us agradarà.
- THE DELGADOS. Accused
Of Stealing. The Great Eastern (2000).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada