divendres, 31 d’octubre del 2025

Just Like Honey (The Jesus And Mary Chain)

 

Complint amb el compromís adquirit fa unes setmanes en el post d’Elastica (vegeu aquí), avui recordarem un dels grups (l'altre és el "conegut" Suede) en el que darrerament ha prestat el seu servei el bateria Justin Welsh, un lloc ocupat en els inicis per un altre "conegut", Bobby Gillespie, ja sigui liderant els Primal Scream o en solitari.

Em refereixo a THE JESUS AND MARY CHAIN (en endavant TJAMC), la banda escocesa creada pels germans William (guitarrista i compositor principal) i Jim (cantant) Reid, dos personatges tan incompatibles con introvertits, amb una total aversió a les relacions interpersonals, només superada a base d'estupefaents, que des de la seva aparició, convertien els seus concerts en un autèntic caos farcits de violència i que, a més a més de múltiples cancel·lacions o interrupcions, van arribar a ser detinguts per possessió d'amfetamines. 

Un comportament que els ha convertit en una de les formacions més antipàtiques de la escena indie, sense impedir que siguin considerats uns pioners en la mescla de melodies pop amb guitarres distorsionades a base de fuzz que donarien nom a un estil, el noise (soroll) i que, a l'interpretar d'esquena al públic i mirant-se el peus, els convertiria en precursors del shoegaze.

El seu àlbum de debut, Psychocandy (1985), està considerat com un dels més influents de la dècada dels 80 i de la música indie-pop-rock en general, tot i que no el podem considerar "apte per a tots els públics" en base a les múltiples capes de soroll i distorsió que impregnen moltes de les seves 14 tracks, enregistrades sota els efectes de les amfetamines i l'LSD, que no ocupen més de 39 minuts, en el que la paradigmàtica i inicial Just Like Honey i altres com Taste Of Cindy, Sowing Seeds o You Trip Me Up conviuen amb balades com The Hardest Walk o l'acústica Cut Dead.

Malauradament, a partir d'aquest seminal monument, un autèntic "disc de culte", TJAMC van prendre decisions qüestionables com prescindir de la bateria i el baix que interpretaven respectivament el mencionat Gillespie i Douglas Hart, substituïts per caixes de ritme i altres instruments electrònics, allunyant-se del noise per abraçar el pop més convencional, amb el que els seus seguidors van anar minvant en el segon LP, Darklands (1987) i els quatre següents, Automatic (1989), Dead Honey (1992), Stoned & Dethroned (1992), en el que participa Hope Sandoval, de Mazzy Star, aleshores xicota de William, i Munki (1998), fins que l'any 1999 van emprendre camins separats, William al front de Lazycame i Jim de Freeheat, amb resultats no gaire reeixits, fins al 2007, quan es van tornar a reunir, havent publicat dos discos més, Damage And Joy (2017) i Glasgow Eye (2024), un àlbum proper al jazz avantgarde, en el que conten com a bateria amb Justin Welsh, com dèiem al primer paràgraf del post.

Com a CdD us deixo amb la mencionada Just Like Honey, una mandrosa melodia amb una lletra al·legòrica del sexe oral (una cosa temptadora i apegalosa "com la mel"), que s'inicia amb una seqüència de bateria que evoca la clàssica Be My Baby, de The Ronettes, cap al final de la qual s'hi afegeix la veu de Karen Parker, la parella de Gillespie, i que potser alguns seguidors del blog reconeixereu per aparèixer a la pel·lícula Lost In Translation (Sofia Coppola, 2003) i en alguna sèrie i anunci comercial a la TV.

- THE JESUS AND MARY CHAIN. Just Like Honey. Psychocandy (1985).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada