A la CdD d'avui recordarem l'atzarosa vida artística d'un músic
veritablement maleït. Nascut a Detroit, Michigan (USA) com a sisè fill d'una
família d'emigrants mexicans que, per aquest motiu, el van batejar amb el nom
de Sixto, va iniciar la seva carrera amb el malnom de Rod Riguez que, amb la
firma del primer contracte professional va canviar a RODRÍGUEZ, amb un estil que anava del folk-rock al soul i al pop, amb orquestracions i efectes
psicodèlics diversos i amb lletres al voltant de les dificultats que havien
d'afrontar de les classes socials urbanes més desfavorides.
Malauradament, els dos LP que va publicar, Cold Fact (1970) i Coming From Reality (1971), van passar sense pena ni glòria, motiu
pel que, necessitat com estava de mantenir la seva família, va abandonar
la música i es va dedicar a treballar en el mon de la construcció,
Però el més trist de la història és que Jesús
Sixto Díaz Rodríguez mai no va tenir coneixement que, mentre tant, els seus
discos s'estaven venent per milers (sense cobrar cap royatie, per suposat) a l'altre costat del mon, en dos regions de l'hemisferi
sud de parla anglesa, on se'l considerava un autèntic artista de culte. En una,
a Austràlia i Nova Zelanda, encara hi va tenir la oportunitat de fer-hi unes
petites gires el 1979 i el 1980 però va ser a Sud-àfrica on se'l va considerar
un heroi de la contracultura pel grup social de blancs anti-apartheid, un clàssic del rock
a l'alçada de The Beatles i The Rolling Stones.
I tot això sense cap tipus de contacte recíproc, fins
al punt que molts dels seus seguidors el donaven per mort, escampant la llegenda
urbana de que s'havia suïcidat en mig d'un concert, motiu que a mitjans dels
anys 90 va portar a dos dels seus fans
sud-africans, Stephen "Sugar"
Segerman i Craig Bartholomew Strydom,
a indagar on parava, fins a contactar amb Mike
Theodore, un dels productors de Cold
Fast i amb Eva, la gran de les tres filles del cantautor, que els van
confirmar que seguia viu. Un veritable conte de fades que va acabar amb uns
quants viatges esporàdics de Sixto Rodríguez a Sud-àfrica per tocar a
diversos concerts, els diners recaptats als quals va repartir entre familiars i
amics per tornar a seguir vivint modestament.
Jo tampoc no me'n hauria assabentat d'aquesta història
si no fos pel documental Searching for
Sugar Man (2012), l'únic escrit i dirigit abans de suïcidar-se pel
realitzador suec de pare algerià Majik
Bendjelloul, amb el que va obtenir l'oscar al millor documental llarg, en
el que, alternant entrevistes amb boniques seqüències cinematogràfiques, narra
l'atzarosa vida de l'artista, del que va sentir a parlar en un viatge a Sud-àfrica,
concretament a la botiga de discos de Segerman, el melòman al que, per analogia
amb el nom de la primera cançó de Cold
Fact, li deien "Sugar Man".
I és precisament aquest tema el que he triat com a
CdD, la súplica a un traficant de drogues (l'home del sucre) de si "per
una trista moneda li retornaria els colors als seus somnis", amb una veu
hipnòtica, acompanyada d'una complexa secció de cordes, vents i efectes
psicodèlics. Una composició que podeu trobar al seminal LP esmentat, així com a
la banda sonora del documental, amb un total de 14 tracks que repassen el seu escàs catàleg.
Sugar man, won't you hurry
'Cause I'm tired of these scenes
For a blue coin won't you bring back
All those colors to my dreams…
- RODRÍGUEZ. Sugar
Man. Cold Fact (1970)/Searching for Sugar Man (soundtrack 2012).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada