Amb només onze anys, la
nena Björk Guomundsdóttir, virtuosa
estudiant de piano i posseïdora d'una privilegiada veu, va gravar el seu primer
disc, Björk (1977), però no va ser
fins que es va convertir en una dels cantants de la banda d’avant pop The Sugarcubes que va assolir fama fora de la seva Islàndia natal.
Però el grup va durar poc més de quatre anys i, traslladada a Londres, va iniciar
definitivament una carrera en solitari, ara amb el seu nom de pila, BJÖRK, amb el que es considera el
primer disc, Debut (1993), d'un estil
profundament personal que inclou el jazz,
la música electrònica i experimental, extensiu als vídeos promocionals, sovint
provocadors, i una estètica extravagant, amb el que va eclipsar els seus antics
companys.
A mi, personalment, em va
impactar molt, i vaig seguir la seva discografia en els següents àlbums, Post (1995), Homogenic (1997) i Vespertine
(2001), a partir del qual em vaig sentir aclaparat per tanta innovació i en
vaig perdre la pista.
I probablement el mateix
els hi va passar a molts altres seguidors, per el que, vista la poca
repercussió de Medúlla (2004), Volta (2007) i Biophilia (2011), el "follet de Reykjavick" ha reculat per primera
vegada a la seva trajectòria i ha publicat aquest Vulnicura (2015), amb el que sembla retornar al camí abandonat el
2001.
I, si a Vespertine celebrava el començament de la seva relació sentimental
amb l'artista Matthew Barney, a Vulnicura en narra el final. És el que
coneixem com a àlbum de ruptura, en el que expressa el dolor emocional i físic
vinculat al desamor, el deteriorament progressiu de la relació, fins al
trencament, així com el procés de guariment (el mateix nom de Vulnicura ve a significar "curació
de les ferides"). Un disc amb el que ha recuperat l'afecte dels seus fans, en el que brillen els arranjaments
de cordes, obra de la pròpia artista, i els ritmes electrònics, amb la
col·laboració com a co-autor i productor del veneçolà Alejandro Ghersi (conegut com a Arca) i del mesclador Bobby
Krlic (de The Haxan Cloak).
L'èxit del disc ha estat tan
espectacular que la autora s'ha animat a publicar-ne la versió acústica, Vulnicura Strings (2015), interpretada
amb instruments de corda que inclouen una viola dissenyada per Leonardo Da Vinci i deslliurada dels
elements electrònics i una versió en directe, Vulnicura Live (2015), en edició limitada, igualment interessants.
Com a CdD he triat la inicial, Stonemilker, una portentosa cançó composada
abans de la separació de la seva parella en la que li recrimina la manca de
compromís per superar els problemes, un tema calmat amb una veu enorme i uns
arranjaments que us deixaran esglaiats.
No voldria acabar aquest post
sense comentar una altra faceta de l'artista, com és la seva participació a la
pel·lícula guanyadora de la Palma d'Or del 53é Festival de Cinema de Cannes, Dancer In The Dark (Lars Von Trier, 2000), com a actriu, amb una interpretació
magistral -que li va valdre el premi a la millor actriu del festival i una
nominació al Globus d'Or- de la protagonista, la immigrant txeca Selma Jezcova, i com a compositora de
la banda sonora, posteriorment editada en disc amb el nom de Selmasongs (2000), un tema del qual, I've Seen It All, interpretat a duo amb Thom Yorke, de Radiohead (vegeu aquí), va ser nomenat també a l'Òscar a la millor cançó.
- BJÖRK. Stonemilker. Vulnicura (2015).
Nota: Aquest post està dedicat a la memòria de Prince, el "geni de Minneàpolis", que va morir inesperadament ahir (EPD).
Nota: Aquest post està dedicat a la memòria de Prince, el "geni de Minneàpolis", que va morir inesperadament ahir (EPD).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada