divendres, 29 de gener del 2021
Standing Outside A Broken Phone Booth With Money In My Hand (Primitive Radio Gods)
divendres, 22 de gener del 2021
Kyoto (Phoebe Bridgers)
La cantautora PHOEBE BRIDGERS es va donar a conèixer amb el single Killer (2015), editat per Ryan Adams, amb qui va mantenir una breu relació que no va acabar gaire bé i va debutar en format llarg amb l'àlbum Stranger In The Alps (2017), molt ben acollit per la crítica en base a unes melodies tan precioses com tristes les seves lletres.
Però, tot i què semblava tenir encarrilada una prometedora carrera solista, va emprendre un seguit de col·laboracions, algunes d'esporàdiques amb coneguts del blog com Fiona Apple o Matt Berninger (de The National) o amb projectes més sòlids com el trio femení format amb Julien Baker i Lucy Dacus, amb qui va publicar l'EP homònim -i escrit en minúscules-, boygenius (2018) o amb Conor Oberst (el líder de Bright Eyes, de qui parlarem en una propera CdD), qui havia participat breument en l’Stranger In The Alps, amb el també homònim LP Better Oblivion Community Center (2019).
I, sense gairebé descansar, el passat mes de maig, en plena quarantena per la pandèmia Covid-19 i en mig dels disturbis per l'assassinat de George Floyd a mans de la policia de Minneapolis, va publicar Punisher (2020), el segon LP al seu nom, això sí, amb una àmplia nòmina de col·laboradors com les esmentades Baker i Dacus, el bateria Jim Keltner, el multiinstrumentista Blake Mills i, compartint crèdits d'autor, a més a més d'Orbest, del guitarrista Christian Lee Hutson i el percussionista Marshall Vore, amic i confident de l'artista, tot i què també ex-parella.
Un disc produït per Tony Berg i Ethan Gruska, els mateixos del seu debut, que es mou entre l’indie-rock musicalment basat en la guitarra, les cordes i els sintetitzadors i l’emo-folk en el que la de Pasadena, Califòrnia, ens mostra autobiogràficament les seves relacions personals en onze tracks, de les que en destacaria la que l'autora considera una cançó d'amor, Garden Song; l'homònima Punisher en la que mostra la seva admiració per Elliott Smith (un altre amb qui tinc una CdD pendent); Halloween, amb Orbest als crèdits i veus; ICU, com la Unitat de Cures Intensives, en la que relata el trencament de la relació amb Vore; Graceland Too, una referència al santuari-atracció turística d’Elvis Presley en la que l'acompanyen les altres dues boygenius i la CdD, Kyoto.
Inspirada en un viatge al Japó del que no en va gaudir massa, experimentant la sensació de viure la vida d'una altra persona a la que tothom espera escoltar cantar fins a arribar a desenvolupar el que anomena la "síndrome de l'impostor", la cançó evoca la complicada relació amb el seu pare i les conseqüents sensacions de soledat i buidor. I ho fa amb una orquestració exuberant, amb guitarres, sintetitzadors i més convidats, com Nathaniel Walcott, també de Bright Eyes, als vents o Jenny Lee Lindberg, de Warpaint, als cors.
Un tema del que en podeu gaudir en el vídeo, dirigit per Nina Ljeti, en el que la Bridgers, vestida d'esquelet i sobreposada a imatges tòpiques del Japó, en un moment donat salva a Vore i altres membres de la seva banda de suport del monstre Godzilla i en un concert amb tothom vestit amb l'uniforme de la gira.
- PHOEBE BRIDGERS. Kyoto. Punisher (2020).
divendres, 15 de gener del 2021
Smith & Jones Forever (Silver Jews)
Berman/Malkmus-1:
Tal com venim fent des de fa uns anys, aquest semestre dedicarem unes quantes CdD a la trajectòria de dos músics, el destí dels quals va confluir un temps en el grup SILVER JEWS.
Una trio format inicialment pel cantautor i poeta David Berman, líder de la formació, i dos companys de la Universitat de Virginia, el guitarrista i també cantant Stephen Malkmus i el bateria Bob Nastanovich, que aquest dos van compaginar amb un projecte alternatiu icònic de l’indie-rock americà, Pavement, l'exitós debut del qual, Slanted & Enchanted (1991), com comentarem en el següent post de la sèrie, va catapultar, de retruc, el primer.
No ho va tenir tan fàcil, en canvi,
la banda seminal, que no va ser fins amb el tercer dels sis àlbum que van
publicar entre el 1994 i el 2008, American
Water (1998), que van rebre reconeixement, més de part de la crítica
especialitzada, tot sigui dit, que del públic en general.
Però és que l’actitud del politoxicòman Berman tampoc no hi va ajudar gens ja que la seva aversió a actuar en directe era tan gran que no va ser fins al 2005 quan van donar el primer concert, tot just després de publicar un altre gran disc, Tanglewood Numbers (2005), gravat a Nashville i amb la participació de la seva esposa, Cassie Berman, i d'un bon conegut del blog, Will Oldham.
Un LP que no va tenir continuïtat fins tres anys després, amb Lookout Mountain, Lookout Sea (2008), uns mesos després de la publicació del qual va decidir retirar-se de la música per dedicar-se a la poesia, mon en el que ja havia publicat el llibre Actual Air (1999), i al "periodisme d'investigació", fins al seu sorprenent retorn, deu anys després, amb un tràgic final, com comentarem en el futur, en un altre post.
Com a CdD he triat un tema
del, probablement, seu millor treball, l'esmentat American Water, composat en plena etapa d'addicció a les drogues
que es tradueix en unes lletres on mostra el rebuig a la opressió i,
especialment, al seu pare, Rick Berman,
un lobbista republicà conegut amb el
malnom de Dr. Evil (Dr. Malvat) per
la seva agressiva actitud reaccionària, del qual no en vol ni tan sols beure
l'aigua, americana, per suposat, que li agrada.
L'àlbum que representa el cim
creatiu i poètic de Berman, produït pel francès Nicolas Vernhes, amb dotze tracks,
en tres d'ells amb Malkmus com a co-autor, amb tempos variables però tots amb
subtils arranjaments, de les que he triat la seqüenciada en segon lloc, la
sublim Smith & Jones Forever,
precisament la darrera que van interpretar en el concert del seu comiat, com podeu apreciar en el segon vídeo, a les Cumberland Caverns, unes coves subterrànies
a 333 peus (una mica més de 100 m.) de profunditat, amb una meravellosa acústica, a McMinnville, Tennessee,
el dia 31 de gener de 2009.