PdR'n'R 6:
Aquest capítol de Pioners
del Rock and Roll està dedicat a un personatge considerat indiscutiblement
com un dels seus pares fundadors. Nascut en una granja cotonera de McComb
(Mississippi, USA) amb el nom de Ellas
Bates, cognom que es va canviar pel de McDaniel,
el de la seva tieta Gussie amb la
que va anar a viure a Chicago -ciutat a la que va entrar en contacte amb el mon
del blues-, ha passat a la història amb el sobrenom de BO DIDDLEY, el qual havia adoptat prèviament quant va intentar
convertir-se, afortunadament per al món de la música popular, sense gaire èxit,
en boxejador professional.
Aquest nom artístic, que en argot ve a significar
"res de res", en realitat prové d'un instrument musical d'origen
africà utilitzat pels músics negres dels camps del sud, conegut com a diddley bow, una mena de guitarra d'una
sola corda, en el que es va inspirar, tot i que no en va arribar a
posseir mai cap, aquest gran aficionat a la guitarra, des dels 12 anys,
quan la seva germana li va regalar una, amb la que va començar a tocar pels
carrers de Chicago, imitant a Nat King
Cole, John Lee Hooker o Muddy Waters, amb qui posteriorment
col·laboraria.
El seu personal estil, en el que el ritme predomina
per sobre de l'harmonia, va limitar la seva popularitat però va influir
extraordinàriament en la següent generació de músics de rock, aquells que paradoxalment tallarien de soca-rel la
trajectòria de la majoria de PdR'n'R
al que admiraven i van versionar, i que els seguidors del blog coneixeu prou bé, els de la famosa
"british invasion".
El més característic del seu so, en base a un ritme
conegut com a hambone, interpretat
des dels anys 40 per algunes bandes de rhythm
and blues i consistent en colpejar-se algunes parts del cos per crear el
ritme, és la seva personal manera de tocar, anomenada back beat, en la que pot interpretar de
manera entusiasta i amb amplificació distorsionada, el mateix acord durant tot
el tema, acompanyat d'una bateria sense platerets, prescindint del baix i amb
l'afegit particular de les maraques, tocades pel seu incondicional Jerome Green. Les lletres, per altra
part, no tenien gaire interès, i solien girar al voltant del sexe, no
exempt d'humor i de sornegueria, o eren meres adaptacions de temes tradicionals.
La passió de The
Originator (l'Autor), com també se'l coneix, per les guitarres, de les
quals en tenia una espectacular col·lecció, el va portar a desenvolupar-ne una
amb un disseny particular, quadrat, enregistrada amb la marca Square-bodied, la imatge amb la qual ha
esdevingut icònica.
Als interessats en aquest artista us recomano l'LP Bo Diddley (1958), una recopilació dels
seus singles prèviament editats,
començant pel fantàstic debut amb Bo
Diddley a la cara A i I'm A Man a
la B, i altres coneguts temes com Before
You Accuse Me, Hey! Bo Diddley, Diddley Daddy, o Who Do You Love?
I, com a CdD...no fa falta gaire imaginació, no?
Bo Diddley bought his babe a diamond ring
If that diamond ring don't shine...
- BO DIDDLEY. Bo
Diddley. Bo Diddley (1958).