El post MN(I)O 6 està dedicat a un artista amb
una personalitat singular. Tant com per a ser capaç, en plena fase de
reconeixement artístic i comercial, de deixar-ho tot penjat per tornar a la
vida “normal” i gaudir de la seva família i dels amics de sempre.
I, si algun
seguidor del blog es pregunta el
perquè (i als que no, també), li donaré una possible explicació, basada en el
fet que el cantant, compositor i guitarrista BILL WITHERS va néixer en el si d'una família nombrosa d'una
localitat minera de Virgínia (USA), que es va quedar orfe de pare d'adolescent
i va deure de treballar des de ben jove per ajudar la família, va servir nou
anys a l'exèrcit i desprès va entrar a treballar a la indústria aeronàutica,
concretament fabricant vàters per als avions Boeing, feina que no va abandonar
ni tan sols quant, ja amb 32 anys, la fama li va arribar sobtadament amb la CdD
d'avui, Ain't No Sunshine. És fàcil
comprendre que, al contrari de la majoria d'artistes, en aquell moment el seu
caràcter ja estava definit, per el que no li va costar el captar la
sobreexplotació a la que estava sotmès per la indústria, el que va evitar,
al·legant precisament no tenir la personalitat necessària per a ser un artista,
amb un solemne “portazo”. Suposo, però, que amb un bon matalàs pel volum de les
vendes de grans altres èxits com Lean On
Me, Grandma's Hands (dedicada a l'àvia que tant el va encoratjar de petit),
Use Me, Just The Two Of Us o Lovely Day, moltes d'elles interpretades
també per altres artistes com Gladys
Knight o Aaron Neville, o
utilitzades en bandes sonores de diverses pel·lícules i sèries de TV, a més a
més de la quantitat d'actuacions que va oferir entre 1970 i 1985, algunes de
tan sonades com la que va protagonitzar a Kinshasa (República Democràtica del
Congo, aleshores Zaire), juntament amb James
Brown, Etta James i BB King, en els dies previs al famós
combat de boxa, conegut com a “Rumble in the Jungle”, entre Muhammad Alí i George Foreman pel campionat del mon dels pesos pesants l'any 1974.
Els seus millors
àlbums son els tres primers, Just As I Am
(1971), produït per Booker T. Jones,
tanmateix responsable dels arranjaments i de tocar els teclats, i amb la
participació de Stephen Stills a la
guitarra; Still Bill (1972),
probablement el millor de la seva carrera, i +'Justments (1974), tots ells amb Sussex Records, companyia que va
fer fallida i va ser adquirida per Columbia, amb la que en va gravar cinc més,
dels que en cal destacar Menagerie
(1977), escorat més cap al funk i la disc-music pròpies del moment, respecte
al folk-rhythm'n'blues-soul de la
etapa inicial.
Ain't No Sunshine, la CdD, cara B del EP (single)
amb el tema Harlem, a la cara A, està inspirada en la pel·lícula “Dies de vi i
roses” (Blake Edwards, 1962), que
tracta dels conflictes autodestructius entre una parella d'alcohòlics,
magníficament interpretada per Lee
Remick i Jack Lemmon. A la cançó
Withers parla de la soledat en absència de la estimada, de que pensa que ella
estaria millor sense ell però, destrossat pel dolor de la pèrdua, no deixa de
suplicar-li que torni perquè a la seva vida “no hi ha llum si ella no hi es” (Ain't No Sunshine When She's Gone). La
música és senzilla i comença amb la veu, així, sense la típica “intro” ni res,
seguida d'un baix que va marcant el ritme, de la guitarra i, a la segona
estrofa, dels característics violins, molt discutits per alguns (per això us ofereixo dos vídeos, amb i sense violins). Es diu que
mentre la composava, a la espera d'inspiració, en el tercer vers repeteix fins
a 26 vegades la expressió I Know, que
finalment va decidir deixar tal qual pel consells dels seus músics.
Qui vulgui saber
de primera mà el motius del sobtat abandó d'aquest home digne i coratjós però
no falsament rebel, consentit o capritxós, pot veure el documental titulat
precisament, com el segon disc, “Still
Bill” (Alex Vlack i Damani Baker, 2009), escollit millor
pel·lícula de la secció oficial internacional del festival de documentals
musicals In-Edit-Beefeater de 2009 (vegeu aquí).
- BILL WITHERS. Ain't No Sunshine. Just As I Am (1971).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada