divendres, 26 de juny del 2020

Herculean (The Good, The Bad & The Queen)


Abans d'entrar en matèria voldria justificar-me davant dels seguidors del blog per l'extensió del post d'avui, obligat com em sento a recordar la trajectòria d'un dels músics fonamentals de les tres darreres dècades.
En refereixo a Damon Albarn, el cantant i compositor britànic que va assolir la glòria amb Blur, el grup que, coliderat amb el guitarrista Graham Coxon, es va convertir en símbol del brit pop amb àlbums com Modern Life Is Rubbish (1993), Parklife (1994), The Great Escape (1995) o  Blur (1997), activitat que, amb intermitències, compatibilitza fins a l'actualitat amb un altre projecte alternatiu ben singular, Gorillaz. Una banda "virtual" de dibuixos animats creada amb el dissenyador Jamie Hewlett, en la que Albarn, compositor i membre únic, compta amb diversos músics col·laboradors, amb un estil que va del pop-rock al hip-hop, i amb la que ha editat mitja dotzena de discos, del que us en recomanaria alguns com Demon Days (2005) o Plastic Beach (2010).
Per si no en tenia prou, aquest inquiet i polifacètic artista, a més a més de productor i actor ocasional, ha composat diverses bandes sonores per a teatre i cinema, ha publicat en solitari, Everyday Robots (2014), ha participat en múltiples projectes amb artistes africans agrupats amb col·lectius amb finalitats benèfiques com Mali Music (2002), Kinshasa One Two (2011) o Africa Express (2013) i ha creat grups efímers com Rocket Juice & The Moon (2012), amb Flea, el baixista de Red Hot Chili Peppers, i el bateria recentment traspassat Tony Allen i el que ens ocupa, THE GOOD, THE BAD & THE QUEEN.
Un projecte, el nom del qual rememora un conegut spaghetti western de Sergio Leone del 1966, inicialment pensat com a disc en solitari de Damon Albarn, amb la col·laboració de Danger Mouse, qui en aquell moment estava produint l'esmentat Demon Days, el segon àlbum de Gorillaz, però que va acabar incorporant a Paul Simonon, l'exbaixista de The Clash que, dedicat exclusivament a la pintura, portava deu anys sense tocar; a Simon Tong, el guitarrista de The Verve que havia substituït Coxon a Blur i participat al Demon Days, i al venerat Tony Allen, reservant-se per al compositor la veu, guitarra i teclats. Un quartet, oficialment sense nom però al que tothom coneixem pel títol del seu fruit, The Good, The Bad & The Queen (2007), que entraria en la categoria de "supergrup" del que en resultaria musicalment, com era d'esperar, un híbrid entre Blur i Gorillaz i, literàriament, seguint la línia que en altres dècades van marcar mites com Ray Davis (The Kinks) i Paul Weller (The Jam), un retrat costumista de Londres en un moment determinat, en aquest cas els anys que van seguir a la invasió d'Irak en contra de la majoria de la opinió pública. Una obra tan malenconiosa com l'estat d'ànim de la població en aquells anys però gens ombrívola d'escoltar, particularment per la sàvia producció que Mouse, a qui hauríem de considerar un membre més del grup, aplica a tot el disc i, particularment, a la secció rítmica, amb el baix de Simonon en primer pla. 
Un àlbum del que en destacaria uns quants tracks com Northern Whale (una oda a la balena que havia mort varada al Tàmesi l'any abans, l'esquelet de la qual s'exposa al Museu d'Història Natural), The Bunting Song (una apologia contra la guerra), The Good, The Bad & The Queen, la bogeria guitarrística de 7 minuts que dona nom i tanca el disc i la que, seqüenciada en el número cinc i primer single editat, he triat com a CdD, Herculean.
Una obra que, malgrat que els seus autors van mantenir contacte en altres projectes, semblava no tenir continuïtat en el temps, fins que, sorprenentment, fa un parell d'anys, una altra circumstància va tornar a reunir el grup per publicar, a les ordres d'un altre famós productor, Tony Visconti, Merrie Land (2018), una altra crònica de la seva estimada Great Bretanya, ara a la època del Brexit.

- THE GOOD, THE BAD & THE QUEEN. Herculean. The Good, The Bad & The Queen (2007).
                                          

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada