divendres, 18 de setembre del 2020

Stay (Mark Lanegan)


L’estranya parella (La bella i la bèstia) -1:

La confluència de dos artistes d’estils tan allunyats semblava tan improbable que he decidit anomenar la sèrie d’aquest quatrimestre com la famosa obra, The Odd Couple (Neil Simon, 1965), portada al cinema (Gene Saks, 1968) amb Jack Lemmon i Walter Matthau com a protagonistes i a teatres d’arreu del mon, i concretament a casa nostra, amb el títol de “L’estranya parella”, amb els entranyables Joan PeraPaco Morán.
Una atípica parella -formada pel bregat cantautor americà MARK LANEGAN i la escocesa ISOBEL CAMPBELL, cantant i violoncel·lista que va formar part inicialment i sempre a l’ombra de l’indiscutible Stuart Murdoch, dels meus estimats Belle & Sebastian- que entre el 2006 i el 2010 va donar com a fruit tres interessants àlbums que repassarem en el següent post sobre aquests a qui molts del seus fans es refereixen com “la bella i la bèstia”.
Una col·laboració a l’acabar la qual vaig perdre la pista de la de Glasgow fins fa uns mesos en que va publicar probablement el seu millor treball, There Is No Other (2020), poques setmanes abans de que ho fes Lanegan amb Straight Songs Of Sorrow (2020), el darrer d’una dilatada discografia que intentaré resumir tot seguit.
Una carrera iniciada al seu estat natal de Washington, superant alguns problemes amb la llei per culpa d’unes addicions que el perseguiran tota la vida, liderant el grup de grunge amb tocs psicodèlics Screaming Trees, amb els que, jugant en una categoria inferior a bandes que dominaven la escena a Seattle com NirvanaPearl JamSoundgarden o Alice In Chains, va publicar set LP’s, dels que en destacaria el sisè, Sweet Oblivion (1992),  al temps que iniciava una carrera en solitari que ha compaginat amb múltiples projectes, a més a més del que ens ocupa amb la Campbell, com l’efímera “superbanda” Mad SeasonQueens Of The Stone Age (QOTSA), The Twilight Singers i The Gutter Twins (tots dos amb un altre vell conegut del blogGreg Dulli, de The Afghan Wigs) o Soulsavers i col·laboracions diverses amb artistes com UNKLESlash (de Guns N’ Roses), WarpaintMassive AttackMobyNeko Case (de The New Pornographers), Duke Garwood o Josh Homme (el líder dels QOTSA).
Tornant a la seva carrera com a solista, que ja va per als 30 anys, ha publicat una dotzena d’àlbums, dels que, per sobre del seu debut, The Winding Sheet (1990), en el que el van acompanyar ni més ni menys que Kurt Cobain i Krist Novoselic (de Nirvana), en destacaria el segon, Whiskey For The Holy Ghost (1994), Scraps At Midnight (1998), I’ll Take Care Of You (1999), un disc de versions de temes d’artistes diversos com Tim HardinEddie Floyd i Booker T. Jones o del seu admirat Jeffrey Lee Pierce (el líder de The Gun Club); Field Songs (2001), Bubblegum (2004), en el que, entre altres, hi van participar el seu amic Josh Homme i Nick Oliveri (també QOTSA), Greg Dulli, PJ Harvey, Izzy Stradlin i Duff McKagan (de Guns N’ Roses) i Wendy Rae Fowler, la seva ex, acreditats com The Mark Lanegan Band; Blues Funeral (2012) i el darrer, l’esmentat Straight Songs Of Sorrow, al que dedicarem el quart post.
Una prolífica carrera marcada pel blues dels seus amors, al que ha incorporat elements del folk, el rock alternatiu i la electrònica, amb la seva envejable veu de tenor en primer pla i de la que he de triar dues CdD, per als post números 1 i 4, previstos per a les properes setmanes. I començarem per un disc que, tot i poder-se considerar inferior a d'altres abans esmentats, té un significat especial per a mi, pel fet de ser aquell amb el que el vaig conèixer. Em refereixo al també esmentat Scraps At Midnight, el tercer de la seva discografia en solitari, gravat al Rancho de la Luna, en ple desert californià de Joshua Tree i co-produït amb el seu col·laborador habitual, Mike Johnson, conegut també per ser el baixista que va substituir a Lou Barlow als Dinosaur Jr. el líder dels quals, J. Mascis, contribueix per cert en un tema interpretant el piano. 
Un àlbum terapèutic en el que Lanegan, a l'alta d'un centre de rehabilitació del que en va sortir reforçat, (si em permeteu el tòpic) exorcisa els seus dimonis, que no son pocs, amb texts al voltant de la pèrdua, el pecat i la redempció, en dotze tracks que interpreta amb una passió que, per moments, evoca mites com John Cale, Tom Waits o Nick Cave, dels que en destacaria l'inicial, Hospital Roll Call, Hotel, Whells, la coda final de més de vuit minuts, Because Of This, i la CdD, Stay, una commovedora balada en la que un amant abandonat suplica poder romandre al costat del seu objecte de desig, i no és tan el que diu sinó la entrega amb la que ho fa, com podeu comprovar a la tornada:
          Down like the rain, down like the rain
          Comin' down like the rain comin' down
          Oh I wanna be there by your side
          'Cause this feels like dyin', babe
          Let me stay around , let me stay around.
 - MARK LANEGAN. Stay. Scraps At Midnight (1998).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada