El jove londinenc, tot i què
de pare escocès, ROD STEWART,
tenia a la seva adolescència dues grans passions, incompatibles entre sí, el
futbol i el rock, i per a totes dues
demostrava gran talent, però a l'hora de triar-ne una no ho va dubtar: mentre
la primera li suposava una gran exigència de cuidar-se físicament, l'altra li
permetia tota mena d'excessos, la elecció estava cantada. Això sí, la dedicació
professional a la música, de la que mai no se'n ha penedit, no li ha impedit
seguir apassionadament l'esport, essent un seguidor incondicional del Celtic Football Club, de Glasgow.
Posseïdor d'una veu ronca que
sembla una versió blanca de Sam Cooke(així com d'una envejable “pelambrera”), la seva carrera va començar als anys
60 amb The Jeff Beck Group, en el
que va coincidir amb un dels seus millors amics, Ron Wood, amb qui es va incorporar, en substitució de Steve Marriott, a la banda The Small Faces, formació que, anomenada ara simplement Faces, va contribuir durant els seus
turbulents cinc anys d’existència, a la mítica llegenda del "sex, drugs and rock'n'roll".
Però es veu que aquest hiperactiu
artista no en tenia prou i, paral·lelament al grup, va iniciar una carrera en
solitari que, en el seu tercer treball, Every
Picture Tells A Story (1971), publicat només tres mesos desprès del Long Player, dels Faces, el va portar al
reconeixement universal, amb un estil que barrejava sensacionalment el rock, el blues i el folk, nivell
que va mantenir en els següents, Never A
Dull Moment (1972) i Smiler
(1974).
Però a l'any següent, Ronnie Wood
es va unir a The Rolling Stones en
substitució de Mick Taylor, el que
va suposar la dissolució dels Faces i, instal·lat a Los Angeles
(Califòrnia, USA), un canvi radical d'estil del nostre heroi, apropant-se al pop rock més comercial a partir de l'àlbum
Atlantic Crossing (1975), el del
single Sailing, moment en el que vaig
perdre, per no tornar a recuperar mai més, l'interès per la seva carrera.
És clar que tampoc no m'ho ha posat fàcil, amb discos com Blondes Have More Fun (1978), el del la coneguda Da Ya Think I'm Sexy?, amb una vida
personal amb sonats idil·lis amb actrius i models i un estil de vida de festa
continua que va eclipsar la vessant professional i una pèrdua de rumb que no
vaig veure adreçada, a excepció del preciós MTV Unplugged titulat Unplugged...And Seated (1993), en el que
la clava amb la versió que en fa del Have
I Told You Lately, de Van Morrison.
I és que a aquest sensacional
intèrpret sempre li ha agradat versionar temes aliens, fins a l'extrem de gravar
quatre discos del cançoner tradicional americà, que podeu gaudir en els quatre
volums de The Great American Songbook
publicats entre 2002 i 2005, a més a més d’un altre, Soulbook (2009), amb temes d’aquest estil tan popular els anys 60 i
70. Quant ja semblava que la seva font compositiva s'havia assecat, darrerament
ens ha sorprès amb dos àlbums de collita pròpia, Time (2013) i Another Country
(2015), que segueix presentant en directe arreu del món, amb el que
segurament ni les seves ex ni els seus vuit fills hauran de témer pel seu futur
econòmic.
Com he dit, Every Picture Tells A Story va suposar la seva consagració i el ser
considerat com un dels millors cantants de la seva generació. És un LP de 10 cançons,
la majoria versions, sigui de temes tradicionals com Amaznig Grace o d'altres autors com Bob Dylan (Tomorrow Is A Long
Time), o Tim Hardin (Reason To Believe), més dues en les que
és coautor, la homònima Every Picture...
(amb Wood qui, com la resta dels Faces, participa en la gravació del disc) i la
CdD Maggie May (amb el guitarrista Martin Quittenton) i una sola amb
autoria en exclusiva, la preciosa Mandolin
Wind.
Maggie May va ser editada, paradoxalment, com a cara B del
single amb Reason To Believe (la
versió del tema de Hardin) a la A, però els locutors de ràdio de seguida van
posar les coses al seu lloc i el tema va triomfar fins a l’extrem de estar
considerat, encara ara, com un dels més importants de la història del rock.
Amb una melodia irresistible i un
so que evoca una càlida tarda de finals d'estiu, el tema narra la relació entre
un escolar i una dona gran, amb la ambivalència emocional que li suposa, i que
ben bé podria representar la primera experiència sexual de l'artista.
Musicalment us recomano que presteu atenció al curt però majestuós pont amb la
guitarra acústica del co-autor, Martin Quittenton, i a la malenconiosa
mandolina, interpretada, tot i què no figura als crèdits, per Ray Jackson, cap al final d'aquesta CdD
que comença dient:
Desperta't Maggie, penso que he de dir-te quelcom,
Wake up Maggie I got something to say
to you,
S'apropa setembre i hauria de tornar al col·legi...
It's late september and I
really should be
back at school...
- ROD STEWART. Maggie May. Every Picture Tells A Story
(1971).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada