Com he comentat en altres ocasions en aquest blog (vegeu aquí i aquí), de jove vaig
estudiar intern al Col·legi La Salle, de Tarragona, conegut per tothom com
"els Hermanos". I va ser allí on em vaig començar a interessar per
aquesta afició a la música que, com podeu comprovar, encara perdura.
I era tradició que els alumnes interns podíem sortir a
passejar per la ciutat els dijous a la tarda, activitat que passava
inevitablement per pujar tota la Rambla fins arribar al "balcó del
Mediterrani", espectacular indret que recomano a qui no el conegui i que
ha de incloure el "tocar ferro", l'equivalent al popular "tocar
fusta", aquí a la treballada barana del mirador.
I hi havia en aquella època, a finals dels anys 60,
pujant a la dreta i bastant amunt, un bar amb una estètica i un ambient força
allunyats de les "pijes" cafeteries de l'altra banda del passeig, un
bar més popular, amb una llarga barra a la dreta i, a l'esquerra, una
"sinfonola"...una sinfoquè? us preguntareu els més joves seguidors de
la CdD. Doncs sí, homes, sí, una màquina d'aquelles que hi posaves una moneda i
escollies una cançó per escoltar, si us dic un "Jukebox" ho entendreu
millor? Si tampoc sabeu de què us parlo us envejo, més que res pel joves que
sou!
I va ser allí, en aquest bar que em sembla recordar,
tot i que no ho puc assegurar, que es deia "La Rambla", on vaig
escoltar per primera vegada, preludi de moltíssimes més, Green River, la CdD
d'avui. És un tema de la CREEDENCE
CLEARWATER REVIVAL, abreviada com a CCR en lo successiu i coneguda habitualment
per nosaltres simplement com els "Creedence", banda formada per tres
companys de l'institut de El Cerrito, a San Francisco (Califòrnia, USA), el
compositor, cantant i guitarrista John
Fogerty, el baixista Stu Cook i
el bateria Doug Clifford, als que es
va unir posteriorment el germà gran de John, Tom Fogerty, com a guitarra rítmica.
El seu anacrònic estil, molt allunyat de la
experimentació d'altres grups de la zona de la badia, com Grateful Dead, JeffersonAirplane o The Doors, era una
combinació de rock and roll amb
altres gèneres genuïnament americans com el country,
el gospel i el blues, el que posteriorment (que no a la seva època) es va conèixer
com a rock inspirat en les rels
tradicionals o, genèricament, "roots
rock".
En quatre anys, del 1968 al 1972, van publicar
set LP i van obtenir una gran popularitat, malgrat que una part de la crítica
els va etiquetar d'immobilistes i simples, motiu pel qual no han estat prou
valorats, tot i què els seus seguidors apreciem el seu rastre en fenomens
posteriors com ha estat el grunge.
El seu estil representa el paradigma del rock, melodies curtes, simples i
enganxoses però contundents, amb una secció rítmica potent sobre la que
despunten els riffs de la guitarra i
la increïble veu de John, amb una temàtica allunyada de la intel·lectualitat
(poetes francesos inclosos) i de la experimentació psicotròpica d'altres. Els
seus discos contenen majoritàriament temes propis amb notable èxit comercial,
als que incorporaven versions d'altres artistes, com pot ser la tradicional Suzie Q, el seu primer hit, del disc homònim de debut, Creedence Clearwater Revival ((1968); Good Golly Miss Molly, de Little Richard, del disc Bayou Country (1969), que conté també
els temes Proud Mary (magnificament
versionat tanmateix per Ike & TinaTurner) i Born On The Bayou; The Night Time Is The Right Time, de Ray Charles, dels disc Green River (1969), que desprès
comentarem; el clàssic Cotton Fields,
del Willy And The Poor Boys (1969),
que també conté les precioses Down On The
Corner i Fortunate Son o I Heard It Through The Grapevine, de Marvin Gaye, del magistral Cosmo's Factory (1970), el de Travelin'
Band, Who'll Stop The Rain, Looking Out My Back Door o Up Around The Bend. Per a completistes
de la seva discografia, els dos darrers LP que manquen son Pendulum (1970) i el prescindible Mardi Gras (1972).
Per als seguidors dels CCR val aquell tòpic de
"fué bonito mientras duró", però el final estava cantat, John va
prendre literalment el control del grup, però no en el sentit estrictament
artístic sinó també, i malauradament, comercial, acaparant la majoria dels
ingressos en concepte de compositor únic, productor etc, amb l'afegit de deixar
els assumptes financers en mans equivocades, el que, malgrat el continu èxit
comercial, els va deixar pràcticament a la ruïna. John Fogerty va iniciar una
irregular carrera en solitari, de la que només podem destacar el disc Centerfield (1985) i els altres per la
seva banda, sense pena ni glòria, com a Creedence
Clearwater Revisited, el que probablement els hauria portat a una
reunificació si la prematura mort de Tom, el 1990, per una tuberculosi
secundària a una sida no ho hagués impedit. Als morbosos us informo que la
causa d'aquesta va ser una transfusió de sang en una intervenció quirúrgica,
que aquests nois eren el que es diu ben "sanotes", ni tan sols
fumaven ni bevien!
Green River, la CdD d'avui, és el primer track dels vuit que conté en poc més de
30 minuts i dels que destacaria també Bad
Moon Rising i Lodi, el disc
homònim, el tercer de la carrera dels CCR. Comença amb un gloriós riff de guitarra i una bateria "a
saco", amb un puntejat de pur rock
sureny i "pantanós" i una veu que gela la sang i tracta d'un lloc
idíl·lic de la infantesa dels Fogerty, un paradís per anar a pescar dit Putah
Creek, però al que la família anomenava, al·ludint a un típic refresc de
llimonada i gasosa, Green River.
Un lloc màgic, místic i meravellós, on sempre serà ben
rebut qui hi vulgui tornar és el que, en dos minuts i mig, ens descriuen John
Fogerty i els "Creedence" en aquesta cançó que no puc deixar de
corejar i ballar, cada vegada que la escolto...des d'aquell dia de la "sinfonola".
- CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. Green River. Green River (1969).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada