A la primera, als estats veïns d'Argèlia i Líbia, va
conèixer altres joves músics que el van acostar a la música occidental, quedant
especialment impressionat pel guitarristes JimiHendrix i Marc Knopfler (de The Dire Straits), instrument que va
començar a tocar i la tècnica del qual va perfeccionar en el temps lliure que
li proporcionava la seva tasca de pastor, fins al punt de cridar l'atenció del
localment reconegut guitarrista Haja
Bebe, que el va convidar a tocar amb la seva banda, de la que el noi era el
membre més jove i motiu per el que l'anomenaven amb el mot italià que,
deformat, ha passat a ser el seu nom artístic, BOMBINO.
Ja amb la seva pròpia banda, Group Bombino, va despertar l'interès
del cineasta libi, resident als USA, Hisham
Mayet, que va rodar un documental i el va portar per una mena de gira per
Califòrnia (USA) on fins i tot va gravar un tema amb Keith Richards i Charlie
Watts, de The Rolling Stones, el
que li va comportar prou popularitat com per a, posteriorment, fer de guia d’Angelina Jolie em el seu tour pel Sahel.
En un posterior exili a Burkina Faso va ser un altre
cineasta nord-americà, Ron Wyman,
qui li proposà produir la gravació ara ja professional a Cambridge
(Massachusetts, USA) d'un disc, Agadez
(2011), amb el que ha aconseguit un cert reconeixement dintre del que els
occidentals anomenem "world music". I el xicot no para, poc
desprès, ara amb producció de l'afamat Dan
Auerbach, vocalista del duo prou conegut del blog, The Black Keys, ha
publicat el no menys interessant Nomad
(2013), en aquesta ocasió gravat a Nashville (Tennessee) i sembla que ja n'està
preparant un altre.
En el seu estil es reconeixen influències locals, com
del mític malià Ali Farka Touré o
els també tuareg Tinariwen, així com
americans, com l'esmenta Jimi Hendrix o el mateix John Lee Hooker, i d'una sàvia combinació del blues i el rock amb la
música tradicional berber, i cantant en la llengua tamasheq, en resulta un producte excel·lent, tant en l'aspecte
artístic com de rebel·lia cultural ben entesa. Un exemple d'aquest moviment
identificat per la vinculació al seu espai geogràfic, el Sàhara, amb uns
patrons musicals propis, la seva "dessert soul", i que coneixem ja
com a "blues-rock tuareg".
- BOMBINO. Tar
Hani. Agadez (2011).