divendres, 12 de juny del 2020

Band On The Run (Paul McCartney & Wings)


El proper dimecres, dia 17, estava prevista l'actuació, finalment cancel·lada a causa de la Covid-19, a l'Estadi Olímpic Lluís Companys, a Barcelona, del músic més reeixit de la història de la música popular, sir PAUL McCARTNEY -recordem que la reina d'Anglaterra, l'any 1997 va afegir el títol de "Cavaller" al de membre de l'Ordre de l'Imperi Britànic que li havia concedit, com a membre de The Beatles, el 1965- i un dels meus ídols de joventut com a coautor, a mitges amb John Lennon, de la majoria de la obra dels mítics Fab Four de Liverpool.
Una obra que els va convertir en el grup més influent, musical i sociològicament, de tots el temps, glòria que cap dels quatre ha pogut igualar en les seves respectives carreres en solitari, tot i què algunes publicacions de Lennon, com John Lennon/Plastic Ono Band (1970) o Imagine (1971) i de George Harrison, com All Things Must Pass (1970) poden qualificar-se tanmateix d'obres mestres.
I, potser precisament per aquests tres discos, el debut de “Macca” estava precedit d'una expectació tan gran que no podia més que decebre, per el que el seu primer LP, McCartney (1970), va ser rebut amb tebiesa, consideració que només va millorar un xic amb el següent, Ram (1971), en el que participa la seva esposa Linda i el bateria Denny Seiwell, als qui, poc després, s'uniria  Danny Laine, exguitarrista de The Moody Blues, per formar la banda WINGS.
Un grup que, amb diversos canvis de membres, va publicar gairebé una desena d'àlbums, dels que en destacaria el tercer, Band On The Run (1973) i el triple LP en directe Wings Over America (1976), durant la dècada dels 70, a partir de quan McCartney va continuar en solitari fins a l'actualitat, com demostra el recent Egypt Station (2018). Una llarguíssima carrera artística en la que ha publicat dues dotzenes de discos dels que podem recomanar, al llarg del temps, alguns com Tug On War (1982), Flaming Pie (1997), Chaos And Creation In The Backyard (2005) o New (2013), així com Unplugged (1991), un dels primers àlbums publicats en aquesta modalitat. Una extensa obra de pop-rock amb hits coneguts per tothom, com Live And Let Die, de la banda sonora de la pel·lícula homònima de James Bond, Mull Of Kintyre, un dels singles més venuts de la història (vegeu aquí), Ebony And Ivory, en col·laboració amb Stevie Wonder o Say Say Say, en aquesta ocasió amb Michael Jackson, a la que s'han d'afegir aventures, tot sigui dit, no gaire reeixides, en el camp de la música clàssica, com el Liverpool Oratorio (1991) o Standing Stone (1997) o, amb el pseudònim de The Fireman, de la electrònica, com Strawberries Ocean Ships Forest (1993) o Rushes (1998), publicat l’any de la mort de la seva primera esposa, i col·laboracions inversemblants amb artistes actuals com Kanye West o Rihanna.
Una carrera artística inabastable en un post de la que, por compromís amb l’ideari del blog, havia de triar un sol tema com a CdD, i ho he fet de l'esmentat àlbum Band On The Run, probablement el millor disc de la seva etapa post-beatles, i això que va estar gravat en les pitjors circumstàncies imaginables. I és que, a l'abandonament a darrera hora del nou guitarra solista, Henry McCullough i de l’esmentat bateria Denny Seiwell, instrumentació que va acabant assumint el mateix McCartney, s'hi va afegir la pèssima elecció dels estudis de gravació de EMI, a la perillosíssima ciutat nigeriana de Lagos, de la que la parella en tenia una opinió ben equivocada, i on, inevitablement, van ser atracats i els van sostreure les lletres i les demos de les cançons, que van deure de ser escrites de nou, amb un equip tècnic obsolet que només la perícia de l'enginyer Geoff Emerick va poder recuperar, a més a més d'un enfrontament amb l'estrella local Fela Kuti (el protagonista de la CdD número 8 de la secció Africana) per unes crítiques injustificades d’aquest i amb Ginger Baker (un altre conegut del blog per les CdD de Blind Faith i Cream), per rebutjar l'estudi de la seva propietat a la capital, en el que, finalment, van gravar el tema que tanca el disc, Picasso's Last Words (Drink To Me) i no sé quantes penúries més...
Unes condicions tan adverses com magnífic en va ser el resultat final, una proposta de pop i rock psicodèlic, espectacularment arranjat amb la posterior col·laboració, ja a Londres, d'un altre dels meus productors estrella, Tony Visconti, del que he triat com a CdD, el segon single, després de la magnífica Jet, que se'n va publicar, l'homònima Band On The Run. un dels clàssics que no hauria faltat a l'Olímpic. 
Una composició a mode de suite en la que, com ja havia fet a l'època Beatles (per exemple a la també CdD A Day In The Life), sembla mesclar varies cançons diferents, mantenint el tema de fons de l'escapament cap a la llibertat, com sembla indicar el títol i queda ben patent a la portada del disc, amb aquesta fotografia de Clive Arrowsmith en la que un grup de presoners, entre els que, a més a més dels tres Wings, Paul, Linda i Danny Laine, hi figuren personatges coneguts com els actors James Coburn i Christopher Lee, famós pels seus papers de Dràcula , semblen ser enxampats mentre fugen.
Un tema dividit en tres parts que varien d’estil, del folk al rock i el funk, a la primera de les quals, la més melòdica, evidència la frustració de veure's tancat, amb una segona on expressa la voluntat de sortir de la presó i una final, la més llarga, amb la banda escapant i desafiant l'autoritat, el que el crític musical Robert Christgau va interpretar com una crítica sobre “la opressió dels músics de rock per part de buròcrates embogits pel cannabis".

- PAUL McCARTNEY & WINGS. Band On The Run. Band On The Run (1973).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada