Ahir i avui se celebren a la sala La Paloma de Barcelona dos concerts de la
gira "Cantant les quaranta", en commemoració dels 40 anys
ininterromputs d'existència d'un grup, l'escatològic nom del qual, ELS
PETS, poc en feia preveure aquesta longevitat.
Dos nits en les que "el trio més sexy de Constantí i part del
Tarragonès" interpretarà de manera íntegra, a raó de dos a cada
actuació, quatre dels seus àlbums més emblemàtics, Calla i balla
(1991), Bon dia (1997), Agost (2004) i Som
(2018). Els més destacats, al seu criteri, dels més d'una dotzena publicats des
del 1985 en el que el so d'aquest grup d'amics de Constantí, en Lluís
Gavaldà (lletrista i compositor principal, cantant i guitarra), Joan
Reig (bateria i veu) i Falin Cáceres (baix), acompanyats en els seus
inicis d'un cor anomenat Les Llufes i la secció dels Vents de Baiona
i diversos músics més que han format part del projecte durant aquest temps, ha
anat evolucionant d'un rock irreverent i festiu en el que presumien dels
seus orígens no urbans, al que es referien com a
"agrícola", al pop d'autor, amb lletres d'un acusat compromís
social i polític, profundes alhora que prou emotives com per arribar al públic
amb facilitat, sense deixar de mantenir-se fidels a la seva identitat rural.
Autors d'una discografia a la primera meitat de la qual va ser fonamental
la participació del guitarrista i productor Marc Grau, en els esmentats Cala
i Balla, el de hits tan destacats com S'ha acabat, Tarragona
m'esborrona, Està plovent o Vine a la festa, i Bon dia,
el del tema homònim que tant es va escoltar a casa meva, ja que es va convertir
en la música (que no la lletra) de l'himne de l'escola que dirigia la meva
esposa, el seu estil va iniciar un canvi a partir de la mort del seu valedor,
víctima d'un càncer amb 44 anys, i l'entrada del teclista Joan Pau Chaves
com a arranjador i director musical i del nou productor, l'americà Brad
Jones, sense desmerèixer el fruit de la gran cultura musical de Gavaldà i
els altres membres del grup.
Un canvi de registre palès en els altres dos LP esmentats, Agost,
un dels més reconeguts de la seva discografia, amb cançons tan destacades, a
més a més de l'homònima, com Soroll o Pau, i Som,
el de La vida és molt avorrida sense el teu cos, L'exèrcit que vindrà,
dedicada als participants en el referèndum per a la independència de Catalunya
de l'1 d'octubre del 2017, o Corpus, un tema autobiogràfic de Reig en el
que denuncia els abusos sexuals que va patir a la infància per un adult del seu
poble.
Com a CdD he triat la seqüenciada en segon lloc a Agost, el
seu vuitè àlbum d'estudi, en el que retraten un jove d'una vintena d'anys
anomenat Pau que, tot i patir múltiples dificultats (estudia i treballa
amb un contracte temporal, viu en un pis compartit amb un "marroquí mig
il·legal"...) no per això perd els seus ideals de canviar el mon, una
àcida crítica al sistema neoliberal i, alhora, un autèntic himne a la
resiliència.
Pau
no espera des de la trinxera
Pau te clar que no vol renunciar.
Pau no es queda resignat al terra
Pau demà tornarà a començar.
Una composició que fa només unes setmanes els empurdanesos Cala Vento,
grans admiradors dels de Constantí, ha enregistrat a Brindis
(2025), un impagable disc de versions de temes que els agraden, amb la
llicència, a suggeriment del mateix Gavaldà, d'actualitzar la lletra per mostrar-nos
un Pau adult però amb la mateixa precarietat que patia 20 anys abans,
evidenciant unes problemàtiques socials completament vigents.
Dues versions de les que en podeu gaudir tot seguit en sengles vídeos que ens remeten al clàssic de Subterranean Homesick Blues (vegeu aquí), un altre tema del magistral Bringing It All Back Home (1965) de Bob Dylan, del que en parlarem al pròxim post de la sèrie Dylan Covers.
- ELS PETS/CALA VENTO. Pau. Agost (2004)/Brindis
(2025).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada