Berman/Malkmus 2:
En el segon post de la sèrie
dedicada a David Berman i Stephen Malkmus recordarem a PAVEMENT,
el projecte paral·lel del segon que esdevindria un referent del rock underground
americà dels anys 90.
Un grup format a Stockton,
Califòrnia, per Malkmus i el seu amic, tanmateix guitarrista i cantant Scott
Kannberg, aka Spiral Stairs, complementat en els
inicis pel bateria Gary Young, despatxat pel seu erràtic
comportament derivat dels seus problemes amb l’alcohol, pel baixista Mark
Ibold, el percussionista Bob Nastanovich, un altre membre inicial
dels Silver Jews (vegeu aquí) i per Steve West, el
substitut de Young.
Un quintet que, en els seus deu
anys d’existència, va publicar 9 EP i 5 LP, que els convertirien en un referent
per aquells artistes fidels als seus principis de rebutjar els “cants de
sirena” de grans companyies discogràfiques per gravar en segells independents
durant tota la seva carrera, un paradigma de l’indie-rock, un estil
recurrent a la CdD.
Una obra amb la que, sobretot
pels dos primers àlbums, Slanted And Enchanted (1992) i Crooked Rain,
Crooked Rain (1994), van obtenir el reconeixement unànime de la premsa
musical, el que no els va moure un bri del circuït alternatiu, assolint així,
per a la història, la consideració de “grup de culte”, un concepte també prou
conegut pels seguidors del blog.
Un disc de debut, titulat com un
dibuix de David Berman i gravat pels tres primers membres esmentats al garatge
de Young, al més pur estil DIY, amb un resultat tan lo-fi com era
d’esperar, en el que el noise-rock de guitarres dissonants i estructures
desballestades s’alterna amb unes melodies molt curoses i unes lletres tan
críptiques con sarcàstiques que Malkmus interpreta amb la seva lànguida i
característica veu. Un LP amb temes imperibles com Summer Babe (Winter
Version), In The Mouth A Desert o Loretta Scars però del que em
quedo com a CdD amb el novè, Here, una malenconiosa balada, estil
excepcional en aquell àlbum però que tindria continuïtat en els següents, en la
que l’autor confessa “estar vestit per a l’èxit, però aquest mai no arriba”.
Dos àlbums a partir dels quals
van introduir alguns canvis conceptuals, incorporant diversos estils que els
van desvirtuar, el que, unit a concerts decebedors que van irritar als
seus fans i la fragmentació dels membres buscant alternatives a la tirania de
Malkmus -qui, després de Wowee Zowee (1995) i Brighten The Corners
(1997), acapararia tota l’autoria del darrer, Terror Twilight (1999)-
acabaria amb la banda.
Una separació que donaria lloc a una més que interessant carrera de Stephen Malkmus, activa fins a l’actualitat i que repassarem en futurs post de la sèrie, interrompuda per alguna ocasional reagrupació, com la que els va portar a Barcelona, al Festival Primavera Sound del 2010, al que havien de tornar l’any passat, ajornat a aquest 2021 amb motiu de la pandèmia de la Covid-19.
- PAVEMENT. Here. Slanted And Enchanted (1992)/Cut Your Hair. Crooked Rain, Crooked Rain (1994).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada