divendres, 3 de novembre del 2023

Gàmbia (Sona Jobarteh)

Africana-26:

Nascuda a Londres, casualment el mateix dia que el meu fill, de mare, Galina Chester, britànica i pare, Sanjally Jobarteh, de Gàmbia, on havia emigrat l'avi, Amadu Bansang Jobarteh, un venerat griot malià, SONA JOBARTEH és la primera dona reconeguda intèrpret professional de  kora, l'aprenentatge de la qual es transmet de generació en generació dintre d'unes poques i exclusives famílies.

Un instrument en el que la va ensinistrar des de ben petita el seu germà Tunde Jegede, onze anys més gran, que va compaginar amb una formació musical acadèmica al Royal College Of Music on va estudiar violoncel, piano i composició, amb prou virtuosisme com per arribar a actuar amb la Royal Philharmonic Orchestra -i llicenciar-se en Cultura i Lingüística Africanes per la Universitat SOAS de Londres-, arribant a gravar un àlbum, Fasiya (2011), que significa “Llegat patern”, en el que alternava temes populars del repertori griot de l'Àfrica Occidental amb composicions pròpies. 

Un disc que no li va canviar la vida artística, en la que va participar acompanyant cantants de jazz com Cassandra Wilson però, sobretot, a artistes africans (prou coneguts dels seguidors de la secció "Africana" del blog) com el seu cosí Toumani Diabaté i Ballake Sissoko, dos virtuosos de la kora, la cantant Oumou Sangaré , el Mali Project Music de Damon Albarn (el de Blur) així com l’African Classical Music Ensemble del seu germà Tunde Jegede.

Una carrera musical que va compatibilitzar amb la cinematogràfica, amb la composició de la banda sonora del documental Motherland, traduït com “La Pàtria” (Owen Alik Shahadah, 2010) o la interpretació com a cantant solista a la pel·lícula Mandela: El llarg camí cap a la llibertat (Justin Chadwick, 2014) i, fidel amb el compromís amb el país patern, la creació amb son pare de l'Acadèmia de Gàmbia que porta el nom del seu avi Amadu.

Una intensa activitat artística poc reconeguda pel públic general fins a l'any passat en el que va publicar el seu segon àlbum, Badinyaa Kumoo (2022), que significa “Paraules d'unitat”, en el que barreja instruments occidentals amb els tradicionals tan sovint esmentats en aquesta secció com la kora i el ngoni, a més a més d'un de fabricació pròpia, a mig camí entre tots dos, que ha anomenat nkoni

Un LP en el que canta en mandinga, toca la kora i la guitarra i en la gravació del qual han col·laborat més d'una trentena de músics i cantants, entre ells l'esmentat Sissoko i una autèntica icona de la world music, el senegalès Youssou N'Dour, en el que tracta temes rellevants de l'actualitat en cançons com Musolou (Dones), Dunoo (Responsabilitat), Ubuntu (Humanitat), Fondinkeeya (Joventut), Kambengwo, un excel·lent duet amb aquest darrer (vegeu aquí) o la CdD d'avui, Gambia, publicada anteriorment com a single el 2015 amb motiu del 50é aniversari de la independència i que s'està convertint en l'himne oficiós d'aquest petit estat.

- SONA JOBARTEH. GàmbiaBadinyaa Kumoo (2022).


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada