El teclista
i productor Geoff Barrow ja havia
treballat amb altres icones de la escena local del que es coneixeria com a Bristol Sound com Massive Attack i Tricky
quan es va unir a la cantant Beth
Gibbons per formar un grup al que va batejar amb el nom del seu poble a l’oest
d’Anglaterra (UK), PORTISHEAD, per a
la gravació del primer disc del qual van contractar a un guitarrista amb amplia
experiència en el mon del jazz, Adrian Utley, qui, finalment coautor de
vuit temes, acabaria com a tercer membre oficial.
El seu so inicial el podem qualificar sens dubte
d'experimental, amb ritmes lents ("downtempo")
i estructures poc convencionals que barrejaven música electrònica amb elements
del cool-jazz, el blues, el soul, el hip-hop, el dub i sons prèviament gravats ("samples") que dona la sensació a
l'oient d'estar realitzant un viatge ("trip"),
per el que es va etiquetar amb el nom de "trip-hop", per cert sempre rebutjat pels interessats (vegeu aquí).
El seu disc de debut, Dummy (1994) va ser un èxit sensacional i està considerat el millor
del seu any de publicació i, per a molts, de la dècada dels 90, provocant una
allau d'imitadors, els únics dels quals val la pena recordar son Morcheeba, que es van aprofitar de que
el grup va desaparèixer d'escena per preparar un segon disc que trigaria tres
anys a veure la llum. L'homònim Portishead
(1997), demostrant el nul interès dels autors per l'aspecte comercial, accentua
el caràcter inquietant del primer i requereix de diverses escoltes, a cada una
de les quals, però, resulta més fascinant.
El trio, en un estat de forma sensacional, va
presentar aquell any un espectacle únic amb sublims arranjaments orquestrals al
Roseland Ballroom de New York (USA) que va ser gravat en directe (vegeu el vídeo) i publicat amb
el títol de Roseland NYC Live (1998),
moment en el que cada membre va emprendre sengles projectes personals, havent
d'esperar-nos 10 anys fins al següent disc, tercer gravat en estudi i anomenat
precisament així, Third (2008), que
els ha tornat a l'Olimp, ja sense rastres del (per ells) injuriat trip-hop.
I què podem dir de Dummy
que no sigui que és un àlbum perfecte? Si els temes estan excel·lentment
composats, la producció, amb la participació de l'enginyer Dave McDonald, és tècnicament
impecable, farcida d'efectes de scratch,
loops i samples i la interpretació vocal de la Gibbons, plena de
xiuxiuejos i gemecs, l'ha dut a la comparació amb dives com Billie Holiday, Nina Simone o, com dèiem al darrer post, el divendres passat, Dusty Springfield.
Un disc d'onze tracks,
que comença amb Mysterons i Sour Times i acaba, 45 minuts desprès i
igual de magistralment, amb Glory Box,
camí en el que, sense afluixar ni un moment l'ambient de tensió
cinematogràfica, gaudirem de temes com Numb
o, el que, tot i ser menys conegut, Roads, he triat com a CdD en base als
majestuosos arranjaments orquestrals i la dramàtica veu de Beth Gibbons quan
fa:
Ohhh, can't anybody see
We've got a war to fight
Never found our way
Regardless of what they say...
- PORTISHEAD.
Roads. Dummy (1994).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada