Fa uns mesos un
seguidor de la CdD em va comentar que, amb la excepció d'Aretha Franklin, tenia molt oblidada la música negra.
Com va ser una
observació feta a fora dels comentaris públics del blog no la vaig tenir en conte, però ara, desprès del post de Tina Turner, m'ha tornat a sortir amb això de la música negra oblidada.
Tot i sabent per
on anava li vaig preguntar què entenia per "música negra", si es
referia al ragtime, el jazz, el blues, el gospel, el doo-wop...o potser el hip-hop o la música electrònica en la
ona del techno de Detroit o el house de Chicago, al temps que li suggeria emprar la expressió més políticament correcta de música “afroamericana”.
"Va, va, deixat
de tonteries -em va dir-, ja saps el que vull dir. Es aquella de la que tan en vam
gaudir a l'adolescència, la barreja desenfadada de blues i rock, o sigui el
rhythm amb blues (R&B), o de gospel i R&B, més coneguda com a soul,
o la seva variant amb influències psicodèliques, el funk, que tan èxit va tenir durant els anys 70".
En aquell moment
em vaig emocionar. Em vaig posar nostàlgic i vaig pensar que potser l'amic
tenia raó. I, seguint el seu suggeriment, dedicaré de tant en tant una CdD a
aquesta "música negra oblidada"
(MNO) d'un determinat moment de la
meva biografia. A aquella música hereva
de les tradicions culturals dels esclaus africans, amb les polirítmies dels
grups ètnics de l'Àfrica occidental i subsahariana i els característics cants
de crida-resposta entre la estrofa solista i la tornada, que es van fusionar
amb altres músiques tradicionals europees i que, a partir de la diàspora dels
negres dels estats cotoners del sud dels USA cap a l'oest (Califòrnia) i el
nord (Michigan, Illinois...) a conseqüència de la crisi econòmica de la primera
meitat del segle XX, va acabar
popularitzant-se i sent acceptada per la joventut blanca i no només per la
afroamericana.
I per començar,
o millor, per continuar amb la MNO-2,
qui millor que OTIS REDDING,
l'anomenat "King of Soul",
l'autor del tema Respect que,
interpretat per la mateixa "Lady
Soul", Aretha Franklin, va ser CdD en el seu moment.
Amb només set
anys de carrera professional, malauradament trencada al morir en un accident
d'aviació als 26 anys d'edat, Otis va ser respectat tant per la seva meravellosa
veu, com pel seu versàtil estil interpretatiu, però també per la seva
personalitat, afable i generosa i igualment compromès amb els drets civils,
fins a ser considerat, per la forta influència que va exercir sobre un gènere
del que representa la essència més pura, el "Rei del Soul", tron que
manté 45 anys desprès de la seva desaparició, el 10 de desembre de 1967.
El seu disc més
important és Otis Blue (1965), gravat
als mítics estudis Stax Records, de
Memphis (Tennessee, USA), amb l’acompanyament de la excepcional "banda de la
casa", Booker T. & The MG's, amb Booker T. Jones i Isaac Hayes als teclats, i Steve
Crooper a la guitarra entre altres, a més a més d’una fantàstica secció de
vents formada per membres de The
Mar-Keys (no confondre amb The Bar-Kays, el seu grup d'acompanyament en els directes, varis membres del qual van morir en l'accident d'aviació) i els Memphis Horns.
L'àlbum conté 3 temes propis, com l'aclamat Respect (CdD en la veu d'Aretha Franklin en el seu dia), Ole Man Trouble i I've Been Loving You Too Long, i vuit versions, tres de Sam Cooke, les impressionants Change Gonna Come, Wonderful World i Shake (un dels seus grans èxits), i altres de Solomon Burke, Smokey Robinson (My Girl), BB King i una Satisfaction que va impressionar als mateixos Stones.
L'àlbum conté 3 temes propis, com l'aclamat Respect (CdD en la veu d'Aretha Franklin en el seu dia), Ole Man Trouble i I've Been Loving You Too Long, i vuit versions, tres de Sam Cooke, les impressionants Change Gonna Come, Wonderful World i Shake (un dels seus grans èxits), i altres de Solomon Burke, Smokey Robinson (My Girl), BB King i una Satisfaction que va impressionar als mateixos Stones.
Com és
impossible escollir-ne una per a CdD d'avui he optat per recomanar-vos el disc
sencer i he triat una altra cançó, composada per Redding i l'esmentat Crooper,
que va ser el major èxit de la seva carrera, malgrat ser publicada pòstumament
a la seva mort. La va composar durant una estada a Monterrey, contemplant el
mar...assegut al moll de la badia.
- OTIS REDDING. (Sittin' On) The Dock Of The Bay (1967).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada